Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze webshops waagden de stap van clicks naar bricks

Toch even die designprullenbak in het echt bekijken of de behoefte hebben aan oogcontact met een verkoper; ondanks de schijnbaar ontoombare opmars van online bestellen zijn er zat consumenten die behoefte hebben aan een fysieke winkel. Deze webshops zien dat ook en steken geld in stenen.

Coolblue

Opende als oervader van het verschijnsel al in 2003 zijn eerste fysieke winkel, uiteraard in thuishaven Rotterdam. Inmiddels zijn ook Eindhoven, Groningen, Utrecht en het Belgische Antwerpen en Lochristi (nabij Gent) voorzien van een Coolblue-winkel. Dit jaar komen er weer twee winkels bij, zei oprichter Pieter Zwart donderdag tegen Sprout.

Zwart koestert ook het zogeheten steen-door-de-ruit-effect, verklapte hij twee jaar geleden: Als mensen niet tevreden zijn over zijn bedrijf, kunnen ze bij een stenen winkel tenminste een steen door de ruit mikken.

Belsimpel

Zit al jaren bij de snelstgroeiende (tech)bedrijven van Nederland. Het bedrijf van Jeroen Doorenbos opende zijn eerste filiaal in januari 2014 in thuisstad Groningen, gevolgd door winkels in Den Haag, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Nog meer winkels staan op de rol voor onder meer Amsterdam, Den Haag en Tilburg.

Neckermann 

Het voormalig postorderbedrijf Neckermann krijgt na zijn mislukte onlinebestaan een derde leven als winkelketen. De Amerikaanse investeerder Readen Retail heeft daarvoor acht winkels, inclusief personeel, overgenomen van De Kijkshop. Die winkels gaan dienen als etalage van de webshop van Raeden, D5Avenue.nl, die wordt samengevoegd met die van Neckermann. Op termijn willen de Amerikanen nog een tiental winkels openen in Nederland. 

Bax-Shop.nl

De broers Nathanaël (25) en Jochenan Bax (30) openden in Goes een muziekwinkel voor DJ’s, producers, muzikanten en andere muziekliefhebbers. Beschikt daarnaast net als Coolblue over een winkel in Antwerpen. Klein nadeel bij een fysieke winkel: vorig jaar april werd er tijdens een inbraak in de winkel in Goes ter waarde van 175.000 euro aan apparatuur gestolen.

Sanitairwinkel.nl

Na vestigingen in Amsterdam, Rosmalen en Kalmthout (België), opende het bedrijf deze maand een 850 vierkante meter grote showroom in Rotterdam. Ondertussen wordt er gezocht naar geschikte locaties in Utrecht en Antwerpen.

Cameranu.nl

Een bescheiden speler, maar de winkel van Cameranu.nl in Urk mag er zijn. De vestiging beschikt onder meer over een “uitprobeereiland” waar klanten een kleine honderd camera’s kunnen testen. De “Pro-afdeling” is ingegericht voor verkoop en adviezen voor professionele fotografen. 

Na fysieke vestigingen in Amsterdam en Rosmalen en in het Belgische Kalmthout, opent het bedrijf nu een 900 vierkante meter showroom in Rotterdam. 

Over de grens: 

Zalando 

Runt in Berlijn en Frankfurt outlets waar klanten terecht kunnen voor kledingkoopjes, voornamelijk restanten van het afgelopen seizoen. 

Amazon

Opende afgelopen november zijn eerste boekenwinkel in Seattle. Het bedrijf beschouwt de vestiging als “een fysiek verlengstuk van Amazon.com”.

Spartoo 

Deze Franse Zalando (ook in Nederland actief) opende de afgelopen 5 maanden 10 winkels in Frankrijk. Over vijf jaar moet dat aantal zijn opgekrikt naar 100 en zijn de stenen winkels goed voor 20 procent van de omzet, aldus oprichter Boris Saragaglia vorige maand.

Warby Parker

Het viertal Neil Blumenthal, Andrew Hunt, David Gilboa, en Jeffrey Raider besloot in 2010 online brillen te gaan verkopen. Drie jaar later volgde in New York de eerste winkel. Dat sloeg kennelijk zo goed aan dat Amerikanen inmiddels terechtkunnen bij tientallen Warby Parker-winkels, waarvan er alleen al 4 in New York staan.

In de VS zijn bekende voorbeelden verder: BirchboxRent the Runway en Bonobos, Voor de fysieke winkels van Boston Proper liep het minder goed af. In Londen opende sierradenverkoper Astley Clarke en Google een eigen winkel. Dat de trend zich niet beperkt tot het Westen bewijzen Firstcry en Flipkart in India.