Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Recordaantal studentondernemers; Apple horloge kost 20.000 euro

Ondernemersnieuws vandaag: biometrische prikklok ongekend populair, het nieuwe Corendon logo heeft veel weg van Spaanse bank en een recordaantal studenten ziet heil in ondernemerschap.

1. Vrouwelijke techondernemers bezoeken Britse premiershuis


Ruim 35 vrouwelijke techondernemers waren te gast op 10 Downing Street om te praten over hoe de digitale economie in Europa kan groeien. Het evenement, georganiseerd door Improve Digital-oprichters Joelle Frijters en Janneke Niessen, werd onder meer bijgewoond door startupambassadeur Neelie Kroes. Bij het Britse premiershuis was er ook een sessie van Girls in Tech, een internationaal netwerk voor vrouwen in technologie en innovatie. De Britten waren in elk geval blij met de komst van de dames, barones Joanna Shields zei hierover: “It’s important for us to open the doors here at 10 Downing Street so that we learn from the challenges and experiences of others, and foster collaboration.”


2. Recordaantal studentondernemers


Volgens een enquête onder studenten van Saxion is het aantal studentondernemers fors gestegen. Tussen 2009 en 2014 is het aantal studenten dat tijdens of na de studie een bedrijf start gegroeid van 326 naar 814. Een stijging van meer dan 45%, als gecorrigeerd wordt op de toename van alle studenten in dezelfde periode. In 2014 overwoog een meerderheid van 51,5% van de studenten te ondernemen tegenover 44% in 2009. Of deze stijging ook voor andere opleidingen geldt is onbekend, net als de reden voor de populariteit van het ondernemerschap.


3. Apple smartwatch kost 20.000 euro


Het kost een hoop, maar dan heb je ook wat: en smartwatch van 18-karaats goud. Apple heeft de officiële prijzen van het nieuwe speeltje bekendgemaakt, maar wanneer deze in Nederland verkrijgbaar zal zijn is niet bekend. Het horloge komt beschikbaar in een 38 en 42 millimeter variant en heeft een batterijduur van 18 uur. Verschillende bedrijven zoals Facebook en Uber hebben al apps ontwikkeld voor het platform. Geen zin om duizenden euro’s te betalen voor een Apple horloge, dan zijn er ook goedkopere versies verkrijgbaar zoals de 38mm met rubberen bandje voor 399 euro.


4. Opmars van biometrische prikklok


De biometrische prikklok, een vingerscan waarmee je werknemers kunt registreren en controleren is ongekend populair. Uitzendbureau Tempo-Team zegt wekelijks 20.000 checks met dergelijke apparaten uit te voeren en voorspelt een ‘explosieve groei’. De scanner automatiseert administratieve processen, biedt inzicht in bezetting op de werkvloer en verlaagt fraudegevoeligheid. Privacycritici zien vooral beren op de weg: het zou een te zwaar middel zijn om te controleren of een werknemer wel op zijn of haar plek is. Het vastleggen van biometrische gegevens zou zelfs verboden zijn. Volgens Tempo-Team onzin, de gegevens worden immers versleuteld en niet-herleidbaar opgeslagen.


5. Corendon logo verdient geen originaliteitsprijs


In de categorie lezerspost wijst Ruben Jork ons erop dat het nieuwe Corendon logo, dat onlangs met veel bombarie werd gepresenteerd, verdacht veel lijkt op dat van de Spaanse bank Caixa. En inderdaad: beide logo’s zijn blauw, in de vorm van een pentagram en hebben een – weliswaar gespiegeld – geel rondje. Het is niet de eerste keer dat een bedrijfslogo veel weg heeft van een bestaand beeldmerk, Airbnb had vorig jaar eenzelfde akkefietje. Oordeelt u zelf.



6. Informals steken 150.000 euro in Storecove


Aankoopmanagementsysteem Storecove heeft 150.000 euro ontvangen van investeerders. Dat laat mede-oprichter Dolf Kars weten. Kars was eerder oprichter van videostrip.com, dat in 2012 werd verkocht aan RTL. Storecove verzamelt de online aankopen van verschillende medewerkers bij verschillende webshops. Hierdoor raken de bonnetjes niet meer zoek en kan een order zoals een printcartridge gemakkelijk opnieuw worden besteld. Storecove is ontwikkeld volgens het lean startup-principe en zal de investering gebruiken om ondermeer een marketingmedewerker aan te nemen.


7. En dan dit: Ton Elias blundert met Microsoft-scam


Stel je bent voorzitter geweest van de Tweede Kamercommissie die onderzoek doet naar ict-falen binnen de overheid. Dan zou je ervan uitgaan dat je basale ict-kennis in huis hebt. Zo niet voor Ton Elias, op Twitter klaagt de politicus steen en been dat Microsoft hem ‘tien keer per dag uit India belt voor marketingdoeleinden’. Bij elk weldenkend mens zouden direct de alarmbellen gaan rinkelen, maar zo niet bij de heer Elias. Zelfs als hij door de pr-dame van Microsoft op de phishing-methode wordt gewezen, verontschuldigt hij zich niet voor de zwartmakerij richting het bedrijf, maar wijst klagers erop dat veel andere ook niet door hebben dat dit een Indiase scam is. Helaas Ton, wij bij Sprout vinden dit gewoon een ict #fail. 


Tot zover de Sprout update van 10 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering