Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reclame maken via netwerksites

Sites als Hyves en Facebook hebben een schat aan informatie over mensen. Goud voor adverteerders, maar er zijn grenzen.

Driekwart van de Nederlanders zegt in een woensdag gepubliceerd onderzoek van Ernst & Young actief te zijn op één of meerdere sociale netwerksites. In Nederland is Hyves het populairst (73%). Die site heeft ruim 4,7 miljoen leden waarvan meer dan 3 miljoen Nederlanders.

 

Innovatief adverteren

Nu een groot deel van de internetters actief is op netwerksites als Hyves, Facebook en Myspace, gaan bedrijven dit soort sites steeds vaker inzetten voor reclamecampagnes. Uit een eerder onderzoek van MarketResponse bleek dat tweederde van de online netwerkers niet in reclames geïnteresseerd zegt te zijn. Maar een kwart van de ondervraagden noemt adverteerders in sociale netwerksites ‘innovatief’.

 

‘Social ads’ in opspraak

Reden genoeg dus om te zoeken naar nieuwe en effectievere manieren om te adverteren via deze populaire online plekken. Facebook, de Amerikaanse marktleider van sociale netwerksites, experimenteert sinds kort met nieuwe advertentiemogelijkheden. Facebook geeft bedrijven toegang tot gegevens, voorkeuren, locaties en gedrag van gebruikers.

 

De Social Ads van Facebook achtervolgen gebruikers met behulp van cookies bij hun surftocht over internet. Het bedrijf toont op andere sites relevante reclameboodschappen op basis van de voorkeuren en het gedrag van gebruikers van Facebook.

 

Ophef

Dat leidde de afgelopen week tot ophef, omdat deze praktijken in strijd zouden zijn met een privacywet in New York. Amerikaanse privacy-actievoerders pleitten direct voor een verplicht ‘volg me niet-register’ voor gerichte reclames via sociale netwerksites.

 

Hyves en merkeninformatie

Het Nederlandse Hyves gaat voorlopig nog niet de kant op van Facebook. Hyves verdient vooral aan ‘standaard’ advertenties, zoals banners. Sinds kort kunnen Hyvers wel aangeven wat hun favoriete merken zijn. Coca Cola, Björn Borg en H & M scoren hoog in de ranglijst. Dergelijke statistieken over merkenvoorkeuren en de patronen daar tussen kunnen wel worden verkocht.

 

Maar dat geldt niet zomaar voor individuele gegevens, vertelde manager product development Yme Bosma van Hyves in het Radio 1-programma Radio Online: “Adverteerders kunnen aangeven op basis van profielen op wat voor soort mensen ze hun advertenties willen richten: alleen vrouwen, of alleen inwoners van Amsterdam. Daardoor worden advertenties gerichter getoond. Een bedrijf kan adverteren op een bepaalde doelgroep, maar niets is herleidbaar tot personen.”

 

Widgets

Volgens Bosma kunnen ondernemers zelf, door het ontwikkelen van een eigen widget, individuele informatie over Hyves-gebruikers verzamelen. “Als ze zelf een dienst maken die Hyves-leden kunnen gebruiken en hen vooraf toestemming vragen, dan is het wel goed. Maar wij zouden individuele gegevens nooit verkopen.”

 

Profielpagina

De diensten waar Bosma op doelt zijn kleine blokjes – widgets of gadgets – die gebruikers aan hun profiel kunnen toevoegen. Die widgets tonen nu bijvoorbeeld hun laatste foto’s of video’s bij andere sites, hun muzieksmaak of zelfs spelletjes. Bedrijven zouden ook dergelijke widgets kunnen maken die op Hyves-profielen zijn te plaatsen.

 

Daarmee krijgen bedrijven ook meer informatie over mensen die in hen geïnteresseerd zijn, omdat de personen daar dan zelf toestemming voor hebben gegeven. Sinds deze maand is Hyves lid van het OpenSocial-platform van Google dat erop is gericht dergelijke widgets voor veel sociale netwerksites uitwisselbaar te maken. Zo’n externe dienst werkt dan exact hetzelfde op Hyves, Myspace, Orkut en talloze andere grote internetgemeenschappen. OpenSocial kansen biedt voor ondernemers die actief willen worden op netwerksites.

 

Groep starten

Daarnaast kunnen bedrijven ook een eigen groep starten op netwerksites. Bij MSN Spaces kost een eigen ‘merken-Space’ nog geld, rond de 10 duizend euro, maar bij Hyves is het gratis. Farmaceut Pfizer startte deze week op Hyves met een campagne gericht op mensen die willen stoppen met roken. De bedoeling is dat stoppers hun vrienden kunnen toevoegen als ‘ondersteuner’. Daarbij verschijnt wel de naam van Pfizer, producent van anti-rookmiddelen, in beeld.

 

Pfizer is niet de enige. Zo hield de Rabobank de afgelopen maanden via Hyves een innovatiewedstrijd voor startende ondernemers.

 

Adverteerders meenemen

Sociale netwerksites staan dus open voor ondernemers om eigen initiatieven te ontwikkelen. Soms kunnen bedrijven zelfs hun eigen advertentiemodellen en adverteerders meenemen, zoals bij Bebo.com, de populairste netwerksite in Engeland, want elk land heeft zo weer zijn ‘eigen Hyves’.

 

Bebo laat contentproducenten toe die hun eigen adverteerders hebben. Het Amsterdamse muziekkanaal Fabchannel was een van de eerste partners van Bebo, naast grote partijen als BBC, Sky, ITV. Volgens Fabchannel-directeur Justin Kniest komt de partnership met Bebo op een ‘perfect moment’. “Wij zien Groot-Brittannie als een belangrijke markt en kijken er daarom naar uit onze content open te stellen voor de Bebo-gebruikers en om samen met Bebo bands en muziek te promoten.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fabchannel

Bebo-gebruikers zetten videoblokjes met live-concerten van Fabchannel op hun profielpagina’s en merken kunnen voor de liedjes adverteren. Kniest: “Wij houden 100 procent van de advertentie-inkomsten en bereiken potentieel 40 miljoen gebruikers.”