Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe-het-zelf uitgeven, doe het bewust

Mij hoor je niet zeggen dat een platenmaatschappij of een uitgever geen functie meer heeft. Of kan hebben. Mij hoor je wel zeggen dat ze veel meer dan ooit hun toegevoegde waarde moeten laten zien. Omdat ze niet meer per sé nodig zijn voor distributie, marketing of verkoop.

Bij betogen dat de tussenschakels steeds minder nodig zijn, dat schrijvers en muzikanten dankzij digitale media hun publiek steeds beter zelf kunnen bereiken en ook zelf hun producten aan liefhebbers kunnen slijten, blijft de tegenwerping komen dat dat de uitzonderingen zijn.

Dat het mooi is dat Radiohead zijn muziek zonder platenmaatschappij bij de fan brengt, maar dat ze dat alleen kunnen doen doordat een platenmaatschappij ze gebracht heeft waar ze zijn. En zeker, indrukwekkend hoe Kyteman eigenwijs en eigenzinnig is doorgebroken, maar zo uitzonderlijk talentvol zijn er weinig. Zegt men.

>>Lees ook: Startup zoekt heil in betaalde content

Makkelijk voor de gevestigde orde?

Natuurlijk, als hiphop-artiest kan het waardevol zijn om in de stal van een hip label te zitten, omdat fans dat als betrouwbaar kwaliteitsmerk ervaren. En zeker, als detectiveschrijver kan het heel goed zijn om met een goede redacteur van een uitgever aan het best denkbare resultaat te werken. Of profiteren van een geoliede publiciteitsmachine die je bij De Wereld Draait Door brengt, wat als eenling niet eenvoudig is.

Maar: de artiest en de schrijver kan benodigd vakmanschap waar hij zelf niet over beschikt ook elders inhuren. En daardoor zelf het gros van de inkomsten opstrijken waar in het verleden platenmaatschappij of uitgever mee aan de haal ging.

Kijk naar het voorbeeld van J.K. Rowling, de schrijfster die miljoenen boeken over Harry Potter verkocht. Ze behield daarbij zelf de digitale rechten en gaat via de site Pottermore zowel oud als nieuw werk zelf verkopen. Ook realiseert ze daar een complete Harry Potter-wereld. Rechtstreeks van schrijver naar lezer. Natuurlijk doet ze dat niet alleen. Maar wel op haar voorwaarden. Ze is een samenwerking met Sony aangegaan.

Inderdaad, een voorbeeld van een gevestigd auteur die al een publiek heeft. Dat is makkelijker. Maar op zijn minst zorgelijk voor uitgevers. Want het zijn de grote namen die voor de grote inkomsten zorgen. Als het een trend wordt dat gevestigde auteurs na behalen van succes voor zichzelf beginnen…

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een miljoen keer weinig is ook veel

En de verhalen van succesvolle schrijvers die er op eigen kracht komen, blijven ook opduiken.

>> Voor meer voorbeelden, lees het verhaal van Erwin Blom verder op Sync