Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wrap a Gift, EGOsketch en My Own Driver

Sprouts startup-roundup, met in week 24: Wrap a Gift, EGOsketch en My Own Driver.

 

Wrap a Gift

Ondernemer Donald Vossen won vorige week de Folia Startup Award, dankzij een applicatie waarmee je een cadeau digitaal kan uitpakken op de smartphone of tablet. Voordat het zover is, krijgt de gebruiker hints over hoe het ruikt en kun je schudden om te raden wat erin zit. Met wat krassen op het scherm scheur je het “papier” eraf.

WRAP A GIFT, zoals de tool heet, kan allerlei digitale cadeaus behandelen, zoals eBoeken, een Spotify abonnement, digitale cadeaubonnen of Groupon-deals. De afzender pakt het cadeau in op de website van de e-tailer, de ontvanger pakt het cadeau online uit in de browser.

Hoe kwam je op dit idee?

“Ik  las in de New York Times dat er tijdens de vakantiedagen in een korte tijd meer papieren boeken werden verkocht dan eBoeken. Dat is logisch, dacht ik, want een papieren boek kun je inpakken en is daarom veel leuker om cadeau te geven. Op dat moment dacht ik waarom kun je digitale cadeau’s eigenlijk nog niet inpakken? Zo is het idee voor WRAP A GIFT ontstaan.”

Wat maakte het vooral lastig om dit product te ontwikkelen?

Hoe vertaal je de beleving en het gevoel van het uitpakken van een fysiek cadeau naar het digitale uitpakken? Welke zintuigen prikkel je, hoe bouw je spanning op, welke interactie geeft de gebruiker echt het gevoel dat er een cadeau wordt uitgepakt?

Welk verdienmodel heb je weten te bedenken?

“De klant betaalt rond de 50 cent voor de digitale uitpakbeleving, dit alles door drie extra handelingen in het checkoutproces. De e-tailer hoeft niks te betalen voor de implementatie van ‘WRAP A GIFT’ in hun checkout systeem, daarna worden de opbrengsten gedeeld.

Hoeveel inkomsten hebben jullie nodig om break-even te draaien?

“De verwachting is dat WRAP A GIFT in 2013 break-even draait bij een omzet van €45.000.”

Zoeken jullie nog investeerders?

“Op dit moment niet. Door de Folia Startup Award heeft investeringsbedrijf Snobber €50.000 in WRAP A GIFT gestopt. WRAP A GIFT. Ook hebben we daarmee bedrijfsruimte in de Amsterdamse Indische buurt en begeleiding van de investeerders in de wacht gesleept.”

 

EGOsketch

Ondernemers Michel Lindhoud en Mike Sies zijn de markt opgegaan met een tool waarmee je je tabletaccessoires kan personaliseren. Met EGOsketch kun je voor alle iPads je eigen hoesopdruk ontwerpen.

De ‘Sleeve’ wordt daarna in Nederland met de hand gemaakt, onder hoge druk met hoge temperatuur waardoor het ontwerp voor altijd in de vezels van de stof geperst blijft.

Hoe is dit product ontstaan?

Michel Lindhoud: “Met ons bedrijf Invition, waar ik commercieel directeur ben, importeren we sinds half 2009 accessoires voor draagbare elektronica, met een focus op alles wat een touchscreen heeft. We verkopen de elektronica door aan retailers. Dit deden we tot half 2011 naast andere activiteiten als school en werk. Begin oktober 2011 keken we kritisch naar onze range en vroegen we ons af waarom alle producten vrij saai zijn. Daarna kwamen we tot de conclusie dat de bal voortaan bij de consument moet liggen, deze moet bepalen hoe zijn product eruit ziet. Vanaf dat moment zijn we aan een concept gaan werken waarbij consumenten volledig hun product personaliseren, resulterend in: EGOsketch.

Hoeveel moeite heeft dat gekost?

“Moeilijk was het om technieken te vinden die een product blijvend en per stuk kan bedrukken, zonder dat de print op termijn vervaagt. Na lang zoeken hebben we die gevonden. Maar het lastigste is misschien nog wel dat je continu vanuit de consument moet denken om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke tool te bouwen. Enkele voorbeelden: er zitten standaarddesigns in, de tool waarschuwt wanneer een afbeelding mogelijk te pixelig wordt en het ontwerp van de voorkant van de Sleeve kan direct gekopieerd worden naar de achterkant. Ook wilden we een full screen tool en veel ontwerpmogelijkheden zoals kleuren, clip arts, teksten etc. . Puur software programmeren is absoluut niet genoeg, de consument kan nu ook de volledige mogelijkheden uit het ontwerpen van de designs van zijn accessoires halen.”

Hoe krijg je loon na werken?

“Ons eerste product de Sleeve, een tablet hoes,  kost € 49,- incl verzending voor de consument. Binnenkort volgt dit product ook voor andere tablets. Uiteraard willen we ook intensief met onze retailpartners samenwerken. Een consument kan daar tenslotte al terecht om accessoires voor zijn tablet uit te zoeken.”

Hoeveel inkomsten hebben jullie nodig om break-even te draaien?

“We hebben ingeschat dat we 3000 tot 4000 producten moeten verkopen om de break-even afzet te behalen. Het wordt een hele klus aangezien we het concept vanaf nul opbouwen, toch vertrouwen we we erop dat het dit jaar anders begin volgend jaar gaat lukken.”

Zoek je nog investeerders?

“Het idee is uitgevoerd en de planning gemaakt. Een uitrol kan marketingtechnisch versneld worden, vooral in het buitenland, met behulp van een juiste investeerder. Het is zoals gezegd toch een concept dat helemaal opgebouwd moet worden.”

 

My Own Driver

Ondernemer en student Niels Martens is in Utrecht een chauffeursdienst gestart, voor bedrijven en particulieren die incidenteel een privéchauffeur willen inhuren. My Own Driver verzorgt ook valet parking tijdens autotransporten of een evenement.

‘Evenement’ zei je? Dan wijst Martens je ook nog graag op een van zijn sites, Eventaanbod.nl.

Een studentenchauffeursdienst, waarom zouden we daar aandacht aan besteden?

“Het idee van een studentenchauffeursdienst is inderdaad niet nieuw. Maar wij zijn onderscheidend in een combinatie van pakket, service, kwaliteit en ‘last but not least’ prijs. Het resultaat is My Own Driver. En wij richten ons op een aantal specifieke doelgroepen: Ten eerste de Raden van bestuur, directie en RvC van bedrijven, maatschappen en instellingen. Ten tweede zelfstandig ondernemers met afspraken door geheel de Benelux. Verder richten we ons op event-oganisatoren.”

Wat voor hobbels heb je moeten nemen?

Het lastigste was uiteraard het vaststellen van het juiste uurtarief, omdat wij de voordeligste willen zijn. Verder deden we er even over om de criteria vast te stellen waaraan chauffeurs moeten voldoen, en welke studenten deze kwaliteiten in zich hebben. Daarnaast moesten we de logistieke organisatie kloppend maken, want de chauffeurs moeten op elk gewenste tijdstip op het juiste startadres aanwezig zijn. Als ze na afloop van een avond- of nachtrit niet meer met het openbaar vervoer kunnen reizen, moet hun persoonlijk vervoer geregeld zijn om na afloop van de rit terug naar huis te kunnen.

Vertel, hoe goedkoop kunnen jullie ons vervoeren?

Wij hebben drie soorten diensten op poten gezet. De eerste is die van de studentchauffeur, die een uurtarief van €14,95 excl. BTW hanteert. Ten tweede doen we ook aan autotransport, daarvoor betaal je per uur €12,95 excl. BTW. Ook hebben we verschillende parkeerservices, die je  €16,95 excl. BTW per uur kosten. Om het interessant te houden voor onszelf, geldt voor alle diensten een minimum afname van drie uur.”

Hoeveel uren hebben jullie nodig om geen verlies te draaien?

“Het break-even punt wordt bereikt met 10101 declarabele uren, hetgeen een weekgemiddelde betekent van 194 uren.”

 

Lees eerdere portretten van startups 

Bezoek de pagina Anders en Beter voor meer pioniers en innovatie. Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 23: TJUNKS en Klender

Week 22: nReduce en Traintool

Week 21: NetworkUpdater en SocialBrands

Week 20: SocialExpress en Gleefy

Week 19: Planspot en New Day at Work

Week 18: Layergloss

Week 17: Meetlink en Mipagar

Week 16: Ten Horses en Antecy

Week 15: Your Smart Butler

Week 14: Djuke It en Crowdale

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl