Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Via Facebook zorgverzekeringen slijten

Ronald van de Laar (mede-eigenaar Sandd) en Eric Schlösser mikken met YouCare op overstappers. Hun strategie: zieltjes winnen via Facebook. "We halen de zorgverzekering uit de enge ziektesfeer."

Het gevecht om potentiële overstappers in de zorgverzekeringsmarkt is weer losgebarsten. De ene na de andere zorgverzekeraar zet momenteel een internetlabel in de markt. Nieuwkomer YouCare kiest een opmerkelijke strategie. In plaats van dure reclamespotjes zegt het klanten te kunnen werven via Facebook. In de paar weken dat het nu live is, claimt het iets meer dan vijftienduizend likes. Dat aantal heeft het weten te bereiken door het liken te koppelen aan een goededoelencampagne. Bij iedere like doneert YouCare 10 eurocent aan Kika, een stichting tegen kinderkanker. Schlösser: “We waren binnen 72 uur de grootste zorgverzekeraar op Facebook. Ongeveer honderdduizend mensen hebben zo onze naam al voorbij zien komen.” 

Schlösser zegt dat het idee voor YouCare begin dit jaar is ontstaan. “We hebben een aantal oplettende jonge mensen rondlopen die de zorgverzekeringsmarkt kennen en actief zijn op social media.” Hij zegt vervolgens een projectteam aangesteld te hebben met mensen die zich voor hun studie bezig hebben gehouden met social media. Die hebben een marktonderzoek uitgevoerd en er een reclamebureau naar laten kijken dat zich in social mediacampagnes specialiseert. “We kwamen er achter de we met een feel good boodschap ons kunnen afzetten tegen bestaande zorgverzekeraars.”

Hoewel Nederlanders nog steeds redelijk honkvast zijn als het gaat om hun zorgverzekering, zijn er kansen om ze verleiden. Volgens Schlösser zijn er dit moment zo’n 1,6 miljoen Nederlanders aan het rondkijken naar een mogelijke nieuwe zorgverzekeraar. YouCare is zeker niet de enige speler. Zo is ASR VGZ recent het prijsbewuste label Blue gestart, doet Univé verzekeringen het met Zekur en vecht schadeverzekeraar Ditzo zich via beroepsirritant Robbie Muntz de markt in. Hoe effectief Facebook-campagne is, zal nog moeten blijken. Schlösser deelt geen concrete verwachtingen over de conversiegraad.

Sandd-investeerder

Niet dat YouCare zich geen marketingbudget zou kunnen veroorloven. Achter het nieuwe zorglabel zit namelijk ondernemer Ronald van de Laar. Hij maakte het Amsterdamse verzekeringsbedrijf AHC groot. AHC maakt sinds 2008 onderdeel uit van het Eindhovense volmachtbedrijf Aevitea waar Van de Laar directeur en mede-eigenaar is. Van der Laar is vooral bekend als racefanaat en de investeerder die wel geld wist te verdienen aan Spyker. Recent is hij mede-eigenaar in postmarktuitdager Sandd. Schlösser is medeaandeelhouder van Aevitea en directeur van AHC.”We zien het als uitdaging geen geld aan dure reclamespotjes uit te geven.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door de besparingen op marketingkosten zegt hij een lage prijs te kunnen realiseren voor de basisverzekering. Hij mikt op een doelgroep van mannen en vrouwen tot ongeveer veertig jaar oud en die bijvoorbeeld bereid is een hoger risico eigen risico te dragen. Volgens Schlösser is het aanbieden van een zorgverzekering geen raketwetenschap. “Tachtig procent is bij wet bepaald.” Hij zegt een lijst van tien belangrijke dekkingen te hebben gemaakt en op basis daarvan drie aanvullende pakketten te hebben samengesteld. 

Slimme verpakking

Het is wel een beetje een slimme verpakking van bestaande activiteiten. Via dochterbedrijf Aevitea Insurances, dat voor veel van YouCare’s concurrenten de polisadministratie verzorgt, regelen ze alle zaken rondom de uitvoer van de verzekeringen. Ook vindt er een vorm van upselling plaats door reisverzekeringen als onderdeel van het aanvullende pakket te verkopen. De zorgverzekeringen komen uiteindelijk bij Avero Achmea, een van de zorgverzekeraars voor wie Aevitea verzekeringen verkoopt, vandaan. Is YouCare daarmee niet stiekem het zoveelste label van een zorgverzekeraar? “Zeker niet. We zijn zelf gaan kijken welke zorgverzekeraar nog geen internetlabel had en om die als partner aan te trekken.”