Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook-concurrent

Sociaal netwerksite Facebook ligt al maanden onder vuur. Een concurrent grijpt haar kans. Diaspora wil de markt op als het sociale netwerk dat 'wel respect heeft voor de privacy van gebruikers'.

Om ceo Mark Zuckerberg van Facebook als aangeschoten wild te omschrijven gaat misschien wat ver. Netwerksite Facebook – in 2004 door hem opgericht – is nog steeds de meest succesvolle social mediasite. De Financial Times schat de waarde van zijn smoelenboek op 26 miljard euro.
Vorig jaar draaide het een omzet van 800 miljoen dollar. Het heeft wereldwijd bijna 500 miljoen gebruikers. Maar het afgelopen jaar liep Facebook wat averij op. 

De 26-jarige Zuckerberg ontpopt zich een als kleine social media dictator. Er is veel kritiek op de manier waarop de ondernemer omgaat met de privacy van zijn klanten. De ex- Harvard student – die ondermeer de e-mails van journalisten en zijn school hackte– liet in de media weten  “dat privacy nu eenmaal een achtehaald begrip is.” Ook door een uitgelekte chat hoeft Zuckerberg er niet op te rekenen dat hij ooit nog het imago van perfecte schoonzoon terugkrijgt. Hij typeerde Facebook-gebruikers als “dumb fucks”.   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vier studenten van de Universiteit van New York willen van de kritiek op Facebook profiteren. Diaspora wil zich in de markt zetten als het privacyvriendelijk alternatief voor Facebook. De studenten zijn door de media-escapades van Zuckerberg op het idee gekomen. Het is een open source platform. Het gaat op 15 september live, melden de studenten op hun blog.  Het project is gefinancierd door investeringsmaatschappij Kickstarter: een startkapitaal van rond de 150.000 euro. En wie zit er voor een deel achter die investering? Zuckerberg, zo blijkt uit een interview met Wired. Hoeveel is niet bekend. Zijn reden: “Ik herken iets van mezelf in hen.”