Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Schluss geeft je je privacy terug

Een online kluis waarin je je persoonlijke gegevens bewaart om ze gecontroleerd te delen met de buitenwereld. Het concept achter Schluss is eerder bedacht, maar oprichter Marie-José Hoefmans is vastbesloten om met haar startup nu een wereldwijde, onafhankelijke en betrouwbare standaard te zetten. 'Wij geven je de beschikking over je online privacy terug.' 

Wat is Schluss?

Een veilige online kluis waar je je contact- en andere persoonlijke gegevens bewaart. Als gebruiker bepaal je zelf met wie je welke gegevens deelt: dat loopt straks uiteen van een simpel visitekaartje dat je nu met je NAW-gegevens kunt delen met een zakelijk contact tot – in de toekomst – een reeks gezondheidsgegevens waar je verzekeraar om vraagt. Cruciaal: de gegevens blijven van de Schluss-gebruiker, die het gebruik door derden ook weer kan stopzetten.

“Dat is het fundament onder onze dienst: jij krijgt de beschikkingsmacht terug over je online privacy en je kunt al je gegevens op een veilige manier uitwisselen,” zegt medeoprichter van Schluss Marie-José Hoefmans (50). “Alleen de gebruiker krijgt de sleutel tot zijn kluis. Daardoor kunnen we als Schluss niet eens weten wie klant is en wie niet.”

Wie zitten achter de startup?

Hoefmans werkte in de marketing en communicatie bij verschillende (software)bedrijven en had de laatste jaren een eigen bedrijf op dit gebied. Ze deed regelmatig klussen met webdeveloper Bob Hageman (31), die ze had leren kennen als (briljante) stagiair en inmiddels ook voor zichzelf was begonnen. “Het idee voor Schluss begon met de frustratie van een klant, die moeite had zijn adressenbestanden up to date te houden. We bedachten dat dat op te lossen zou zijn als mensen zelf hun gegevens beheren en daar online toegang toe bieden. Maar we liepen pas warm voor het idee, toen we bedachten dat dit iets veel wezenlijkers kan opleveren: controle en overzicht op wie over je gegevens beschikt.”

Hoefmans en Hageman gingen anderhalf jaar geleden aan de slag met het idee, waar ze zich sinds een jaar fulltime op storten. “We hebben ook hulp van mensen die zien dat wat we doen nuttig is, onder meer vanuit de white hat hackerscommunity.”

Wat is het verdienmodel?

Schluss heeft ‘.org’ achter zijn naam staan, maar is niet gratis. “Gratis bestaat niet,” zegt Hoefmans. “Als je niet betaalt voor een product, dan bén je het product: je betaalt met je persoonlijke gegevens voor al die handige gratis apps en diensten.” Omdat de kluis met contactgegevens voor iedereen binnen bereik moet zijn, streeft Schluss naar een zo laag mogelijke abonnementsprijs van een paar euro per jaar. “We zijn niet opgericht om zo veel mogelijk winst te maken, maar we moeten we commercieel draaien om groot te kunnen worden. We richten voor Schluss daarom een coöperatie op: alle gebruikers worden daarvan lid.” 

Hoe ver is Schluss?

Schluss is als dienst in bèta, waar het door een paar honderd mensen wordt gebruikt, en de startup van Hoefmans en Hageman gaat begin januari de snelkookpan van Startupbootcamp in. “We zijn dit voorjaar niet doorgedrongen tot de eindronde, dit keer wel. We kunnen dus drie maanden aan de slag met mentoren en, minstens zo belangrijk, de corporate partijen rond Startupbootcamp. Aan de vorige ronde hielden we al heel goede contacten over in de verzekerings- en energiewereld, en we zitten bij een grote telecomaanbieder aan tafel en zijn in gesprek met de overheid. Als onderneming met veel klanten kun je met Schluss laten zien dat je hun privacy heel serieus neemt.” 

Maar er is nog veel werk te doen voordat Schluss die wereldwijde standaard wordt voor het delen van persoonlijke gegevens – minder ambitieus is het doel van de startup niet. De oprichters zoeken nog een extra teamlid erbij, om de operatie te leiden en aan business development te doen. De software moet worden doorontwikkeld om aan de open source community ter beschikking te worden gesteld. “Dat is een absolute vereiste: alleen als de wereld kan meekijken hoe je software in elkaar zit, kun je garanderen dat er geen achterdeurtjes zijn. De codes rond de beveiligingssleutel houden we natuurlijk wel voor onszelf. We spreken regelmatig met hackers over hoe we alles moeten inrichten om superbetrouwbaar te zijn.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zowel de gebruiker als de partij waarmee hij of zij gegegevens wil delen, zullen Schluss moeten gebruiken. Dat lijkt een grote drempel, maar Hoefmans rekent op netwerkeffecten zodra haar dienst aanslaat: als voldoende mensen gebruiker worden, nemen nut en noodzaak om ook klant te worden, toe. “Het concept van een online kluis is niet uniek. En het is eerder geprobeerd maar toen niet van de grond gekomen, of het wordt toegepast op een deelgebied. Een ander groot verschil is dat Schluss van en voor de gebruikers is. Schluss zal een community worden. Een online beweging van mensen die hetzelfde doel nastreven: online privacy en controle over je eigen gegevens.” Maar, geeft Hoefmans toe, de weg naar een wereldstandaard bewandelt Schluss ‘stapje voor stapje’.

Is er nog geld nodig?

“Zeker, maar we geven als coöperatie geen aandelen uit. Dat betekent dat we maatschappelijke investeerders zoeken die geloven in onze missie en genoegen nemen met een lening waarop ze rente ontvangen. Dat was ook supervet van Startupbootcamp: het is de regel dat je de accelerator aandelen geeft in ruil voor zijn diensten, maar voor ons bedenken ze een andere constructie.”