Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 22: nReduce en TrainTool

Sprouts startup-roundup, met in week 22: nReduce en Traintool.

 

nReduce

Na Rockstart en Startupbootcamp is Nederland in korte tijd nog een accelerator rijker. Het uit Amerika afkomstige ‘nReduce’ is neergestreken. Een van de partners is Nederlands: Paul Eikelenboom vervult de functie van marketingexpert. “Wij verlangen geen geld, noch een participatie.”

Het gratis programma van nReduce hanteert vooraf geen selectieprocedure, waardoor de poort ook open staat voor mensen die ‘zichzelf niet goed kunnen verkopen’. Eikelenboom: “Daarom noem ik het een ‘social incubator’.” Hij vertelt dat het idee afkomstig is van de Amerikanen Jacques Crocker, Ash Bhoopathy en Rich Lengsavath. Hun bedrijf Lizi werd in San Francisco afgewezen door een accelerator, Y Combinator. “Vervolgens zijn ze een accelerator gestart, waarbij de selectie niet aan de poort maar gedurende het traject plaats vindt”, zegt Eikelenboom, die als marketingexpert extra blij mag zijn met een publicatie over nReduce op het bekende Amerikaanse ondernemersplatform Venturebeat.

nReduce is gratis en voor iedereen. Zijn dat jullie usp’s ten opzichte van Rockstart en Startupbootcamp?

“Anders dan traditionele incubators, neemt nReduce ook geen aandelen af en doet het geen investering. Het is geheel vrijblijvend.

Verder zijn we een no nonsense accelerator die zich volledig focust op presteren. Andere incubators begeleiden startups bij elke stap, waardoor het ontwikkelproces er soms bij inschiet. Wij komen twaalf weken samen en elke week beoordelen we elkaars vorderingen. De startups moeten elke week een substantiële voortgang boeken. Gebeurt dat niet, dan kan de startup niet door.

En uiteindelijk kan een bedrijf toch bij ons een investering tegemoet zien, omdat investeerders graag bij ons op bezoek komen om te zien wat we in huis hebben. Na twaalf weken hebben we een demodag voor investeerders.”

Hoe maakt nReduce deze service mogelijk?

“De grootste investering is tijd voor de partners. nReduces strategie is het zoeken van partners om de kosten te dekken. In Nederland is Regus locatiepartner, zij stellen een vergaderruimte beschikbaar. Momenteel zijn we nog op zoek naar een borrelpartner in Nederland.”

Daar hoeven geen inkomsten tegenover te staan?

“nReduce is een nonprofit organisatie. Een businessmodel in de zin van geld verdienen is er niet. De partners willen gewoon iets goeds neerzetten en hopen daar ook wat voor terug te krijgen. Dit hoeft geen geld te zijn. Wij houden er mogelijk relaties en opdrachten aan over. Verder hebben we ook een eerste blik op interessante startups waar we misschien in willen participeren.”

Naar wat voor resultaten wil je streven?

“Het succes is nu al groter dan verwacht. Wereldwijd zijn er al meer dan 500 startups die mee willen doen. In Nederland zijn er al 15 startups die meedoen en hebben verschillende investeerders aangegeven zeer geïnteresseerd te zijn om de startups na 10 weken te bekijken. Op het moment zijn die geldschieters alleen uit Amerika afkomstig, maar ook bij hen kunnen onze Nederlandse startups zich presenteren.”

 

TrainTool

“E-learning kan wel degelijk tools bieden voor het leren van vaardigheden, dat bewijst TrainTool”. Dat stelde de vakjury van de Innovative E-learning Award 2012 onlangs. Voor de oprichters van TrainTool, die pas een jaar geleden hun bedrijf startten, is dat een vroege doorbraak. Marijn de Geus en Peter van der Reijden aan het woord.

Hoe is het idee voor TrainTool ontstaan?

Marijn: “in mijn voormalig werk als assessor heb ik veel duur getrainde mensen zwak zien presteren op soft skills als gespreksvaardigheden, verkopen, presenteren en slecht-nieuws-gesprekken. Dat is eigenlijk niet gek.

Een vaardigheid die je niet komt aanwaaien, krijg je niet via een paar rollenspelen in een zaaltjestraining onder de knie. Daar moet je in een goed ritme, vlieguren voor maken: heel veel oefenen op subskill niveau en gerichte feedback krijgen.

Op de werkvloer en met een coach is dat niet alleen vervelend, het kan ook niet uit qua kosten. Hoe dan wel? Wij stelden onszelf de vraag hoe je webbased een slimme combi zou kunnen maken tussen zelf oefenen en professionele feedback, herhaling en spreiding, vrijwillig maar niet vrijblijvend . Wij zijn dit didactisch en technisch gaan uitdenken, gaan bouwen, testen en bieden TrainTool nu aan trainingsbureaus als white-label platform aan. Overigens is het ontwikkelen natuurlijk nooit klaar, we deployen vrijwel dagelijks”.

Wat maakt TrainTool onderscheidend?

Peter: “Het compliment dat we het meest krijgen, is dat we niet alleen verstand hebben van de techniek maar ook de taal van de sector spreken, we weten wat trainen is, hoe (hr) management kijkt naar talent en management development. Dat is denk ik een direct gevolg van onze combinatie als ondernemers.

Het onderscheidende vermogen van ons product wordt het duidelijkst omschreven in het juryrapport van de E-Learning Award die wij dit jaar wonnen. E-learning kan wel degelijk tools bieden voor het leren van vaardigheden, dat bewijst TrainTool. Kernwoorden daarbij: slim gebruik van webcam, een doordacht feedback mechanisme en een continue focus op usability (voor deelnemer én trainer).

Hoe kwamen jullie aan groeikapitaal?

Marijn: Aan de hand van spaargeld, de bank, een informal investor en betalende pilotklanten. Inmiddels is het een swingende tent, maar we sluiten niet uit dat we voor een internationale groeiversnelling binnenkort nog wat geld gaan ophalen. 

Welke verdienmodellen hanteer je?

Peter: “Trainingsbureaus zijn onze klanten en ons verdienmodel houden we zo simpel mogelijk. Bureaus kunnen onbeperkt en gratis hun eigen content op ons platform maken en bewerken. We vragen aan bureaus uitsluitend een bedrag per deelnemer. In de praktijk betekent dit dat trainingsbureaus ons pas hoeven te betalen als zij er zelf ook aan verdienen.

Wat is er vooralsnog al bereikt?

Marijn: “Zoals gezegd, we hebben de Utrecht Startup Award gewonnen en we zijn in de race voor New Venture. Het product is beloond met de vakprijs (E-learning Award). Een aantal vooruitstrevende bureaus als VDS, FPNP en SBI zagen het van meet af aan zitten en hun ervaringen zijn gaan rondzingen. De naamsbekendheid en reputatie zijn enorm belangrijk gebleken. In de driehoek ‘eindklant, bureau en TrainTool’ gaat de bal nu als vanzelf rond. Grote bedrijven vragen om TrainTool, steeds meer bureaus bieden het al aan en sinds begin mei worden we dagelijks gebeld en gemaild met aanvragen voor demo’s en auteursaccounts uit Nederland, USA en UK.”

Naar wat voor resultaten streven jullie nu?

Peter: “Onze productfocus zal gericht blijven op het online trainen van soft skills. Qua markt sturen we, naast een stevige presence in Nederland, aan op positie in andere landen. De software, uitleg, blogs en website zijn al geruime tijd ook in het Engels en klanten in de USA en de UK gebruiken inmiddels ons platform. Over enkele jaren verwachten we met een team van 20 enthousiaste en slimme mensen een miljoen deelnemers in staat te stellen om via ons platform en hun eigen bureau, een vaardigheid eigen te maken.”

 

Lees eerdere portretten van startups 

Bezoek de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie. Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 21: NetworkUpdater en SocialBrands

Week 20: SocialExpress en Gleefy

Week 19: Planspot en New Day at Work

Week 18: Layergloss

Week 17: Meetlink en Mipagar

Week 16: Ten Horses en Antecy

Week 15: Your Smart Butler

Week 14: Djuke It en Crowdale

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl