Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scheepswerf duur uit door boete ‘illegale’ Roemenen

De eindafrekening voor twee schepen valt fors hoger uit dan gepland voor vijf bedrijven die 66 Roemenen hebben laten werken zonder de benodigde tewerkstellingsvergunning.

De Inspectie SZW legt vijf bedrijven boetes op van in totaal 3 miljoen euro wegens illegale tewerkstelling van buitenlandse arbeiders. 

Het zijn twee opdrachtgevers, een hoofdaannemer en twee onderaannemers die betrokken waren bij de bouw van twee schepen door een Nederlandse scheepswerf.

De opdrachtgevers kregen een boete van respectievelijk 384.000 euro en 372.000 euro. De hoofd- en onderaannemers kregen ieder een boete van 792.000 euro. 

De opdrachtgevers waren twee Zwitserse bedrijven die een Nederlandse scheepswerf twee schepen lieten bouwen. De scheepswerf besteedde het werk uit aan een aannemer die hiervoor weer een onderaannemer inhuurde. 

De betrokken bedrijven kunnen tegen de boetes nog bezwaar en beroep aantekenen.

Schijnconstructies

Deze zaak werd onderzocht door een onlangs opgericht team van de arbeidsinspectie dat zich bezig houdt met schijnconstructies, waarbij bedrijven winst proberen te maken door oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat is volgens de inspectie ongewenst voor werknemers ‘omdat het leidt tot verdringing, onderbetaling en soms zelfs uitbuiting. Ongewenst voor ondernemers omdat er geen gelijk speelveld meer is om op te ondernemen. Ongewenst voor de overheid vanwege het mislopen van premies en belastingen en het betalen van extra uitkeringslasten wanneer werknemers als gevolg van oneerlijke concurrentie worden ontslagen.’

De Inspectie zegt ook dit jaar intensief te controleren in de scheepsbouw- en reparatiesector. De Inspecteurs kijken vooral of sprake is van onderbetaling, illegale tewerkstelling, te lange werktijden en het werken onder slechte arbeidsomstandigheden. Daarbij worden niet alleen scheepswerven bezocht maar worden opdrachtgevers, onderaannemers en intermediairs die tijdelijk personeel uitlenen onderzocht.