In samenwerking met NUzakelijk
Dat zei mede-oprichter Naveen Selvadurai donderdag tijdens een conferentie in Amsterdam. De dienst mikt op tien miljoen gebruikers in juni.
Dagelijks checken mensen nu gemiddeld drie miljoen keer in via het sociale netwerk. “In de twee jaar dat we nu bestaan, hebben er in totaal 500 miljoen check-ins plaatsgevonden”, vertelt Selvadurai. “Opmerkelijk genoeg zijn nieuwjaarsdag en kerst de populairste incheckdagen van het jaar.”
Tips
Met Foursquare kunnen gebruikers door in te checken hun vrienden laten weten waar ze zich bevinden en plaatsen aanbevelen of tips geven.
Daarnaast omvat de dienst een spelelement. Zo kunnen gebruikers zogenoemde ‘badges’ verdienen door opdrachten uit te voeren en wordt de gebruiker die het vaakst op een bepaalde locatie incheckt tot ‘burgemeester’ van die plek gekroond.
“Foursquare heeft als insteek de dingen die mensen in het echte leven doen virtueel te maken en andersom. We willen de online-wereld naar de offline-wereld brengen”, aldus Selvadurai.
Facebook Places
Over de komst van concurrent Facebook Places maakt de Foursquare-oprichter zich weinig zorgen. “Wij hebben veel meer mogelijkheden en unieke features”, vindt hij. Foursquare zou vooralsnog veel meer check-ins tellen dan Facebook Places.
Critici wijzen er vaak op dat Foursquare inbreuk maakt op de privacy van gebruikers. “We nemen de privacykwestie zeer serieus”, stelt Selvadurai. “Tot nu toe vinden we dat die voldoende gewaarborgd wordt. Gebruikers kunnen kiezen wat ze delen en met wie. Ze hebben daar zelf controle over.”
Foursquare heeft inmiddels 60 werknemers. De verwachting is dat dat aantal nog flink zal groeien.
Boven: ‘hittekaart’ van Foursquare-checkins in regio Londen (23 maart 2011). Hoofdafbeelding via Flickr-pagina Marketingfacts