Week 30: Wakibi en Whatsgo

16 apr 2014 - 18:16
Sprouts startup-roundup, met in week 30: Wakibi en Whatsgo.
 

Wakibi

Met startup Wakibi kunnen mensen geld lenen aan een kleine ondernemer uit een ontwikkelingsland. De uitlener is volledig in controle over wat er met zijn geld gebeurt. Het platform van Peter Schinkel biedt de optie om zelf de projecten uit te kiezen en die te ondersteunen met een bedrag vanaf € 22. Wanneer de lening is terugbetaald, kan het opnieuw in een project worden geïnvesteerd of teruggestort op de eigen bankrekening.

Waarom ben je Wakibi gestart?

"In Indonesië zag ik hoe mensen zichzelf van inkomsten kunnen voorzien door het opzetten van kleine ondernemingen. Ik voel me al langer betrokken bij mensen die het minder treffen, maar ben ook kritisch op de oplossingen die vanuit het Westen bedacht worden. Nu zag ik hoe mensen zelf het heft in eigen hand namen met maar een klein steuntje in de rug. Dat maakte mij enthousiast over microfinanciering aan ondernemers in ontwikkelingslanden. Daaruit is het idee ontstaan om stichting Wakibi op te zetten die Nederlanders de mogelijkheid geeft om deze leningen te verstrekken."

Welke hobbels heb je moeten overwinnen?

"Omdat we werken in zestig verschillende landen, was het lastig om het proces en de controle goed in te richten. Dit hebben we kunnen realiseren vanwege de Amerikaanse partner Kiva, die hier al een uitgebreide ervaring in heeft.  Verder gaat 100% van de lening naar de ondernemers in ontwikkelingslanden. Dat betekent dat we een beperkt budget hebben om de organisatie zelf goed neer te zetten. Dat maakt het lastiger om voldoende bekendheid te genereren, maar zorgt er tegelijk voor dat er geen 'strijkstok' is."

Hoe onderscheid je je van andere crowdfundingplatformen?

"Waar andere platformen zich meer richten op het rendement van een investering in microkrediet of het eenmalig doneren van geld, gaat het bij Wakibi om een andere constructie. Het geld blijft in eigen beheer. De uitlener kiest zelf het project én kiest zelf of de lening na terugbetaling uitbetaald wordt of opnieuw geïnvesteerd in een ander project. Omdat gemiddeld 98,89 procent van de leningen wordt terugbetaald, is het mogelijk om met eenzelfde bedrag tot vijftig verschillende projecten te steunen."

Wat is exact het verdienmodel?

"De kosten zoveel mogelijk beperkt houden. Inmiddels hebben zich 125 vrijwilligers bij Wakibi aangesloten en ook organisaties zoals ABN AMRO en PWC ondersteunen kosteloos. De organisatie zelf draait in de toekomst op sponsoren en giften, die specifiek voor de organisatiekosten zijn bedoeld."

Hoe is het voorlopig gefinancierd?

"Naast de investering van de eigen tijd is er een beperkt budget nodig voor de technische ontwikkeling van het platform. Voorlopig is de organisatie gefinancierd vanuit de oprichters zelf. De eerdere opzet van enkele succesvolle internetmarketingbedrijven (de Innovadis Groep) maakt dit mogelijk."

Wat voor resultaten zijn er tot nu toe behaald?

"Sinds kort is Wakibi publiek beschikbaar. Op dit moment is er vanuit meer dan 1.100 mensen € 65.000 uitgeleend aan meer dan 4.000 ondernemers in ontwikkelingslanden."

Wat wil je in 2012 bereikt hebben?

"Het doel is om over een jaar € 1 mln. vanuit 12.500 leden uit te lenen en daar moeten we uiteraard nog heel wat voor doen."

 

Whatsgo

Marcel Eilering is mede-eigenaar van The Interactive Group uit Amsterdam. Zijn digital media-bedrijf heeft sindskort een dochteronderneming opgezet: Whatsgo. Deze app omschrijft Eilering als dé plek op Facebook waar je ziet wat er in je omgeving te doen is.

Waarom ben je Whatsgo gestart?

"Ongeveer een jaar geleden ontstond het idee voor Whatsgo. Voor een groot deel uit eigen ervaring. Op Facebook en Twitter zagen wij welke leuke dingen onze vrienden aan het doen waren. Soms gaat dat over activiteiten waarvan je denkt: O, wist niet dat dat er was. Tegelijkertijd zagen we dat aanbieders in de vrije tijd-sector en horeca worstelen met de communicatie over alle leuke activiteiten die worden georganiseerd. In veel kroegen waar wij komen, zie je de agenda uitgeprint op het toilet hangen. Deze zaken hebben ons op het spoor gezet van een compleet overzicht van leuke dingen die je kunt gaan doen, gecombineerd met een plek waar je dit alles eenvoudig kunt delen."

Welke hobbels heb je moeten overwinnen?

"We moeten voor relevantie zorgen bij twee doelgroepen. Aan de ene kant de consument en aan de andere kant de aanbieder van activiteiten. Het spanningsveld waar wij ons in bevinden zit ‘m in het feit dat consumenten pas geïnteresseerd zijn bij voldoende aanbod en dat de relevantie voor aanbieders er is als er voldoende consumenten zijn. We hebben dit opgelost door aanbieders een gratis proefperiode te bieden van twee maanden. Wij merken dat in gebieden waar het aanbod en de vraag op een bepaald niveau is, zowel consumenten als aanbieders erg enthousiast zijn over Whatsgo."

Wat onderscheidt Whatsgo van concurrenten?

"Het verschil zit ‘m voornamelijk in twee dingen. Ten eerste biedt Whatsgo een compleet overzicht zodat je als consument binnen je eigen Facebookpagina ziet welke leuke dingen er in je buurt te doen zijn. Ten tweede zorgt Whatsgo, door de integratie met social media als Facebook en Twitter, ervoor dat je ook op de hoogte bent van de dingen die je vrienden leuk vinden of gaan doen. ‘Liken’ is de nieuwe vorm van mond-tot-mond reclame."

Wat is exact het verdienmodel?

"Aanbieders betalen een klein bedrag per maand om hun activiteiten te kunnen plaatsen op Whatsgo. Zij profiteren een jaar lang van alle mogelijkheden van Whatsgo voor € 79 per maand. Natuurlijk is het ook mogelijk om een abonnement te nemen voor een half jaar of voor een kwartaal."

Hoe is het voorlopig gefinancierd?

 "Whatsgo is een onderneming van The Interactive Group uit Amsterdam en is uit eigen middelen gefinancierd. Andere ondernemingen die vallen onder The Interactive Group zijn GameEvents en EventAssist. GameEvents ontwikkelt en organiseert interactieve zakelijke evenementen zoals de CityGame en de SloepenGame. EventAssist  is voor evenementorganisaties en eventafdelingen dé partner voor een probleemloos uitnodigings- en registratietraject.

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

"Momenteel zitten we in de beta-fase van Whatsgo. We zijn net enkele weken ‘live’. In deze periode is Whatsgo voor aanbieders nog gratis. Het grote publiek moet de voordelen van Whatsgo nog ontdekken. We hebben op dit moment nog minder dan 1000 actieve gebruikers per week. "

Is Whatsgo nog op zoek naar groeikapitaal?

"Nee, Whatsgo is niet actief op zoek naar groeikapitaal. Omdat wij ons echter realiseren dat er meerdere manieren zijn om ons gewenste doel te bereiken, staan wij altijd open voor ideeën."