Krijgt Zweedse Wrapp succes cadeau?

16 apr 2014 - 18:20
Het is de Zweden gelukt met bellen (Skype) en muziek (Spotify), maar lukt het ze ook om het versturen van online cadeaubonnen te veranderen? Serieondernemer Hjalmar Winbladh van Wrapp gelooft van wel. 'Wie reclamegeld aan een app spendeert, is gek.' 

Wrapp is eind vorig jaar live gegaan in Zweden. Begin maart volgden Noorwegen en Groot-Brittannië, deze week de Verenigde Staten. In nog eens dertien landen, waaronder Nederland, worden momenteel activiteiten gestart om ook daar de cadeaudienst aan de man te brengen. En dat allemaal voor een simpele app?

De applicatie lijkt op zichzelf geen hogere wiskunde. Je kunt via de app zien wie er van je Facebook-vrienden jarig zijn of bijvoorbeeld net getrouwd zijn. Als je dan de persoon aanklikt in je scherm op je telefoon zie je vervolgens een aantal cadeaubonnen die je die persoon kunt geven. Andere vrienden zien dat op Facebook en kunnen vervolgens een meedoen. Medeoprichter Winbladh: “Er zit een prikkel in om anderen te mobiliseren.”

Ook lijkt er op het eerste gezicht nog weinig te halen in de markt voor online kortingen. In het kielzog van de bekende kortingsite Groupon, dat vorig jaar naar de beurs ging, zijn al heel veel andere kortingsinitiatieven ontstaan. Toch zegt Winbladh kansen te zien. Volgens hem is zijn applicatie vooral bedoeld om klanten de winkel in te lokken en niet om van overstock af te komen. “Wij breken de merken niet af.”

Viraal effect

Met die propositie probeert hij retailers enthousiast te maken voor zijn app. De cadeaubonnen zijn soms gratis - de winkelier zet er een waarde op. Winbladh: "We volgen de gebruiker helemaal tot aan de kassa. We kunnen dus precies zien in hoeveel omzet een waardebon zich terugbetaalt." Wrapp ontvangt over het bedrag van de bonnen een commissie. “Het gaat om kleine marges.”

De cadeaubonnen worden ingewisseld bij online winkels, maar ook fysieke winkels. Een aantal van de aanbieders zijn Clas Ohlson (Zweedse Gamma) en Phone House, maar ook kleine coffeeshops en platenwinkels. In Amerika heeft Winbladh onder meer kledingwinkels GAP en H&M en de Wall Street Journal weten te strikken.

Wrapp, dat nu nog maar een paar honderdduizend gebruikers heeft, moet “mogelijk tegen het einde van dit jaar al tien miljoen gebruikers hebben.” Dat lijkt veel, maar het is ook noodzaak. Want wie een app in de markt wil zetten, moet schaalgrootte realiseren. Zonder grote gebruikersbasis zullen retailers zich niet snel aansluiten op het platform. En zonder veel gebruikers krijg je ook geen ‘hoge notering’ in de Appstore. “We mikken op een viraal effect.”

Reid Hoffman

Om dat te bereiken wil Winbladh eenzelfde truc uithalen als Spotify. De app is net als de muziekdienst aan Facebook gekoppeld, omdat je daarmee heel snel in gebruikersaantal kunt groeien. Facebook bezit wereldwijd bijna één miljard gebruikers en heeft zijn poorten opengezet voor appbouwers. "De toegang kost ons niets."  

Opmerkelijk is dat Winbladh soms samen potentiële klanten benadert en in sommige landen zelfs heeft afgesproken om de sales uit te besteden aan Facebook. "We zijn voor hen een interessante partij om te laten zien dat er geld verdiend kan worden op hun site."

Eind vorig jaar haalde hij ondermeer Reid Hoffman (medeoprichter van LinkedIn) en Niklas Zennström (oprichter Skype) binnen als investeerders. Wrapp heeft in een eerste ronde een bedrag van 10,5 miljoen dollar opgehaald. "Ik heb het geluk om met beiden goed bevriend te zijn." Ook heeft hij Andreas Ehn, medeoprichter van Spotify, als chief technology officer aangetrokken en zijn er een andere ex-medewerkers van Spotify en Groupon bij betrokken. “Mijn netwerk heb ik in de jaren zorgvuldig opgebouwd.”

Serie-entrepreneur

Het investeringsgeld gaat nu vooral zitten in het opzetten van landenkantoren. Hij zegt uit te breiden van een team van 15 naar een team van 50 man. Ook opmerkelijk is dat hij weinig geld aan marketing kwijt zegt te zijn. "Als je reclamegeld moet uitgeven aan een app, dan is er iets niet in orde met die app."

Dat er deuren voor de Zweed open gaan, is zeker een gevolg van zijn cv. De serie-entrepreneur, die voor startups in Stockholm is wat serieondernemer Boris Veldhuizen van Zanten voor jonge ondernemers in Nederland is, was in de jaren negentig een pionier op het gebied van mobiel internet. Zijn bedrijf Sendit werd, nadat het nadat het eerst naar de beurs was gebracht, in 1999 voor 130 miljoen dollar door Microsoft overgenomen. In recentere jaren heeft Winbladh furore gemaakt met Rebtel, een VoIP bedrijf, dat volgens hem zo’n 80 miljoen euro omzet heeft per jaar. De ondernemer heeft zijn aandeel onlangs verkocht. “Ik moest dus weer iets.”

Maar voor een ondernemer met zo'n staat van dienst, is het uitstapje naar cadeaubonnen dan het beleven van een midlifecrisis? Winbladh lacht: “Het houdt me van de straat. Ik heb een horizon van gemiddeld vier jaar, zo zit ik er hier ook in.”

Eric Outenaar