Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heeft een online workshopservice wereldpotentie?

Tom Rijks en Roland Breedveld zijn op zoek naar groeikapitaal voor Digital Workshopper, een dienst waarmee bedrijven online workshops kunnen organiseren. "Vorig jaar hebben we gepionierd, nu willen we oogsten."

Volgens de ondernemers daagt hun product de organisatoren van fysieke bijeenkomsten uit. Over online concurrenten spreken ze niet. Tom Rijks (links): “Digital Workshopper is handiger dan fysieke seminars, omdat je het in één week kan opzetten, je als organisator 70 procent minder uitgeeft, niet per se gebonden hoeft te zijn aan een tijd, je je deelnemers niet hoeft te laten reizen, je simpeler een grotere groep mensen erbij betrekt.” Verder zou je Digital Workshopper kunnen koppelen aan sociale netwerken als bijvoorbeeld Yammer of LinkedIn. “Ons product is op maat gemaakt en kan verschillende specifieke doelen dienen. Het is voorzien van een programma met verschillende workshopmethoden, je kunt aan tele- en videoconference doen, of chatsessies organiseren. Ook kun je documenten en foto’s delen en bewerken.”

‘Schaalbaar? Die vraag is voer voor een workshop’

Oordeel Alexander Ribbink (Prime Ventures). Lees verder

Van idee naar product:

“Ik en Roland hebben al jarenlang een passie om werkgevers en -nemers naar een goed resultaat te begeleiden. Dat heb ik jaren gedaan in een rol als consultant en Roland als manager. We runnen daarom samen sinds 2011 ons eigen consultancybedrijf. Daarnaast hebben we veel interesse voor de digitalisering van bedrijfsprocessen, want dat leidt tot snellere en meer vruchtbare interactie. Een van de meest voor de hand liggende processen die je dan kunt digitaliseren, is de workshop. Wij dachten: ‘Is het niet mooi als we mensen waar dan ook ter wereld kunnen laten deelnemen aan een workshop, alsof je een meeting plant met je collega’s op de afdeling?’

De manier waarom we ons product presenteren is wel totaal veranderd. We zagen in Digital Workshopper aanvankelijk de potentie om grote groepen medewerkers in een vroegtijdig stadium te betrekken bij grootschalige verandertrajecten. Wij zouden dan deze verandertrajecten vormgeven. Onze klanten bleken daar echter helemaal niet op te wachten: ze willen gewoon een workshop, maar dan online.”

Verdienmodel:

“Wij bieden volledig verzorgde workshops aan. Dus het gebruik van het platform en de begeleiding van de workshop. Product en dienst in één. Wij beschikken op dit moment nog niet over voldoende volume om alleen op basis van het product rond te komen. Dit jaar gaan we een verschuiving doormaken. Wij dragen een deel van de benodigde vaardigheden met trainingen over aan onze klanten, zodat zij zelf de workshops kunnen begeleiden. Wij kunnen ons dan meer concentreren op de ontwikkeling van het platform.”

Sales- en marketingstrategie:

“We richten ons op grote ondernemingen met meerdere locaties en verenigingen. Dat doen we zelf en via onze partners in de adviesbranche.”

Resultaten:

“We hebben een aantal grote klanten en partners die resultaten die inmiddels de Digital Workshopper gebruiken: Heineken, Provincie Limburg, DSM, CEVA, Rabobank, AT Kearney en House of Performance.”

Groeistrategie:

“Het ophalen van financiering staat op de agenda van het komende kwartaal. We willen graag ons volume vergroten en meer online verkoop gaan doen. Hiervoor willen we de functionaliteit van de Digital Workshopper uitbreiden en nog gebruiksvriendelijker maken. Ook willen we internationaal groeien. Duitsland is het eerste land wat lonkt. De US hopelijk vlug daarna. Onze oplossing werkt nog beter als bedrijven over grotere afstanden met elkaar moeten samenwerken.

Vorig jaar hebben we gepionierd. Dit jaar willen we de business uitbouwen. We willen meer dan 150 workshops doen. Volgend jaar moet dat aantal fors omhoog.”

Wat vindt Alexander Ribbink (Prime Ventures) van deze dienst? Lees het op de volgende pagina >>>

 

‘Leuk product, maar de wereldwijde potentie lijkt me voer voor een workshop’

Alexander Ribbink van Prime Ventures onderschrijft de waarde van het product. “Digital Workshopper lijkt me een prima dienst: een online workshop met alle voordelen van online. Niet alleen goedkoper om te organiseren, maar ook gestructureerd en met een duidelijk punt waar de regie is.”

Maar over de schaalbaarheid van het product heeft hij zijn twijfels. “Of deze dienst ook een echt product kan worden waarbij je zonder enige hulp een doe-het-zelf-workshop uit de grond kan stampen is de vraag. Misschien zou dit ook niet het eerste doel van de oprichters moeten worden. Het kan gewoon een prima koevoet zijn om als consultant binnen te komen.”

Is er geen concurrentie? Dat lijkt onwaarschijnlijk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ribbink krijgt niet de indruk dat de oprichters alle onderdelen van het businessplan hebben doorlopen. “Er zijn wel een aantal vragen te stellen. Hoeveel workshops zijn er? Ook is er geen aandacht voor de concurrentie. Is die er niet? Dat lijkt onwaarschijnlijk. Kortom, ik wil weten wat de omvang van de markt is, en welke spelers er zijn. En ook, hoeveel workshops lenen zich voor dit virtuele model? Een deel van de aantrekkingskracht – voor de organisator zowel als de deelnemer – van een workshop is toch de menselijke interactie: samen leren, samen vragen stellen en samen “live” verder komen. Maar goed, als de organisatie vaak updates heeft, of afstand een gegeven is, dan kan er op deze manier misschien toch iets van een teamgevoel ontstaan. En belangrijker nog: de kennis van de groep gebruikt worden.”

Hij vindt de user cases op de site er sterk uitzien. “Ze helpen de prospect te zien wat er allemaal kan en focussen op het te bereiken eindresultaat. Juist daar ligt de kracht van dit concept: ‘U heeft deze vraag, dan is dit de methode’. Kortom, een leuk product waar consultants in ieder geval een tijd goed geld mee zouden kunnen verdienen. Of het schaalt tot voldoende omvang en voldoende technologisch verdedigbaar is, lijkt me nog voer voor een workshop.”