Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Smaakvol kleden loont

De tijd dat mannen gewoon in pak aan het werk gingen, is voorbij. Kledingkeuze bepaalt of een ondernemer succesvol is of niet. En die keuze mag wel wat beter: "De stijl van Nederland is Miss Etam." 

“Kledingadvies is echt een hype geworden door alle media-aandacht”, merkt Carolien Ruijs (40) van kledingadviesbureau Studio Ca. “Verklaard vanuit de huidige kledingstijl is dat ook helemaal niet gek. De kledingcodes zijn losser geworden, kijk maar naar Wouter Bos die zonder stropdas verschijnt. Tien jaar geleden hadden mensen de zekerheid dat ze gewoon strak in pak naar hun werk moesten gaan. Nu is er meer vrijheid, waardoor veel mensen in de war raken over hoe ze zich moeten kleden.”

 

Iets wat voorheen vooral voor vrouwen leek weggelegd, is nu ook voor mannen geen taboe meer. “Het is veel meer geaccepteerd om er als man ook verzorgd uit te zien”, vertelt Huub van Zwieten (40), eigenaar van TalentFirst. Hij liet zich adviseren door Ruijs, die bijna evenveel mannelijke als vrouwelijke klanten heeft. Van Zwieten: “Ik kon wel wat advies gebruiken, want ik ben nooit goed geweest in kleding. Ik kocht maar wat.” 

Martelgang

De zelfbenoemde droombaangoeroe is enthousiast over het inschakelen van een styliste. “Het fijne van een kledingadviseur is dat die weet waar alle goede winkels zitten. Ik vond het een martelgang om de Kalverstraat af te gaan op zoek naar de juiste kleding. Nu kom ik niet meer thuis met tassen vol spullen die ik niet pas of waar ik niets van draag”, beschrijft hij. “En ik merk dat ik me veel lekkerder voel in kleding die goed staat. Het doet iets met je, je kunt makkelijker met rechte schouders voor een groep staan. Bovendien kan het je helpen om je te onderscheiden van je concurrentie.”

 

Ondernemers zouden meer stil mogen staan bij hun kledingstijl, vindt Ruijs. “Ze denken veel na over het product en het merk dat ze proberen neer te zetten, maar lopen erg achter wat betreft kleding. Terwijl je daarmee ook je merk neer kunt zetten.”

 

Dick Buschman (34), eigenaar van reclamebureau Achtung, is een ondernemer die dit feilloos aanvoelt. “Het totale plaatje dat klanten zien moet kloppen. Je zet jezelf neer met de ideeën die je presenteert, maar ook met de manier waarop je jezelf presenteert. Als het plaatje niet klopt, wringt het en vragen klanten zich af: waar wringt het nog meer?”, zegt hij. “Uiterlijk en innerlijk moeten in overeenstemming zijn. De casual friday mag wat dat betreft meteen afgeschaft worden, want dan gedragen mensen zich formeel terwijl ze er casual uit proberen te zien. Dat klopt niet.”

 

Bij Achtung zijn ze geen voorstander van strak in pak. Buschman is de enige in het kantoor met een colbertje, die aan de kapstok hangt ‘voor het geval dat’. “Bij ons is het: doe maar wat je zelf wilt. Ik draag bijvoorbeeld graag slippers op het werk. Klanten verwachten ook dat wij losjes gekleed gaan, omdat dat onze stijl is”, vertelt hij. “Underdressed heb ik me nog nooit gevoeld. Bij andere bedrijven kun je beter overdressed zijn, maar bij ons gaat dat niet op. Een sollicitant vertelde zelfs dat ze zich nog nooit zo opgelaten had gevoeld als in het sollicitatiegesprek bij ons, omdat ze een mantelpakje droeg. Als iemand hier in pak komt solliciteren, wordt hij het negen van de tien keer niet. Dan heeft hij het niet begrepen.” 

 

Lucky shot

Dat Nederlandse ondernemers zich beter gaan kleden wordt door velen gewaardeerd. Mervyn ten Dam (35), compagnon van Buschman: “Veel mensen die een pak dragen, denken daar helemaal niet bij na; het is een gegeven voor ze. Ze vragen zich vaak niet eens af of het een goed pak is of niet. We zijn één van de slechtst geklede landen van Europa, na Duitsland. De stijl van Nederland is Miss Etam.”

 

Dat verplichte pak is helemaal niet nodig, waarschuwt Ruijs. “Er zijn veel meer opties dan alleen een driedelig pak of een spijkerbroek met t-shirt. Je kunt bijvoorbeeld een t-shirt onder een jasje dragen of een pak zonder stropdas. Daardoor heb je veel meer keuzemogelijkheden en is het geen lucky shot meer. Dat is een eyeopener voor veel ondernemers.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Voor wie moeite heeft met bepalen wat wel en niet kan, heeft Ruijs nog wat tips: “Geen witte sokken, te korte broekspijpen, t-shirt dat onder je overhemd uitsteekt en vóóral geen ski-jas over een mooi pak heen.” (KH)