Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rank a Brand beoordeelt ondernemers

Rank a Brand is een website die ondernemers beoordeelt op hun maatschappelijke betrokkenheid. "Er zit een groot gat tussen wat bedrijven doen en wat ze melden."

 

Rank a Brand informeert consumenten over hoe verantwoord hun favoriete merken zijn. Eind oktober ging de betaversie live. Afgelopen vrijdag stonden al 300 bedrijven in de database en er komen iedere dag enkele tientallen bij, meldt Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand.

Tijd
“De ambities zijn eindeloos”, verklaart Oskam. Zo is het concept al direct internationaal gelanceerd en worden alle gerankte profielen geplaatst in de landen waar het bedrijf actief is. Dat er nog hard gewerkt wordt aan het vullen van de database blijkt wel uit het feit dat groene merken als Eneco en Desso er nog niet instaan. Maar als we Oskam moeten geloven is dat slechts een kwestie van tijd.

Groot gat
Ook een plek op de lijst? Zorg er dan voor dat Rank A Brand kan zien hoe groen u bent. Meld alles dat u op mvo-gebied doet op uw bedrijfssite. Van de speciale isolatie tot dat pak Max Havelaar koffie in de kast. “Er zit een groot gat tussen wat bedrijven doen en wat ze melden”, zegt Oskam. 

Groen doen
Om bij Rank a Brand een goed cijfer te krijgen, dient een bedrijf een aantal onderwerpen op de bedrijfssite te behandelen, waaronder de thema’s klimaatverandering, milieubeleid en arbeidsmarktomstandigheden/ mensenrechten. Bij ieder gerankt bedrijf staat een uitgebreid rapport waaraan consumenten kunnen zien op welke punten de bedrijven zijn beoordeeld. “Naarmate de tijd vordert worden de criteria scherper”, waarschuwt Oskam alvast.

 

Zo wordt u groen:

1. Inventariseren
Bepaal waar ecologie binnen uw organisatie voor staat. Betekent ‘groen doen’ in uw organisatie dat er bossen of bomen worden aangekocht, bekers van gerecycled materiaal worden gebruikt, duurzame producten worden aangeboden of enkel dat er spaarlampen branden? Hoewel sommige bedrijven meer mogelijkheden hebben om mvo-gericht te werk te gaan, is er geen enkel bedrijf dat een goede reden heeft om niets te doen. MVO Nederland raadt aan de verwachtingen op het gebied van MVO van uw klanten en medewerkers te inventariseren. Ze geven ook een aantal beginnerstips. Te denken valt aan:

  • Ga zuinig om met energie in uw bedrijf 
  • Vraag medewerkers periodiek of ze tevreden zijn met hun werk 
  • Bied opleidingen aan 
  • Geef minder kansrijken een kans binnen uw bedrijf 
  • Let op milieu- en sociale aspecten bij de leverancierskeuze 
  • Wees betrokken bij uw omgeving


2. Plan schrijven
Heeft u een duidelijk beeld van alle mogelijkheden binnen uw bedrijf en sector? Stel dan een plan op om de voortgang van de activiteiten te monitoren en te evalueren. Omschrijf alles wat u nu al doet, wat u wilt gaan doen, wat u van uw medewerkers verwacht en welke doelstellingen en termijnen hierbij horen. Vergeet niet in het plan te vermelden hoe u de voortgang van de activiteiten gaat monitoren en evalueren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Team in actie
Pas als u de groene bedrijfsfilosofie duidelijk voor ogen heeft, kunt u werknemers stimuleren de actiepunten die in het plan zijn opgenomen uit te voeren. Als u het goed doet, ontwikkelt zich in het bedrijf een dynamiek en een ‘green spirit’, schrijft Express.be.

4. Communiceren
Waarom zou u de groene filosofie van het bedrijf alleen intern kenbaar maken? Zorg dat het een plan is waar iedereen trots op kan zijn. Dat trekt niet alleen sollicitanten, maar ook nieuwe klanten aan. Plaats de MVO-speerpunten bijvoorbeeld op uw bedrijfssite en meldt regelmatig een update als u weer een groen initiatief heeft uitgewerkt of een resultaat heeft geboekt.