Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Red uw online reputatie

Iedere vijf seconden verschijnt er een reactie van een klant op een openbare website. Dat zijn vaak negatieve reacties. De schade kan enorm zijn: "Een reactie blijft staan als een tatoeage."

Een goede reputatie is onontbeerlijk voor uw bedrijf. Consumentenprogramma’s als Kassa en Radar hebben al menig ondernemer op de knieën gekregen. En dat is lang niet altijd terecht. “Wij hebben vooral klanten die in de opstartfase fouten hebben gemaakt”, vertelt Tammo Peters, directeur van zoekmachine marketing bedrijf Proseo. “Die hebben hun zaakjes inmiddels al lang op orde, maar van boze reacties kom je niet meer af. Ze blijven als tatoeages op internet staan.”

 

Getroffen bedrijven worden door Proseo geholpen om negatieve reacties in de Google-resultaten naar beneden te drukken. “Negatieve reacties op je bedrijf scoren vaak hoger in Google, want ze worden geplaatst op populaire sites waar veel naar wordt gelinkt, zoals de Radarsite.”

 

Gevolgen

De gevolgen hiervan zijn erg groot, vindt Peters: “Als iemand op je bedrijfsnaam zoekt en al in de eerste vijf resultaten negatieve opmerkingen vindt, wordt de kans klein dat hij nog naar je eigen site zal klikken.”

 

Zo kunnen boze klanten nieuwe en bestaande klanten wegjagen, bemoeilijkt een boze (ex)-werknemer het werven van nieuw talent en bezoedelt een met ruzie vertrokken compagnon het bedrijf als geheel en u als ondernemer in het bijzonder.

 

Wat kunt u doen tegen onterechte laster?

 

  • Als u kunt reageren op een beschuldiging, doe dat dan. “Je moet wel proberen de klager te begrijpen”,  zegt Peters. “Als de beschuldiging niet helemaal duidelijk is, vraag dan om een toelichting.”
  • Probeer de klacht, indien gegrond, alsnog op te lossen. “Vaak is er gewoon iets fout gegaan met de eerste klachtafhandeling. Dat moet op te lossen zijn.”
  • Is de klacht ongegrond, wees dan bewust van het eigen gelijk van de klager. Laat weten hoe het zit en waarom u de klacht niet terecht vindt. Let op de toon, verontwaardigde boe-roepers hebben lange tenen.
  • Zorg voor andere webpagina’s waarop u bedrijfsnaam verschijnt. Als u nog geen website had, maak hem dan. Daarnaast kunt advertorials laten plaatsen op goed bezochte sites, andere eigen sites creëren (denk aan een weblog) en bedrijfsprofielen aanmaken op Hyves, LinkedIn enzovoorts. Ook kunt u de vindbaarheid van uw eigen sites optimaliseren. Dit alles wist de negatieve reacties weliswaar niet uit, maar drukt ze wel naar beneden in de zoekresultaten.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Peters raadt aan regelmatig op de eigen bedrijfsnaam te zoeken om te zien of u actie moet ondernemen. Nog beter is het voorkomen van boze reacties: