Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessetiquette: 7 do’s & don’ts

Business draait om gunnen. Wie tijdens gesprekken de juiste omgangsvormen toepast, oogst al snel meer succes.


Is het nou jij of u? Wat is de best mogelijke begroeting om meteen een goede indruk achter te laten? Waar spreekt u af? En hoe zorgt u ervoor dat u geen negatieve reacties uitlokt? Omgangsvormen en beïnvloedingsmechanismen waar we van tevoren meestal weinig over nadenken, maar die in het zakelijke verkeer het verschil kunnen maken tussen wel of geen deal. Toch hangt er rond de term businessetiquette een walm van spruitjes. Het zou oubollig zijn en niet meer passen in de maatschappij van nu.

Businessetiquette 3.0

Daar denkt Roel Wolbrink echter heel anders over. Hij is eigenaar van New Tailor en schrijver van het boek Businessetiquette 3.0. Volgens hem neemt de behoefte aan geijkte omgangsvormen juist weer toe. De oorzaak? Social media. “Vaak gaat het daarbij om vluchtige contacten. Maar wat zijn al die relaties op Facebook, LinkedIn en Twitter waard als je de personen en doelen achter die virtuele accounts niet kent? Weinig. Om met elkaar zaken te kunnen doen is goed persoonlijk contact essentieel.” Toch zouden directeuren en managers nog te weinig bezig zijn met businessetiquette. Zij zien het als stoffige spelregels, zoals tafelmanieren of het dragen van de juiste kleding. Etiquette zijn echter geen protocol, benadrukt Wolbrink. “Het gaat vooral om ETIQUETTEBLUNDERS

Wolbrink deed een enquête onder 777 directeuren en managers over businessetiquette. Zij beoordelen hun kennis over het onderwerp met een krappe 7. Bijna de helft (45 procent) heeft de etiquetteregels niet van huis uit meegekregen. De top 6 met meest gemaakte etiquette-blunders door leidinggevenden in ons land ziet er als volgt uit:

1. Geen oprechte interesse tonen in gesprekspartner
2. Zich niets aantrekken van stemming van een klant
3. Vergeten te luisteren en te bevestigen
4. Elkaar niet bedanken
5. Geen complimenten in ontvangst kunnen nemen
6. Niet afgestemd programma en doel. beleefdheidsnormen en ervoor zorgen dat de ander zich kan ontspannen. De manier waarop je je inleeft in de gesprekspartner zodat die zich op zijn gemak voelt. Op die manier kun je het optimale rendement uit sales-gesprekken en vergaderingen halen. De gunfactor is in het zakenleven nu eenmaal onmiskenbaar van groot belang. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je er voor zorgen dat het klikt.”

Het horn-effect

En zonder klik geen zaken. Wanneer de eerste tien seconden van ons gesprek goed en vlot verlopen, dan ervaren mensen de rest van het gesprek doorgaans ook positiever dan wanneer dit niet het geval zou zijn. We noemen dat het horn-effect. “Vergelijk het met de cover van een magazine. Is die eerste indruk goed, dan raak ik nieuwsgierig en ben ik sneller geneigd om te gaan bladeren. Spreekt de cover me daarentegen niet aan, dan is de kans groot dat ik het blad weg leg. Zo is het dus ook in gesprekken”, aldus Wolbrink.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7 do's & don'ts

Businessetiquette helpt bij het maken van een goede indruk. Wie de grote lijnen van deze set aan regels volgt, voorkomt daarmee gezien te worden als gladjanus, praatjesmaker, onbetrouwbaar of onbeschoft. Wolbrink schetst zeven do’s en don'ts.

>> Bestel hier het boek: Businessetiquette 3.0