Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 6 belangrijkste social media-trends van dit moment

Social media is al lang gemeengoed, maar dat betekent uiteraard niet dat de ontwikkelingen stil staan. Dit zijn volgens expert Maarten Reijgersberg de belangrijkste trends om rekening mee te houden.

Reijgersberg, eigenaar van social media-bureau RauwCC, organiseert deze maand voor de tweede keer Social Media Week. Dat event vindt tegelijkertijd ook plaats in Miami, São Paulo en Londen.

De opkomst van platforms als Instagram, Snapchat en Pinterest bewijst volgens Reijgersberg dat social media steeds visueler worden. Instagram en Snapchat zijn daarnaast gebouwd voor smartphones. “Als wij een video-advertentie op Facebook zetten dan is 95 procent van de pageviews mobiel”, zegt Reijgersberg.

Content is belangrijk (is het visueel, goed geschreven en actueel), maar de context (timing, welke artikelen staan erboven of onder, welke hashtag staat erbij) is vaak nog veel belangrijker. “Door het in de juiste context te zetten, zorg je dat een bericht beter wordt opgepikt.”

Dit zijn de belangrijkste trends van dit moment:

1. Winkelen

Social media worden steeds meer winkelkanalen. Twitter en Facebook hebben inmiddels koopknoppen geïntegreerd. Winstcijfers kun je koppelen aan specifieke berichten die je zelf hebt uitgestuurd. Gebruikers moeten daar nog wel aan wennen, merkt Reijgersberg op. “Die merken dit soort berichten soms als spam. Maar dit hoort bij de leercurve. Mensen beschouwen Twitter nog heel erg als hun eigen kanaal, maar het is ook gewoon een dienst die zijn broek moet ophouden.”

2. Betalen

Facebook kostte vroeger geen geld, tegenwoordig zul je budget vrij moeten maken om simpelweg in de nieuwsfeed van gebruikers te komen. Wat veel mensen nog niet beseffen: “Als je 1000 fans hebt, dan bereik je als bedrijf gemiddeld 10 mensen per post. Pas als zij het gaan liken en delen bereik je meer.”

3. Portemonnee

Nu Facebook en andere netwerken zich mengen in de strijd om het (mobiele) afrekenen wordt je sociale netwerk je portemonnee. Behalve een betaaloptie in Facebook Messenger rolde het bedrijf vorig jaar ‘Autofill with Facebook’ uit, waarmee klanten bij 450.000 webshops kunnen afrekenen met de creditcardgegevens en adresgegevens die ze in Facebook bewaren.

4. Internet of things

Apparaten worden volgens Reijgersberg (dankzij goedkopere sensoren) niet alleen intelligenter, maar ook socialer. Zo worden ook technieken als iBeacons sociaal, waardoor zij inspelen op de tijdlijn van gebruikers. “Je kunt heel veel apparaten met open data aan elkaar koppelen, en ook aan je social graph. Zo kunnen die apparaten lezen wat jij en je vrienden leuk vinden. Bijvoorbeeld dat je van Gstar houdt. Loop je vervolgens langs een winkel, dan herkent de iBeacon van die winkel jou als Gstar-fan.”

5. Nieuwkomers

Ook naast het grote Facebook en Twitter komen er nieuwe spelers bij. Een reeks niche-netwerken zoals Ello en Tsū springen in gaten die grote spelers laten liggen. Nichespelers die – in tegenstelling tot Facebook – inhaken op sterke, bestaande gemeenschappen en interesses maken de meeste kans, zegt Reijgersberg, die Foodie en Fitocracy als voorbeelden noemt. “Dat hoeft niet per se een hele grote groep te zijn, maar wel een hele hechte.”

6. Social vs. Privacy

Bijvoorbeeld in Duitsland is privacy “echt een groot ding”, zegt Reijgersberg. Ga er daarom niet vanuit dat social media in ieder land hetzelfde wordt ervaren. “En niks is veilig, alles wordt een keer gehackt.” Niet zo gek dus, dat er behoefte ontstaat aan gesloten en (relatief) anonieme netwerken zoals Snapchat.

Sociale CRM-systemen zijn in opkomst, waarbij bedrijven social media(-technieken) inzetten de interactie met hun klanten. Dit soort systemen bestaat al langer, maar er zijn nog maar weinig bedrijven die ‘social’ integreren, merkt Reijgersberg op.

“Klanten vragen vaak “wat levert het op”. Maar daar kun je vaak niet direct een antwoord op geven. Daarvoor moet je het echt – datagedreven – integreren. Het gros van de bedrijven is daar nog lang niet.”

Innovatie

Tijdens Social Media Week (14-18 september) worden bezoekers over al deze ontwikkelingen bijgepraat. “We willen laten zien dat social media hand in hand gaat met innovatie. En ten tweede, dat het meer is dan is dan een marketingtrucje.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Om het verschijnsel in breder perspectief te zetten is er ook ruimte voor de schaduwkanten van social media en het digitaal delen van alle aspecten van je leven. Bezoekers krijgen bijvoorbeeld de documentaire Terms and Conditions May Apply voorgeschoteld, over de boekwerken aan juridische teksten die gebruikers moeten afvinken voordat zij een app kunnen gebruiken. Want waar zeg je eigenlijk ‘ja’ tegen?

En hoeveel weten internetbedrijven eigenlijk van je? “De overheid mag misschien geen informatie van jouw aftappen, maar wel van derde partijen zoals Facebook en Google. Daar willen we mensen ook bewust van maken.”