Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 redenen waarom Facebook kan klappen

Het wordt de grootste internetbeursgang tot op heden, maar wordt het ook echt zo succesvol? 5 zwaktes, waarvan Facebook zelf zegt, dat ze ervoor kunnen zorgen dat het ook helemaal mis kan gaan.

Het is nog een ruime maand wachten en dan gaat Facebook naar de beurs. Vandaag werd bekend dat Facebook de onderhandse handel in aandelen stil gaat leggen. Dat is onderdeel van de procedure. De social netwerksite heeft in februari zijn beursaanvraag ingediend bij de SEC en heeft de beurscommissie al enkele aanpassingen van het prospectus moeten verschaffen. Wie twijfelt straks vol in het aandeel Facebook te stappen, moet goed in het achterhoofd houden: bubbels zijn van alle tijden. De redenen waarom het volgens Mark Zuckerberg, zoals omschreven in het prospectus, ook helemaal fout kan gaan.

1. Hoogtepunt van de groei is al bereikt

De social netwerksite heeft 845 miljoen actieve gebruikers per maand, dat meer dan de helft van het aantal internetnetgebruikers in de wereld. Hoewel de Facebooksite de laatste jaren snel gegroeid is, waarschuwt Zuckerberg ook dat het aantal gebruikers misschien niet meer zo snel kan groeien.Hij wijst naar voorbeelden als MySpace en Friendster, social netwerksites die heel hard groeiden, maar ook weer heel snel verdwenen. Die gebruikers zijn zo wispelturig en modegevoelig als het maar kan. Als er morgen een nieuwe website opstaat, kunnen die gebruikers makkelijk overlopen.

2. Adverteerders vinden Facebook niet interessant meer

De kracht van Facebook richting gebruikers is dat je niet bij iedere klik een banner is je gezicht gesmeten krijgt. De zogeheten click through rate is daardoor vrij laag. En dat is waar de bedrijven die op Facebook adverteren naar kijken als ze beslissen over het reclamebudget. De social netwerksite zegt die gebruiksvriendelijkheid te willen behouden, want anders lopen gebruikers misschien weg. Zuckerberg zet juist in op alternatieve vormen van sociale mediareclame, zoals gesponsorde pagina’s en verhalen. Dat is mooi, maar adverteerder zijn er moeilijk voor te porren.

Dat er met veel spanning naar de beursgang wordt uitgekeken is begrijpelijk. Het bedrijf (omzet 2011: 3,7 miljard dollar)  wil vijf miljard dollar ophalen en zal mogelijk zelfs tien miljard dollar ophalen. Ter vergelijking: Google haalde in 2004 zo’n 1,6 miljard op en is op dit moment tien keer zo groot in omzet als Facebook. Op de onderhandse markt noteert het aandeel Facebook rond 40 dollar. Gerekend naar de winst per aandeel van 2011, zoals vermeld in het prospectus, komt de koers-winstverhouding bij de introductie in nu uit rond de 8200.  LinkedIn had een koers-winstverhouding van rond de 1500 afgelopen november en nu nog rond de 700. Dat zijn allemaal uit het lood geslagen verhoudingen. Er wordt doorgaans vanuit gegaan dat bij een verhouding van meer dan 20 een aandeel overgewaardeerd is, een signaal voor waardebeleggers dus om niet te kopen. Een mogelijk scenario is dat net als bij Google die verhoudingen weer een beetje rationaliseren na een aantal jaren. Wat ook kan gebeuren: bij het eerste de beste tegenvallend nieuwsfeit ontstaat er een verkoopgolf. En daarbij geldt: hoe meer gespannen de band is, hoe harder die kan klappen. 

3. Gebrekkige transparantie richting beleggers

De beursgang schept een grote informatieplicht richting beleggers. Als Facebook het geld op zijn rekening heeft zal het net als iedere ander beursbedrijf zijn beleggers op de hoogte moeten houden van alles dat de verwachte kasstromen in de toekomst kan beïnvloeden. Het liefst wordt aan iedere update of nieuwe API een concreet getal verbonden. Dat gaat in tegen de bedrijfscultuur die Facebook tot nu toe tot een succes hebben gemaakt. Zuckerberg vraagt van zijn beleggers dus heel veel geduld en vertrouwen. Er hoeft maar een negatief bericht naar buiten te komen in zo’n omgeving in de koers van het aandeel stort in.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Werknemers stappen op/worden

De 3200 werknemers die al die vernieuwende functionaliteiten bij Facebook hebben verzonnen, waren tot nu toe heel erg trouw aan hun bedrijf. Want wat is er beter dan bij een bedrijf te werken waarin in jij als werknemer een paar aandelen hebt en waarvan de wereld roept dat het de volgende Google of Apple is. Wat nog mooier is, is namelijk om die aandelen te verkopen en vervolgens te gaan rentenieren of met het verdiende geld je eigen Facebook te beginnen. Facebook signaleert dit in ieder geval als reëel probleem in de prospectus.

5. Concurrenten kapen de gebruikers weg

Facebook heeft misschien de weg gebaand binnen social media, maar er zijn inmiddels vele concurrenten opgestaan. Google, dat vele male groter is dan Facebook, heeft Google+ gelanceerd, in China en andere grote markten zijn sterke lokale concurrenten. Zuckberberg signaleert de enorme concurrentie in de markt als een van de grootste risico’s voor Facebook op het moment