Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Shyp bewijst: koerieren voor particulieren is goud

Koeriersdiensten hebben het in Nederland moeilijk, maar in de VS wordt Shyp, dat zich op particulieren in San Francisco en New York richt, gewaardeerd op 250 miljoen dollar. De truc: het richt zich volledig op de first mile.

Naar verluidt fietste Shyp vorige week een investering van 50 miljoen dollar bij elkaar, in een deal die de dienst waardeert op maar liefst 250 miljoen dollar. Het is de tweede financieringsronde voor de startup van Kevin Gibbon, die eerder al ruim 12 miljoen dollar ophaalde.

Foto maken en afhalen

De koeriersdienst heeft dan ook een spannend business model waar investeerders warm voor lopen: het richt zich op particulieren die een product willen verzenden. De klant stuurt via de app van Shyp een foto van het object, een ‘Shyp hero’ komt het voor 5 dollar afhalen, Shyp verpakt het en selecteert de goedkoopste of juist snelste vervoerder voor de verdere verzending. Het kan gaan om een cadeautje voor familie, een aankoop via eBay maar natuurlijk ook voor een retourzending voor Amazon, zolang het maar op de achterbank van een auto past.

Vooral eBay-verkopers blij

Het fraaie van de dienst: Shyp neemt de gebruiker al het gedoe rond het vinden van de beste vervoerder, het invullen van formulieren en het verpakken en wegen van het pakketje uit handen. Dat alles doet de startup dus voor 5 dollar, plus de kosten die UPS of Fedex rekent voor het vervoer. Volgens oprichter Gibbon lost hij vooral de pijn op van mensen die online verkopen via eBay.

Marge op UPS-tarieven

Klinkt niet als een winstgevend model. Volgens Gibbon zijn die 5 dollar inderdaad alleen voldoende om de vergoeding voor zijn Heroes te betalen. Maar waar Shyp echt aan verdient, is de marge tussen de prijs die het afspreekt met de UPS’en en het standaardtarief dat die vervoerders hun klanten in rekening brengen. Hij claimt een korting van 20 tot 80 procent te krijgen op de verzendkosten. ‘Wij lossen het probleem van de first mile voor die partijen op: ze krijgen een pakket dat zó hun netwerk in kan, dus dat scheelt ze behoorlijk in de kosten.’ Waarom Fedex en de rest niet zelf zo’n afhaaldienst introduceren? Volgens Gibbon zijn ze te druk met hun eigen netwerken optimaliseren om aan dit soort innovatie te doen.

First mile vs. last mile

Heeft Shyp niet een boel concurrenten? Valt mee, legde Gibbon uit kort na de lancering van zijn dienst een jaar geleden: ‘Wij doen de eerste mijl heel erg goed, daarin hebben we strikt genomen geen concurrenten. In de middle miles zijn Fedex, UPS en de rest onverslaanbaar. In de zogenoemde last mile, de bezorging zelf, vindt ook innovatie plaats. Vooral voor het vervoer van producten vanuit met name winkels naar de klant zijn veel nieuwkomers actief.’ Om niet de kleinste te noemen: Uber Rush.

Shyps in Nederland?

In Nederland zouden Marktplaatsverkopers ook erg blij zijn met een dienst als Shyp. Want dat is de hamvraag: kent Nederland al diensten? Onlangs verzamelden we al de specialisten op de last mile, zoals Pick this Up, Red je Pakketje, Pluplus en Saddl. Met Hubhub verzorgen de broers Joris en Friso Feilzer al jaren het vervoer van via Marktplaats bestelde spullen, maar ze doen het hele vervoer van a tot z, en werken in opdracht van kopers. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zo doet Shyp het: