Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeigeld voor Apostle

Koen Jordaans heeft groeigeld opgehaald voor Apostle, het social mediaplatform waarmee hij vorig jaar werd genomineerd als Sprout startup van het Jaar. De Limburgse industriebank Liof en een lokale Rabobank steken drie ton in zijn bedrijf.

Met Apostle is een zogenoemde social media toolkit waarmee bedrijven hun personeel ‘veilig’ met sociale media kunnen laten werken. Bedrijven zijn nu vaak huiverig om hun personeel namens de zaak te laten Facebooken en twitteren. Met Apostle software kunnen ze de sociale mediaberichten van hun medewerkers redigeren en ook stimuleren dat ze LinkedIn en dergelijke gaan gebruiken. Tegelijkertijd kunnen ze social media van buiten monitoren.

Liof en Rabo overtuigen

Koen Jordaans ging na ruim twee jaar ontwikkelen afgelopen september live met zijn software. Nadat Apostle klanten als Alphabet Carlease en reïntegratiebedrijf IBN binnen had gehaald, is het nu tijd om de sokken erin te zetten, mede dankzij het geld van regionale ontwikkelingsmaatschappij Liof en de Rabobank Venlo, die elk een belang nemen van 17,5% in het bedrijf. ‘Dat traject om ze aan boord te krijgen was intensiever dan ik tevoren had gedacht: we hebben toch drie maanden gepraat. Maar via de Rabobank had ik al een innovatiekrediet gekregen. Daar kenden ze ons dus. En ze wisten ook dat we alle targets in 2013 hebben gehaald en dat onze plannen gewoon goed in elkaar steken.’

Internationale ambities

Naast geld voor de verdere ontwikkeling van de software brengt een partij als Liof ook kennis van de nationale en internationale markten mee. En dat is precies wat Jordaans nodig heeft voor het waarmaken van zijn groeiambities. Jordaans zet in op een indirect salesmodel via partners. In Nederland draait hij daarvoor al een pilot met PostNL, maar de  marktintroductie in Denemarken, Duitsland, Australië staat op de rol en mogelijk rond het WK Voetbal volgt ook Brazilië. Brazilië? ‘In Nederland en Scandinavië lopen we voorop met het gebruik van sociale media. Dat is ook een kwestie van cultuur: je ziet dat Australië en Brazilië, twee enorme markten, ook heel erg actief zijn op Facebook en andere media. Zodra we in die landen een partner vinden die al actief is met social mediadiensten, kunnen die aan de slag met ons product.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Incubator Océ

Jordaans, in een vorig bestaan horecaondernemer en commmunicatieman, begon in 2009 met een voorloper van Apostle als reclamebureau, maar sinds de switch naar software stapten ook Martijn Vervoordeldonk en Tijs Vrolijk in als aandeelhouders. Zelf lenen ze vanuit hun webbureaus Tribal en Digibiz ook de handjes die de software verder ontwikkelen. Een heel interessante aandeelhouder is Canon (voorheen Océ). “Wij zijn twee jaar geleden opgenomen in de document services incubator van Canon in Venlo, waarin startups bezig zijn met aanvullende diensten rond het documentbeheer dat Océ van oudsher levert. Zo kregen we ook toegang tot vertaalsoftware die echt state of the art is: daarmee gaan we nu ons product internationaal uitrollen in tientallen talen.” Jordaans heeft ook een stevige raad van advies opgetuigd, met als meest in het oog springend lid Michiel Muller, mister Route Mobiel, en Cees Pannekoek, voorheen netwerkdirecteur van Vodafone.

Trots

Inmiddels gaat Apostle met 13 medewerkers verdeeld over een ontwikkelafdeling in Den Bosch en het hoofdkantoor in Venlo een jaaromzet van 7 ton tegemoet. ‘Helemaal op eigen kracht. Als we goede partners aansluiten, wordt het makkelijk 9 ton.’ De komende tijd is Apostle vooral druk met het uitbouwen van zijn product, dat een utigebreide kennisbank met gebruiksaanwijzingen (‘hoe post ik een Facebookposting’) en best practices meekrijgt, in alle talen waar Apostle actief wordt. ‘Dat is best een klus: het moet er op een goede manier in, maar alle informatie moet aan de voorkant ook goed en gebruiksvriendelijk eruit komen. Nu het staat en in de praktijk zijn nut bewijst, kunnen we echt vaart gaan maken. We hebben er lang voor gewerkt, dus ik ben er echt heel trots op.’ 

Lees ook: