Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kassabon wordt reclamezuil

Papier is nog lang niet dood als reclamemedium, bewijst een marketingbureau uit Hengelo dat kassabonnen laat bedrukken met onder meer te koop staande huizen en kortingsbonnen van lokale ondernemers.

Tot nu doen 20 supermarkten mee met de dienst Kassabondeals.nl, met als voordeel: gratis rollen met kassabonnen en meer klandizie en omzet voor lokale ondernemers. Jaarlijks worden er in Nederland 1 a 2 miljard kassabonnen uitgeprint, schat Bart Cornelisse, die het concept in oktober lanceerde.

In de VS bestaat het principe al zo’n 25 jaar, maar daar werkt het vaak net even anders, vertelt de marketeer. ‘Daar worden kassabonnen vaak voor 3 maanden geprint en staan er soms wel 17 ondernemers op de rol. Wij printen vanaf 1 doosje en zijn daarom flexibeler.’

Huizen

Nog eens 60 supermarkten gaan het bonnetjesconcept binnenkort ook uitrollen, zegt Cornelisse. Daarnaast strikte hij een makelaar in Nieuwekerk aan de IJssel die zijn koopwoningen op de bonnen van een lokale C1000 adverteert. In Eibergen haalde de lokale Hema via een actie op Jumbo-kassabonnen in 2 weken bijna 900 klanten binnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Binnenkort schuiven mogelijk ook bakkers, groentenwinkels en bibliotheken de bedrukte rollen in hun kassa. Behalve een klein kostenvoordeel, dankzij de gratis kassabonnen, kunnen ondernemers zo klanten naar elkaar doorwijzen.

‘Het is een voordelig medium’, zegt Cornelisse. ‘Normaal gesproken ben je ook geld kwijt voor de distributie – nu heb je een ‘legertje’ aan kassamedewerkers die voor je werken.’