Frijters’ oorsprong ligt in de ict, maar toch is hij geen onbekende in de bankenwereld. Hij maakte naam met ALEX Beleggingsbank, die hij oprichtte en na twaalf jaar voor 380 miljoen euro verkocht aan Binck. Omdat hij niet meteen wist wat hij vervolgens wilde doen, vertrok hij naar Zuid Afrika, waar hij in een township een theater bouwde. Na terugkomst wist hij in ieder geval zeker dat hij niet meer voor een baas wilde werken. “Ik ben dol op klanten. Wat kun je met ict doen om klanten van goede dienstverlening te voorzien? Bij een bank heb je de mogelijkheid om die combinatie te maken.”
Knab ontstond ‘deels uit frustratie’, vertelt Frijters (52). “In de praktijk kom je veel situaties tegen waarin je denkt: denk nu eens aan mij. Mijn ambitie was om een echte klantenbank op te zetten.”
We zoeken ‘wisdom of crowd’
De klant betaalt bij Knab vijftien euro per maand, maar daar krijgt hij wel iets voor terug. Er wordt een financieel dashboard voor hem samengesteld, waarin zijn volledige financiële situatie is opgenomen. Vanuit dit overzicht kan de klant een financieel plan maken waarin hij rekening houdt met de fiscale regelgeving en met berekeningen over zijn financiële toekomst. Het plan zet ook ‘slimme alerts’ in werking om de klant bijvoorbeeld te informeren over handige belastingconstructies waarmee hij gemakkelijk geld kan besparen of verdienen.
Via een speciale website wil Knab de dialoog blijven aangaan met de klant. Frijters: “We zoeken wisdom of the crowd: de bank verder bouwen met de hulp en kennis van onze klanten.” Zijn personeel trok hij aan binnen zijn eigen netwerk. Iedereen zijn eigen expertise, zo zitten mensen uit de toerismebranche bijvoorbeeld op de serviceafdeling.
Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Hoewel hij buiten de gebaande paden wilde treden had Knab toch een reguliere bank als aandeelhouder nodig. Dat kon niet anders, zegt hij, als kersverse baas van 60 medewerkers. “Op de balans heb je een eigen vermogen nodig van enkele miljoenen. Die investering deed Aegon. Maar het merk is niet Aegon, want dan denk je aan een verzekeraar die ook hier en daar besmet is tijdens de bankencrisis. Ik wil een fris merk neerzetten. Dat was me nooit gelukt binnen een traditionele organisatie.” Frijters benadrukt dat Knab geen doorsnee consumentenbank is. In financiële termen houdt de bank zich bezig met preferred private banking. “We zijn er voor klanten met wat meer vermogen, mensen met een dubbel inkomen of een minimaal vrij vermogen van 50.000 plus.”
Toen de bank in september startte, hebben zich binnen een paar weken een aantal honderden klanten gemeld. Terwijl er nog geen euro aan marketing is uitgegeven, meldt Frijters trots. “Het is de droom van iedere bank om de turnaround te maken van product naar klant. Ik weet zeker dat ze het ook gaan proberen, maar het is ontzettend moeilijk om de bestaande situatie te kantelen.”
Knab kan helemaal fris beginnen. Lukt het deze bank ook om de valkuilen te vermijden waar de grote banken, met dollartekens in hun ogen, intuinden? De grootste uitdaging voor Knab is om de bank groot te maken terwijl de organisatie klein blijft. Hij hoopt over drie jaar break-even te draaien, en over vijf jaar Aegons investering terugverdiend te hebben.