Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sellaband: ‘Artiest verdient gezonde muziekindustrie’

Illegale downloads hebben de omzet van platenmaatschappijen doen wegkwijnen. Gevolg: platenmaatschappijen worden risico-avers - nieuwe artiesten krijgen nauwelijks nog kans om zich te bewijzen. Het Nederlandse SellaBand wil deze impasse doorbreken, zo bleek donderdag op de Sprout ChallengerDay.

Pim Betist (1977) is één van de initiatiefnemers achter Sellaband, dat hij samen heeft opgericht met managing director Johan Vosmeijer en music director Dagmar Heijmans. Pim Betist wil een herwaardering van muziektalent. Zelfs de meest talentvolle artiesten hebben het op dit moment niet gemakkelijk. Muziekmaatschappijen zijn als de dood om geld te steken in het ontplooien van nieuw talent, zo legt Betist uit, die donderdag de Sprout ChallengerDay afsloot.

 

Believer

SellaBand biedt een online platform voor bands. Artiesten melden zich aan, liefhebbers spreken zich uit over de kwaliteit. Echte fans, ‘believers’ bij Sellaband, steken tien dollar in de artiest. In ruil daarvoor krijgen ze één aandeel in de band. Is er meer dan 50.000 dollar gespaard, dan gaat de artiest een professionele studio in en wordt er een cd opgenomen en in omloop gebracht. Band, believer en Sellaband profiteren evenredig. Sellaband kent inmiddels 20.000 believers, die in totaal 1,2 miljoen dollar investeerden in beginnende artiesten. Tien artiesten hebben inmiddels de grens van 50.000 dollar doorbroken. Enkelen van hen breken internationaal door.

 

“Schoenenmerk Puma betrekt eveneens consumenten bij de ontwerp van nieuwe modellen, net zoals Boeing dat doet voor het interieur van vliegtuigen. Wat Sellaband doet, is een heel democratische beoordeling van nieuwe muziek”, stelt Betist, die ook wel eens berichten binnen krijgt met de strekking: wat mooi dat jullie de bestaande industrie aanvallen. “Dat is niet onze insteek. We gaan de industrie juist heel gelukkig maken. Ze stoppen nu op voorhand miljoenen in artiesten waarbij helemaal niet duidelijk is of die investering wordt terugverdiend. Gek eigenlijk. Bij Unilever gaat geen toetje de deur uit voordat die door een panel van vijfhonderd proevers getest is. Wij doen eigenlijk hetzelfde: wij bieden met SellaBand een garantie dat nieuwe artiesten al een bepaalde populariteit genieten.”

 

Auteur: Hugo Schrameyer