Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kan Reinout Oerlemans John de Mol hebben?

John de Mol en Reinout Oerlemans, rivalen tegen wil en dank. In de States strijden de mediaondernemers nu met wereldformats om de gunst van de kijker. Het is mano a mano, The Voice tegen Splash. Sprout zet de vechtersbazen op de weegschaal.

In de VS is het nu erop of eronder voor John de Mol en Reinout Oerlemans. Er zit bijna een generatie tussen beide mediaondernemers, maar Oerlemans daagt De Mol uit voor een man-tot-man-gevecht. Dat wil zeggen: voor een parrijtje armpje drukken met de televisieshows waarvan zij het format exploiteren. Elke week strijdt Splash (naar het Eyeworks-format Sterren Springen) op prime time om de gunst van de kijkers, tegenover The Voice, het wereldsucces uit de koker van John de Mols formatfabriek Talpa.

The Voice vs. Splash

Voor de tussenstand van het gevecht Oerlemans vs. De Mol gaan we even naar de kijkcijfers in Amerika: afgelopen dinsdag scoorde Splash, uitgezonden door ABC, 6,7 miljoen kijkers, tegenover 12,4 miljoen voor The Voice, gebracht door NBC. Ook in marktaandeel overtroefde Big Brother John zijn troonpretendent: 12 procent tegen 5 procent. Deze slag is duidelijk voor De Mol, die zijn tweede seizoen in Amerika beleeft met zijn talentenjacht. Maar eigenlijk hebben we hier twee winnaars te pakken: Nederlandse ondernemers laten op prime time in de VS, de bakermat van de tv, alle anderen ver achter zich. Knap werk. 

Wereldmerk vs. wereldmerk

Reinout Oerlemans zei het onlangs nog bij De Wereld Draait Door: “Het is zo gaaf om een merk te hebben dat de hele wereld over gaat.” Want dat is momenteel aan de hand. Oerlemans verkocht zijn format aan ABC, zodat Splash vorige week in de VS zijn première beleefde, maar de Sterren sprongen dit jaar ook al voor het eerst in Engeland, Frankrijk en Spanje. Landen die nog volgen zijn Australië, China, Oekraïene, Finland en Argentinië. Deze maand nog sloot Eyeworks een deal voor de rechten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika en oh ja: ‘meer aankondigingen volgen nog’.

The Voice is voor John de Mol dé grote knaller sinds die ene, waarmee hij zijn eerste wereldmerk afleverde: Big Brother. De zangwedstrijd wordt uitgezonden in 48 landen. Dat is werkelijk ontzagwekkend: van Vietnam tot Kosovo en van Franstalig Canada tot Zuid-Korea schrapen zangers de kelen in het format van Talpa. Afghanistan tekende vorige week nog. Oerlemans komt op dit moment wat zijn contracten voor Splash betreft misschien tot de helft van dat aantal landen, maar als hij in dit tempo doorbuffelt met leads komt hij snel genoeg op gelijke hoogte met De Mol.

Omzet vs. omzet

Wat omzet uit de formats betreft moet de echte klapper bij Eyeworks nog komen. De laatste cijfers die het productiebedrijf bekendmaakte, lieten een recordomzet zien van 237 miljoen euro (plus negen procent), bij een EBITDA-winst van 30 miljoen (plus 12 procent), deels dankzij afvalprogramma Obese, dat in dat jaar al wereldwijd scoorde. Voor alle duidelijkheid: dat is de omzet van Oerlemans hele bedrijf. Een rechtstreekse vergelijking met Talpa is lastig, aangezien de formatfabriek en productiebedrijven werkmaatschappijen zijn van De Mols Talpa Media en geen eigen cijfers publiceren. Maar De Mol zelf sprak al in 2011 van honderden miljoenen, die hij met The Voice alleen ophaalt aan rechten.

Cashen vs. cashen

Toegegeven, Eyeworks past een paar keer in Talpa, dat ook een handvol radiozenders exploiteert. En dan trekt de Mol zelf natuurlijk aan de touwtjes bij Endemol, dat hem miljardair maakte en dat hij een tijd geleden weer terugkocht. Een derde speeltje van de mediatycoon is SBS. Op papier is Sanoma daar meerderheidsaandeelhouder, maar De Mol heeft ook daar een grotere vinger in de pap dan zijn belang doet vermoeden. We hebben het dan nog niet over de beleggingsportefeuille van De Mol gehad, waarmee hij de afgelopen jaren ook aardige ritjes maakte. Oerlemans past met zijn privé vermogen dus zeker een paar keer in De Mol. Quote prikt hem op 76 miljoen en laat de geldmeter bij zijn rivaal 1,9 miljard aangeven. Dat is exact 25 keer zo veel.

41 vs. 57

Maar hé: laten we niet vergeten dat Reinout ‘Arnie’ Oerlemans maar net komt kijken, vergeleken met De Mol.  Toen die (in 1996) 41 was, bracht hij samen met Joop van den Ende Endemol naar de beurs. De omzet van dat amusementspaleis bedroeg in het daaraan voorafgaande boekjaar 642 miljoen gulden, bij een nettowinst van 60,5 miljoen. In euro’s dus respectievelijk 291 miljoen en 27 miljoen. Verdomd: Oerlemans gaat gelijk op met De Mol – die het tot dan toe nog samendeed met een compagnon. Dezelfde Van den Ende overigens, die nu met Endeit de belangrijkste aandeelhouder is in Eyeworks.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reinout vs. John

De rivaliteit speelt zich natuurlijk vooral af op de tv-schermen, zou je denken. Maar helemaal op knuffelbasis staan Oerlemans en De Mol persoonlijk nu ook weer niet. In februari beschuldigde Oerlemans De Mol nog van vuil spel. Hij dreigde met de rechter omdat De Mol een partner had weggekocht, waarmee Eyeworks een soap op Nederland 2 zou brengen. Uitgerekend voormalig soapie Oerlemans kreeg ooit als presentator Endemol zo gek dat hij zijn eigen spelletjes mocht bedenken en de rechten houden. Dat leidde uiteindelijk tot knallende ruzie met De Mol, die de shows namens Endemol in het buitenland ging verkopen. In 2001 verliet Oerlemans daarop Endemol met slaande deuren om voor zichzelf te beginnen, met Eyeworks. John de Mol heeft Reinout Oerlemans zo bezien een goede dienst bewezen.

Lees ook: