Sandd gelooft niet in prijzenoorlog

17 apr 2014 - 09:36
Een prijzenoorlog op de zakelijke postmarkt? Twee nieuwkomers - Interlanden Mail en TNT Netwerk VSP - zetten de tarieven op scherp. Postbedrijf Sandd volgt niet. Oprichter Bart Stomphorst zegt tegen Sprout: "Ik zie ze niet als concurrent."

De producten van de drie postbedrijven zijn daarvoor te verschillend, vindt Stomphorst. "Onze klanten leveren woensdag de post bij ons in, en kunnen er op rekenen dat deze donderdag is bezorgd." Bij de twee nieuwkomers in de markt is dat onduidelijk. Wie woensdag levert, krijgt slechts de garantie dat de stukken binnen één week op het juiste adres zijn bezorgd. "Op welke dag dat gebeurt, komt de klant nooit te weten. Voor de bezorging van tijdschriften bijvoorbeeld, is dat heel vervelend."

TNT introduceerde in oktober een goedkope service voor bedrijven. Tegen een starttarief van 15 cent per poststuk probeert Netwerk VSP te concurreren tegen bedrijven als Sandd en Selekt Mail, een dochterbedrijf van Deutsche Post. Nu introduceert diezelfde Deutsche Post een soortgelijke dienst onder de naam Interlanden Mail. Een prijsvechter, volgens FEM Business.

 

Sprout Challenger Sandd doet het allemaal niets. Volgens Stomphorst is er ook geen sprake van een prijzenoorlog. Het postbedrijf gaat de strijd aan met de 48-uur service van TNT. "Daarvoor zijn we al veel langer aan het knokken."

 

In januari 2008 wordt de postmarkt geheel vrijgegeven. Tot die tijd heeft TNT post het monopolie op het versturen van brieven tot 50 gram.