Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Self-everything en 9 andere trends voor 2015

De übertrend voor 2015? Self. Volgens de trendwacthers binnen reclamegigant Havas is de selfie een symptoom van nog veel meer zelfingenomenheid, zelfzuchtigheid en andere egocentrisch consumentengedrag. Maar er zijn nog 9 trends waar je als ondernemer op kunt inhaken.

De gezaghebbende Amerikaanse trendwatcher Marian Salzman heeft haar jaarlijkse rapport (Pdf) weer opgesteld. Natuurlijk kun je dergelijke kopij afdoen als nattevingerwerk of luchtfietserij, maar de trends die Salzman en collega’s eruit pikken, bevatten altijd wel haakjes die tot nadenken stemmen.

Alles wordt: self

Neem de selfie. Op het eerste oog lijkt de selfie een onschuldige hype, maar in de kern staat hij symbool voor de denkwijze van de nieuwe generatie: in een wereld met veel onzekerheden kun je alleen van jezelf op aan. Deze generatie is erg zelfbewust en gefocust op zichzelf, zonder daarbij egoïstisch te zijn of gevonden te worden.

Havas noemt het Self-everything: je werkt aan je zelfvertrouwen, zelfdiscipline en een goed zelfbeeld. Dat doe je met zelfhulpboeken zodat niets de juiste zelfpromotie in de weg staat. Vanzelfsprekend gaan we in 2015 ook met allerlei wearables aan selftracking doen.

Nieuwe middenklasse

Het trend rapport ziet ook een nieuwe middenklasse opkomen. De vertrouwde middenklasse van geschoolde (fabrieks)arbeiders is in het Westen al jaren op zijn retour doordat fabrieken worden verplaatst. verder gaande automatisering (robots!) zet ze helemaal buitenspel. Grote merken kunnen zich alvast zorgen gaan maken, ware het niet dat in opkomende economieën juist een snel groeiende middenklasse opstaat, die aan koopkracht wint. De behoefte van die niet-Westerse modale burgers zijn wel anders, daar zullen aanbeiders op moeten inspringen.

Shockeren wordt lastiger

Dankzij internet raken we aardig gewend aan expliciete beelden, of het nu porno is of een onthoofding. Wie nu nog wil shockeren of opvallen met zijn boodschap, zal meer dan ooit uit de kast moeten halen. We zullen zien waar de reclametijgers mee komen in 2015.

Bugged About Bugs

Ebola was de uitbraak van 2014, en terwijl Afrika ermee worstelt, wacht de rest van de wereld alweer met angst en beven op het volgende virus. Het is nog niet uitgemaakt of een virus dat levende have bedreigt of een computervirus de volgende ramp zal veroorzaken. Wat het westen betreft, zet Havas in op het laatste.

Veilig voedsel?

Suiker is de nieuwe tabak. En daarna dreigen gluten de nieuwe vijand te worden, en niet te vergeten zout: allemaal dodelijk voedsel, al naar gelang welke goeroe je het vraagt. De voedingsmiddelenindustrie kan zich schrap zetten: nu overheden worstelen met welvaartsziekten en oplopende zorgkosten, hangt haar  belastingen op ongezond voedsel boven het hoofd.

Vriend of vijand?

Wie het zwart-wit ziet, heeft steeds minder houvast. Assad is een grote boef in Syrië, maar de mensen die hem bestijden bleken ook niet allemaal even fris, IS voorop. Wie zijn nu uiteindelijk de good guys? Volgens Havas zullen we vaker terugvallen op zwart-witverhalen, ook buiten de politiek: rauw is goed, bewerkt is slecht. Zitten is slecht, staan is goed.

Vrouwen aan de macht

Hillary for president, Virginia, Ursula, Meg, Sheryl, Susan en Marissa zijn al aan de macht bij IBM, Xerox, HP, Facebook, YouTube en Yahoo. Het gaat helemaal niet beroerd met de gelijkwaardigheid der seksen, maar we worden minder tolerant tegenover sexisme en misbruik van vrouwen. Sociale media helpen daarbij, doordat ze lokale uitwassen en incidenten onder een vergrootglas leggen. 

De roep der natuur

De verstedelijkte mens verlangt meer dan ooit terug naar de vrije natuur. Daarom doen we in 2015 meer aan behoud en herstel van natuur, knagen we zaden en noten op basis van het paleo-dieet en zoeken we de wildernis op tijdens vakanties.

Klein (ondernemen) is het nieuwe groot

De startups die tot beursgenoteerde miljardenbusiness leiden vormen leuk voer voor de media, ondernemerschap in de VS (en in Europa) drijft op mkb’ers en steeds meer zzp’ers die, ook in de VS, hun eigen broek willen kunnen ophouden en weinig meer dan dat. De baan voor het leven bij een groot bedrijf bestaat niet meer: eigen baas zijn levert meer status en meer zekerheid op.

Home Is Where Everything Is

Vroeger werkte je om spullen te kopen, en een steeds groter huis om de groeiende berg spullen in kwijt te kunnen. Nu ons leven zich steeds meer in het digitale afspeelt, hebben we de wereld min of meer op zak. Dat huis en die spullen doen er steeds minder toe, en daardoor zullen met name senioren die weinig verplichtingen hebben, een mobiel bestaan gaan leiden. Huizen ruilen of volledig overschakelen op het leven in een camper en huurappartementen.

Bekijk de visioenen van Havas door een slideshow:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
 

Sprout event: de trends van 2015

Ondernemers pikken de laatste trends in technologie, businessmodellen, financiering en het Nieuwe Verkopen mee op Sprouts eigen trend-event op 28 januari. Er is nog plek!