Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een incubator die startups mijdt

Drie Brabantse ondernemers, John Krijger, Sjef van Kemenade en Marcel Clerx, hebben in 2008 Tilburg Innovation Center opgericht. De organisatie steunt geen startups, maar ondernemingen in bloei.

Dit is deel negen uit een rondgang langs incubators in Nederland. In dit vijf pagina’s tellende artikel bevinden zich portretten van bedrijven binnen de incubator, plus een foto-impressie van Tilburg Innovation Center.

Er is een grote groep aan incubators in Nederland die zich toewijdt aan startups, zoals UtrechtInc en Yes!Delft. Tilburg Innovation Center is niet zo’n typische incubator: de organisatie, in 2008 door het trio bedacht, richt zich op bedrijven die minimaal twee jaar aan de weg timmeren en hun groeipotentie bewezen hebben. “Wij hebben, voordat we überhaupt in staat waren om de instelling op te zetten, een internationaal georiënteerde studie gedaan naar welke organisatievormen interessant zouden zijn voor het lokale bedrijfsleven”, vertelt mede-oprichter John Krijger. “Onze constatering was dat de ondersteuning van startups te weinig effect heeft op de regionale economie. Opschaling van langer bestaande bedrijven, die aan de vooravond van groei staan, heeft veel meer nut.”

De theorie die de Brabantse ondernemers erop nahielden, viel ook in goede aarde bij potentiële geldschieters en stakeholders. Het drietal kreeg snel steun van de gemeente Tilburg, Universiteit van Tilburg en hogescholen, zoals Fontys. “Daarna hebben we het hele concept doorontwikkeld tot een begeleidingsconcept dat zich richt op ict en zorg”, zegt Krijger. “Daarmee werd de basis versterkt, omdat de provincie Noord-Brabant binnen die branches wil uitblinken en daarbinnen ook een groter netwerk heeft. Toen Krijger voldoende bereidheid tot steun om zich heen zag, richtte hij met zijn partners in 2007 een stichting op. Die zou uiteindelijk 3,5 miljoen euro ophalen, voor tweederde deel afkomstig van de provincie, de gemeente Tilburg, OP-Zuid, het ministerie van Economische Zaken en voor eenderde van het bedrijfsleven, de deelnemers aan TIC en de Tilburgse incubator zelf. 
Waarom niet startups steunen?  De visie van John Krijger en TIC:

“Ondersteuning en stimulering van bedrijven, die de eerste markttoets doorstaan hebben en groeipotentie hebben getoond, levert de BV Nederland een hogere toegevoegde waarde op dan alle aandacht op starters te richten. Economische groei is immers niet afhankelijk van het aantal ondernemingen, maar van de mate waarin ondernemers er als manager in slagen om investering in arbeid en kapitaal te combineren. TIC ondersteunt en begeleidt ondernemers daarom juist in deze fase en verbindt kennis en kunde aan de ondernemers om commercieel voordeel te realiseren.”

Investeringen, huisvesting en partnerships

Krijger en zijn mede-oprichters zijn nu alweer twee jaar van de voorgrond verdwenen en hebben de dagelijkse operationele zaken overgedaan aan een onafhankelijk stichtingsbestuur en directie onder leiding van Aschwin Geerts. Steun bezorgt TIC aan ondernemers door hen te koppelen aan een businesscoach, door huisvesting te bieden of hierbij te bemiddelen, door zelf als investeerder op te treden en door zijn netwerken aan venture capitalists en potentiële partners open te stellen. “Wie voor TIC in aanmerking wil komen, moet tussen de twee en zeven jaar bezig zijn met een onderneming, een innovatief concept in de markt zetten en voldoende groeipotentie tonen. Daarvoor moet de kandidaat een pitch afleggen”, aldus Krijger, die aangeeft dat er nu nog één kantoor en twee flexwerkruimtes voor een maandelijks bedrag vanaf 250 euro beschikbaar zijn.

TIC heeft nog aardig wat ambities die het waar wil maken. 2013 is bijvoorbeeld een belangrijk jaar, omdat het dan op eigen kosten minstens break-even wil draaien. De doelstelling om een volledig private organisatie te zijn, moet realiteit worden door inkomsten uit bemiddeling tussen deelnemende bedrijven en servicepartners en door kosten te rekenen voor het gebruik van hun diensten en accommodatie. “Verder zijn we bezig met de uitrol van additionele diensten, zoals financiële en administratieve diensten”, zegt Krijger, die ook wijst op de opstart van partnerships met het buitenland. Vorige week waren er bedrijven uit de Hongaarse foodindustrie bij TIC op bezoek voor een presentatie. “Wij hebben als westerse partner belangrijke kennis in huis bieden die lokale Hongaarse ondernemers niet hebben en andersom kunnen deze bedrijven weer een gateway vormen voor Brabantse ondernemingen naar Oost-Europa.”

 

Zilverzon Vakanties

Zilverzon richt zich op een doelgroep waaruit de bevolking nu voor het grootste deel van bestaat: babyboomers die op vakantie willen. Veel babyboomers hebben nu een pensioengerechtigde leeftijd, zijn vaak zorgbehoevend en willen in warme oorden genieten van hun vakantie. Zilverzon speelt in op deze wens door in Spanje vakanties aan te bieden in zorgresorts.

Binnen zo’n resort ontbreekt het ouderen dankzij een medisch team en samenwerking met lokale zorgverleners en excursiebureaus aan weinig gemakken. “Wij zijn het eerste bedrijf dat zich helemaal focust op zorgbehoevenden die onbezorgd op vakantie willen”, vertelt eigenaar Peter den Breejen. Den Breejen startte in 2008 met de oprichting van Zilverzon, nadat hij de voorgaande vier jaar in het buitenland voor het Nederlandse transportbedrijf Mammoet als controller had gewerkt. “Ik was klaar met de woestijn en wilde zelf wat gaan ondernemen. Drie jaar geleden deed deze opportunity zich voor, toen ik in contact raakte met John Kremers, directielid van de Brabantse zorginstelling Vita Zorg en Welzijn. Hij had een project op de plank liggen, maar de zorginstelling wilde zelf geen tijd en budget vrijmaken, maar waar wel markt in zat. Er waren wel grote aanbieders die een apart pakket aan zorgvakanties aanboden aan groepen ouderen, maar nooit op gespecialiseerde, individuele wijze. Een touroperator wil daar misschien ook geen apart label voor oprichten, omdat het mogelijk toch een ouderenimago in de hand werkt.”

Den Breejen werkte tussen 2008 en 2009 samen met Kremers aan de oprichting van Zilverzon, totdat Kremers ervoor koos om de hoogste leidende positie aan te nemen bij Vita en daarmee tegelijkertijd afstand moest doen van nevenactiviteiten. Ben Breejen ging vervolgens verder met een andere partner, die echter na zes maanden ‘niet genoeg geld op tafel kon brengen’ en ook uit het bedrijf stapte. “Maar uiteindelijk ben ik dankzij Tilburg Innovation Center aan een eigen investeerder, NG2, weten te komen. Ik meldde me eigenlijk hier alleen om mijn werk van de zolder naar kantoor te verplaatsen, kwam in aanraking met een partner van NG2, Sandro Takke, en die wilde me ondersteunen.”

De prestaties van Zilverzon:

“Vorige jaar hebben we zo’n drie ton aan omzet gedraaid en inmiddels schat ik dat we een kleine driehonderd vakanties hebben verkocht”, vertelt Den Breejen. Ruim driekwart hiervan heeft Den Breejen binnen gehaald met internetmarketing voor zilverzon.nl, terwijl hij zijn bedrijf door de moordende concurrentie op basis van zoektermen niet eens op de eerste Google-pagina terugvindt. De omzet is verder voor twintig procent afkomstig van whitelabel partnerships met zorginstellingen als Vitalis, waarmee de startup zorgvakanties in het buiten- en binnenland faciliteert. 

“Ik verwacht onze omzet dit jaar in ieder geval te evenaren of tien procent te laten stijgen”, zegt de ondernemer. Dat cijfer had volgens hem hoger kunnen zijn als Zilverzon eerder de keurmerken van gezaghebbende reisorganisaties als ANVR en SGR zou hebben ontvangen. “Die aanvraag had een half jaar vertraging opgelopen. Gelukkig heb ik veel klanten van vorig jaar weten te behouden. Als alle keurmerken in orde zijn, kan ik een paar maanden voor de overwinteringsvakanties mijn marketingcampagnes uitzetten in media als de ANWB en in de Telegraaf.”

Zilverzon ziet ook groei in zijn eigen aanbod:dit jaar biedt het los van Spanje ook Malta, Tenerife, Curacao en Bonaire als bestemmingen aan. Laatstgenoemde komt tot stand via een samenwerking met KLM, dat via zijn Sky Health Club ook zich meer op ouderenzorgvakanties wil gaan toeleggen. Ook bespreekt hij een partnership met verzekeraar CZ. “Ik zal binnenkort zeker extra medewerkers er bij kunnen gebruiken. Een in vaste dienst en twee stagiairen. Momenteel doe ik al het klantcontact nog helemaal zelf en het breekt je toch op als je tijdens meetings en vergaderingen een telefoontje krijgt van iemand uit Benidorm.”

Niet alles ziet er rooskleurig uit. Waar Zilverzon een winstmarge van 15 à 20 procent overhoudt aan vakantiegangers zonder een persoonsgebonden budget, kan het zelfs 50 procent overhouden aan diegenen die een pgb (persoonsgebonden budget) toegekend krijgen. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten wil echter de pgb vrijwel afschaffen. Alleen mensen die zoveel zorg nodig hebben dat ze in een instelling opgenomen moeten worden, kunnen nog een budget krijgen. Het ministerie verwacht dat 67.000 mensen daardoor af zullen zien van zorg.

 

ezCompany

ezCompany bouwt sites en apps op basis van Drupal, een open source-cms dat continu in ontwikkeling is. Vier Tilburgse jonge honden, Bas van den Nieuwenhuijzen, Bas van der Zalm, Machiel van Lieshout en Ralph van den Houdt hebben bedrijf tien jaar geleden tijdens hun studententijd opgericht.

“We hebben ons vanaf de start gericht op het mkb”, zegt Van den Nieuwenhuijzen. “Het implementeren van bepaalde cms-sen kost duizenden euro’s aan licenties, terwijl wij het goedkoper konden bieden.” Vaak leverde ezCompany zijn service tegelijkertijd uit met een campagne van een reclamebureau, omdat klanten direct  publiciteit wilden genereren rond hun nieuw gelanceerde website en huisstijl.

Aanvankelijk werkte het viertal met verschillende cms-sen, waaronder het door henzelf ontwikkelde ezContent CMS, maar gaandeweg kozen ze ervoor om zich volledig te focussen op en te identificeren met Drupal. “We hadden redelijk wat succes en wisten grote partijen als ThiemeMeulenhoff aan ons te binden, maar op den duur was het beter om meer te focussen op één platform”, vertelt Van den Nieuwenhuijzen.

“Drupal is met de jaren populairder en beter geworden, waardoor uiteenlopende bekende organisaties als Nike, Sony en het Witte Huis er gebruik van maken. Verder hadden we een te breed palet aan developmenttalen, waardoor we ons onvoldoende focusten en helder in de markt konden zetten. Het Tilburg Innovation Centre heeft ons bij die wijziging van bedrijfsvoering enorm geholpen”, vertelt de mede-eigenaar, die wel aangeeft dat hun oude diensten zeker nog een deel van het huidige verdienmodel vormen.

De prestaties van ezCompany:

“Wij halen niet zozeer voldoening uit cijfers, maar uit het leveren van kwaliteit” reageert Van den Nieuwenhuizen.  “We moeten het allemaal naar ons zin hebben en de klant overtreffen. Iedere donderdagmiddag is het hier een speeltuin en kunnen developers zichzelf ontwikkelen en doen wat ze willen.” Dat betekent niet dat ezCompany niet wil groeien, want binnen nu en twee jaar moet het team uitbreiden van 13 naar twintig medewerkers. “Een aantal jaren terug was dat nog een mannetje of vijf. En dat we groeien, bewijzen we ook met het binnenhalen van klanten als Rabobank, Sara Lee, de TU Delft en verschillende onderdelen van de overheid.”

 

BinC

BinC ontwikkelt Be in Control, een geautomatiseerde meldkamerdienst die het bedrijf sinds mei ook verkoopt. De service verspreidt alarmsignalen via internet naar mobiele telefoons en/of computer.

Als een alarm afgaat, krijgt de gebruiker een sms die automatisch een plattegrond toont met de sensor die alarm sloeg. Ook video-opnames worden naar de mobiele telefoon gestuurd worden. Met beelden kan je de politie, die niet op elke melding afkomt, eerder in actie krijgen. Ook zorg je er zo voor dat je niet onterecht alarm slaat, als bijvoorbeeld uit de beelden blijkt dat de huishoudster of een medewerker per ongeluk het alarm in werking zet. De gebruiker en de hulpdiensten hoeven dan niet voor niets zich naar iemands huis of kantoorpand te haasten.

BinC, dat twaalf medewerkers telt, richt zich op de beveiligingsmarkt in Europa en Noord-Amerika. Alle type mobieltjes op deze markten werken met BinC .

Hoe is het ontstaan?

Oprichter Yves Wintraecken, een softwarestrateeg en -ontwikkelaar die een corporate carrière bij Philips en Océ opbouwde, is vanaf 2004 actief in meerdere ventures. Met de kennis en de netwerken die hij had opgebouwd, was hij in staat om de modernste software en hardware techniek te verenigen in BinC en patenten te verkrijgen. “De gedachte achter de dienst is dat het menskracht uit handen kan nemen en delicten eerder kan oplossen. Omdat een alarmsignaal en opname meteen naar de eigenaar gestuurd kunnen worden, kan deze direct schakelen. Met beeldmateriaal is een meldkamer in staat om snel een juist signalement af te geven aan hulpdiensten. De politie zou daarom ook direct op de hoogte gebracht kunnen worden via onze service, zonder tussenkomst van een analoge, veel langzamere traditionele meldkamer.”

De prestaties van BinC:

“Tot nu toe hebben we zo’n 500 boxjes (apparatuur die het hele alarm- en camerasysteem verbindt en digitaliseert) weggezet en naar de klant geleid”, vertelt Wintraecken. “Over een jaar willen we naar de 10.000 verkochte systemen, en snel daarna richting de 100.000.”

Aan sales en distributie hoeft BinC zelf niet veel te doen. Een aantal beveiligingsinstallateurs en zorginstellingen zijn partners van het bedrijf en bieden de dienst binnen hun pakketten aan. Ook verzekeraars zouden volgens de startup in de toekomst interessante partners kunnen zijn. Volgens Wintraecken is BinC goedkoper dan andere alarmsystemen: “Grote kostenposten zijn valse alarmen, waar onnodig hulpdiensten voor uitrukken. Met ons systeem kun je daarop wel tot 700 euro per jaar besparen”, zegt de ondernemer, die van een recommended salesprijs van 330 euro per jaar spreekt voor een alarmsysteem met geïntegreerde cameras.

BinC heeft tot nu toe ‘enkele miljoenen’ moeten besteden aan de service, die in Europa en Azië is ontwikkeld, maar heeft daarvoor steun van geldschieters. De Sioux Group, een it-consultant en aanbieder van product- en veiligheidssoftware (jaaromzet:18 miljoen euro), heeft volgens Wintraecken ‘een significant belang’ in het bedrijf. Binnen het aandelenpakket van BinC heeft ook de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) een belang genomen, dat deels gefinancierd is uit een fonds voor innovatieve startende ondernemingen. De provincie heeft €12,5 miljoen beschikbaar gesteld voor dit fonds, als onderdeel van het maatregelenpakket van de provincie om de kennis en werkgelegenheid in Brabant te behouden tijdens en na de economische crisis. De BOM beheert dit fonds.

 

Office2Go

Office2Go is een ‘online werkplek’, die een werknemer of een groep werknemers in staat stelt om Office-programma’s en bedrijfsgegevens op een externe server via het internet te benaderen. De klant logt in via een icoon op het bureaublad.

Naast standaardprogramma’s binnen de Office2Go werkplek , zoals Office 2010, Internet Explorer, Firefox , Google Chrome en Acrobat Reader, kun je ook bedrijfsapplicaties naar eigen keuze kosteloos onderdeel maken van Office2Go. Wie problemen of vragen heeft, kan naar de helpdesk bellen.

Hoe ontstond het?

Oud-software engineer en Tilburger Erwin Krijnen richtte in 2000 Tecsoft op, een bedrijf dat een softwarepakket voor de kinderopvang ontwikkelt en aanbiedt. Met het pakket kunnen kinderopvangmedewerkers  hun werk beheren en regelen, zoals het maken van roosters, het verzorgen van contractregelingen, het bijhouden van gewerkte uren en ziekteverzuim. Krijnen: “The Nanny, zoals de software heet, is marktleider in de kinderopvang. Klanten hadden daarnaast ook veel IT-problemen, waardoor wij hebben besloten om de klanten bij TecSoft een online werkplek aan te bieden.”

Gaandeweg kwamen er echter ook bedrijven buiten de kinderopvang bij die gebruik wilde maken van deze dienst. “In 2005 heb ik die dienst samen met een IT-partner uit het bedrijf gehaald en ondergebracht in een apart opgerichte bv, UltimIT. “Binnen UltimIT zijn we meer gaan doen dan online werkplekken, zoals verkoop van computers, printers, ADSL en VoIP. Nu gaan we de online werkplekken (Office2Go) alleen nog maar aanbieden via partners, waardoor Office2Go een zelfstandige bv wordt. Ik ben grootaandeelhouder vanaf de eerste dag, maar sinds een jaar of twee ook directeur.”

Het verdienmodel en de prestaties van Office2Go:

Krijnen: “Voor een vaste maandprijs krijgt de klant een standaardpakket, met toevoeging van alle zelf gewenste bedrijfsapplicaties zonder meerprijs. Ook is er de mogelijkheid om te betalen voor gelijktijdige gebruikers, wat vooral in het geval van part-timers de maandprijs aanzienlijk verder kan drukken. Het pakket dat we aanbieden is express recht-toe-recht-aan met een erg simpel verkoopmodel. De verkopende partners moeten het concept wel begrijpen als ze het aan de man willen brengen.”

Krijnen heeft in Office2Go nu 14 medewerkers, waarmee zo’n 1300 werkplekken worden bediend. “Dit jaar zijn we nu al met 20 procent gegroeid en in 2012 ga ik uit van minimaal een stijging van vijftig procent.”

 

5. Fotoimpressie van TIC

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een impressie van negen foto’s van Tilburg Innovation Center. Bekijk ook de reportages over Lev Kaupas (Amsterdam), Dutch Game Garden (Utrecht), eFuture (Hilversum), UtrechtInc, Innovation Industries (Almere), BioPartner Center Maastricht, CvJO (Apeldoorn) en Yes!Delft.