Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak keuzes in je social media-aanpak

Als ondernemer krijg je het gevoel dat je online overal aanwezig moet zijn. Als bedrijf niet actief zijn op social media kan echt niet meer. Maar tegelijkertijd is het ook een tijdrovende bezigheid die lang niet altijd direct wat oplevert. Met deze tips heb ook jij wat aan social media. 

Er is altijd wel een ondernemer te vinden met het verhaal dat hij zoveel business heeft binnengehaald dankzij Twitter of Facebook. Maar tegenover dat ene verhaal staan tig ondernemers die geen concrete voordelen kunnen opnoemen. Waar ligt dat aan? Veelal aan het feit dat bedrijven geen doel en plan achter de social mediastrategie hebben. Met het stappenplan van Ondernemer in Business pak je jouw social mediastrategie goed aan. 

1. Leg de basis vast

Een account aanmaken is zo gebeurd. Wacht daar even mee. Bedenk eerst waarom je een account wilt aanmaken en of je echt op alle social media actief moet willen zijn. Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Hoeveel tijd wil je in social media stoppen?
  • Op welke doelgroep mikt je bedrijf? 
  • Ben je bereid om met de klant in gesprek te gaan? Individueel of in groepsverband? 
  • Welke meetbare doelstellingen wil je aan social media hangen? 

2. Maak keuzes

Je kunt op alle netwerken tegelijkertijd actief zijn. Maar wil je het goed doen, dan betekent het dat je hier fulltime iemand op moet zetten. Anders zorgt het geheid voor onvrede onder je fans en volgers. Maak daarom keuzes. Hoe kies je op welke netwerken je inzet? Een (kort door de bocht) overzicht van de mogelijkheden: 

Twitter: 

  • Doelgroep: Breed en divers, nadruk op media, hrm en consultants
  • Geschikt voor: Kort en krachtige berichten de wereld insturen én voor één op één contact met de klant, bijvoorbeeld om direct in te spelen op klachten.

Facebook: 

  • Doelgroep: Breed en divers, nadruk op jongeren.
  • Geschikt voor: Promotionele uitingen, acties en oproepen/onderzoeken. Ook kun je volgers via Facebook oproepen zich aan te melden voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief.

LinkedIn: 

  • Doelgroep: Zakelijk Nederland
  • Geschikt voor: Groepsdiscussies en het plaatsen van vacatures.

Hyves: 

  • Doelgroep: Jongeren
  • Geschikt voor: Het op de hoogte houden van Hyvesleden over waar je bedrijf zich mee bezighoudt.

Google+:

  • Doelgroep: Voorlopers, trendsetters (momenteel nog weinig actieve Nederlandse gebruikers)
  • Geschikt voor: Specifieke berichten naar verschillende doelgroepen (kringen) zenden én videochats met klanten houden.

3. Meld je aan 

De volgende stap is je keuzes uitvoeren. Als je dat al niet gedaan had, maak je een account aan. Maak één iemand hoofdverantwoordelijk en zorg dat er daarnaast minimaal twee beheerders zijn die ook berichten kunnen plaatsen en/of het over kunnen nemen van de hoofdverantwoordelijke. 

Vermeld daarnaast in het profiel van je social mediaaccount hoeveel je gemiddeld online bent en waarvoor je dit netwerk inzet. Natuurlijk hoef je geen specifieke doelstellingen prijs te geven. Maar het is wel fijn om te weten of je beschikbaar bent voor opmerkingen, klachten en vragen van klanten of dat je vooral exclusieve kortingscodes met je fans deelt. 

4. Blijf actief

Stick to the plan. Niets zo dodelijk als de eerste twee weken overactief berichten te plaatsen om daarna met de stille trom te vertrekken. Houd je aan je voorgenomen planning, alleen zo creëer je nieuwe volgers en houd je fans vast en kun je de voorgenomen doelstellingen daadwerkelijk halen. 

Verlies daarnaast niet uit het oog dat social media een interactief medium is. Je kunt dus reacties verwachten, positief én negatief. En ook al is je eerste doel niet om actief met je volgers in gesprek te gaan, negeren is geen optie. Ga dus in gesprek en kijk vooral bij negatieve reacties hoe je de reageerder(s) kunt helpen om de schade zoveel mogelijk te beperken. 

5. Evalueer de inzet

Wat levert het op? De vraag die iedere ondernemer zich stelt. En terecht. Kijk bij de evaluatie in ieder geval naar twee aspecten: 

  • Heb ik voldoende fans of volgers? Zo nee, hoe kan ik dat aantal ophogen? 
  • Worden mijn berichten en acties goed opgepakt? Zo nee, vraag om feedback aan je volgers en fans. Wat zien ze liever dan je huidige social mediastrategie? 

De uitkomst van de evaluatie kan zijn dat je doelstellingen totaal niet aansluiten bij de wensen van je volgers en fans. Het ligt dan voor de hand om een andere insteek te kiezen, in overeenkomst met de wensen en verwachtingen van je volgers. Ook kan uit de evaluatie blijken dat je toch het verkeerde netwerk hebt gekozen. Maar het kunnen ook minder grote problemen zijn, bijvoorbeeld dat je te veel of te weinig berichten plaatst of dat de bericht te bondig of juist te uitgebreid zijn.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Blijf op de hoogte

Social media blijft voortdurend in ontwikkeling. Nieuwe functionaliteiten, veranderende doelgroep en hele nieuwe netwerken die worden opgericht; binnen een jaar kan alles alweer helemaal anders zijn. Het is daarom belangrijk om belangrijke ontwikkelingen te blijven volgen. Alleen zo blijf je voldoen aan de verwachtingen en wensen van je klanten, fans en volgers en kun je je doelstellingen behalen. 

Meer informatie over het zakelijk inzetten van social media vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers.