8 lessen van Lady Gaga

04/16/2014 - 18:24
Met meer dan 13 miljoen verkochte albums moet je toch iets goed doen. Popzangeres Lady Gaga heeft namelijk een sterk zakelijk instinct. Welke lessen kun je trekken uit de prestaties van de muzikale aandachtszoeker?

 

Omhels sociale media

Als je nog geen account op Twitter hebt, dan moet je er snel een openen. Want je hebt heel wat in te halen. Lady Gaga heeft inmiddels al 16 miljoen volgers op Twitter en heeft met dat aantal de grootste schare fans aan zich weten te binden in de wereld. 

Sluit slim partnership

De zangeres sloot voor de promotie van haar laatste album een deal met Zynga, de maker van het bekende Facebook-spel Farmville. Voor een week lang konden gebruikers over de hele wereld de Gaga-variant van het spel spelen: Gagaville. Kristallen, eenhoorntjes en schapen op motors lopen er rond op haar boerderij. De les die je hieruit kunt trekken: denk buiten de bestaande paden. Kijk om je heen en beoordeel wat de sterke krachten zijn in je markt. Kies vervolgens een speler uit en sluit er een partnership mee. 

Blijf verrassen

Ze lijkt iedere week wel weer van haarkleur en van outfit te zijn veranderd. Dan laat ze zich weer fotograferen in een zuurstokgekleurde jurk, dan verschijnt ze voor een uitreiking in een pak dat een gemiddeld buitenaards wezen evenmin zou misstaan. Wat je hier uit kunt leren? Blijf je klant verbazen. Je hoeft niet iedere week met een nieuwe propositie te komen, maar geef je klant het gevoel iedere keer een vernieuwd bedrijf te ervaren. 

Kopieer op creatieve manier

Goed, degenen die de geschiedenis van de popmuziek kennen, die zullen niet beamen dat Lady Gaga helemaal nieuw is. Madonna, Gwen Stefani, Grace Jones, ze heeft goed naar haar voorgangers gekeken. Dat neemt niet weg dat ze niet origineel is haar aanpak. De les: denk niet dat je wiel opnieuw moet uitvinden. Kijk naar je concurrent en kijk wat hem succesvol maakt. Kopieer een product, maar voeg er een eigen element aan toe. 

Geef aan goed doel

Echte helden consumeren niet alleen, maar geven ook aan anderen. Dit is de boodschap die Lady Gaga met al haar donaties aan goede doelen probeert over te brengen. "Ze is dus niet alleen dat verwende nest dat alleen op geld uit is, maar een goed mens", moet haar klant denken. Ga net als haar op zoek naar een goed doel en werk aan je mvo-imago. 

Maak van zwakte toegevoegde waarde

Misschien zal je het zijn opgevallen, misschien ook niet? De zangeres verborg in haar eerste videoclips en tv-optreden altijd haar gezicht achter gekke maskers of grote zonnebrillen. Ze is namelijk niet het standaardtype schoonheid. De zangeres heeft de onzekerheid over haar zwakte uiteindelijk losgelaten en benadrukt haar gezicht nu vaak door felle make-up, waardoor haar uitstraling iets ironisch meekrijgt. Slim gedaan. De les: misschien denk je dat je niet in aanmerking komt voor een bepaalde opdracht, omdat je bedrijf te klein is. Probeer anders te denken. Verzin een aantal sterke argumenten en promoot waarom het juist een toegevoegde waarde is. 

Ken je doelgroep

Je voelt je misschien niet zo aangetrokken tot haar schreeuwerige muziek en haar futuristisch gehuppel. Miljoenen anderen doen dat wel. Al haar stijluitingen zijn perfect afgestemd op wat de massa wil. Ze heeft een heel marketingteam dat dagelijks onderzoek uitvoert naar de nieuwste trends. De les die hieruit: als je eenmaal succes hebt, moet je blijven investeren in kennis van je doelgroep en je markt. Want niets is zo vluchtig als succes, weten ook Gaga's voorgangers. 

Meer slideshows

 

38 apps voor ondernemers

5 leidraden voor online retailers

10 nieuwe tools van Google

9 goede geldapplicaties

6 iPad-uitdagers

Meer op de slideshowpagina van Sprout