Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Airbnb voor bootjes laat zich niet tegenhouden

De gemeente Amsterdam zegt dat ze illegaal bezig zijn. Maar morgen gaat Barqo, het deelplatform voor boten, gewoon live. 'De deeleconomie komt eraan, die hou je niet tegen. De regelgevers zullen zich aan moeten passen.' 

Donderdag gaat Barqo, de site waarop booteigenaren hun drijvende bezit aan anderen kunnen verhuren, live. Op gepaste wijze: oprichters Floris van Hoogenhuyze, Thijs Janssen en Sebastian de Groot maken een feestelijk grachtentochtje met hun sloep. Hoewel; feestelijk? 

Waternet, de Amsterdamse waterbeheerder, heeft de jongens al te kennen gegeven dat ze illegaal bezig zijn, net als overigens concurrent Goboat.nl. Barqo zou namelijk optreden als botenverhuurder, en dat mag niet zonder vergunning. Gisteren berichtte Het Parool al over het conflict. Maar of je het nu de Airbnb van het water wil noemen of de Snappcar van de gracht, Barqo verhuurt zelf helemaal niets. ‘We hebben zelf helemaal geen bootjes, we bemiddelen slechts tussen vraag en aanbod,’ zegt Thijs Jansen. ‘Het enige wat we daarvoor doen is een goed werkend platform in de lucht houden met een geavanceerd boekingssysteem.’

Helemaal van gisteren zijn ze bij Barqo ook niet, dus al maanden geleden heeft het zijn komst aangekondigd bij de lokale autoriteiten. ‘Dat viel nog niet mee om aan tafel te komen bij Waternet. Maar toen we uitlegden wat we doen, was het gesprek vrij kort: Waternet beschouwt het als professionele verhuur, en wie dat zonder vergunning binnen Amsterdam doet, krijgt een boete. Daarover viel niet te onderhandelen.’ 

De waterbeheerder ziet Barqo als een professional omdat het een fee vraagt voor de transacties die via zijn platform lopen. Voor alle zekerheid laat de startup die fee voorlopig achterwege, terwijl het juristen laat uitzoeken wat het beste weerwoord is tegen het Amsterdamse veto. ‘Dat stond al in ons plan, omdat we de eerste maanden eerst willen zorgen voor volume.’ 

Waternet maakte ook duidelijk dat een bootje verhuren in pakweg Diemen wel door de beugel kan, en suggereerde dat het zich zou beperken tot verhuurders met een vergunning. Maar vooralsnog willen Jansen en zijn compagnons hun plannen niet bijstellen of trucs uithalen, en evenmin botenbezitters uit Amsterdam van hun site weren. ‘We gaan straks live met een stuk of honderd boten, die vrijwel allemaal in Amsterdam liggen. Intussen hebben we het hogerop gezocht, bij de wethouder. Waternet voert alleen maar beleid uit, dat uiteindelijk wordt vastgesteld door de politiek.’ De bottom line wat Barqo betreft: de deeleconomie laat zich niet tegenhouden met lokale regeltjes. ‘De sharing economy komt eraan, de bestaande regelgeving zal moeten worden aangepast.’

Net als bij Airbnb zal het aanbod op Barqo.nl vanaf morgen een mix zijn van particulieren die de deeleconomie naar de gracht halen en rederijen en andere botenexploitanten die er een extra afzetkanaal in vinden. En Amsterdam mag dwarsliggen, de drie Barqo-mannen kijken verder dan de gracht. ‘Onze visie is dat we zo snel mogelijk Europese en wereldwijde dekking willen hebben. Het moet via ons net zo makkelijk worden een uurtje in Leiden te varen als een weekje een jacht in Zuid-Frankrijk te huren – daar zal wel een iets hogere prijs bijhoren denk ik.’ 

Lees ook over Barqo:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deelplatform trekt ongebruikte boten vlot

Je bent trouwens ook welkom op het Sprout-event: Welcome to the sharing economy