Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verdienen met Facebook

De meeste ondernemers kunnen niet meer zonder social media. Als je het slim aanpakt zorgt het voor klantenbinding en een hogere verkoop. Hoe verdien je aan Facebook? 4 tips. 

F-commerce, de term voor verkopen via Facebook, is wereldwijd nog steeds booming. Ook in Nederland valt er nog veel te winnen. Hoe doe je dat, verdienen aan Facebook? Een paar tips en suggesties. 

Klantenbinding 2.0

Waar je de tevreden klant voorheen het hemd van het lijf vroeg om hem te achtervolgen met mails en post, leg je het initiatief nu bij de klant. Slechts één keer aangeven dat die het leuk vindt, zorgt ervoor dat de klant informatie over jouw bedrijf ontvangt. Andersom is er ook slechts één druk op de knop voor nodig om de updates niet meer te volgen. 

Blijf de klant daarom boeien, prikkelen en verleiden via Facebook. Hoe je dat doet, hangt af van de doelgroep én jouw doelstellingen. Zo vindt de biologische supermarkt Marqt het belangrijk wat klanten van haar producten vinden. In de winkel vind je daarom bordjes met de reacties van Facebookfans over bepaalde producten. En reisorganisatie Sawadee post geregeld mooie plaatjes en een quiz over een reisbestemming. Kortom, luisteren naar de klant en blijf hem voortdurend verleiden. 

Weggeefacties en exclusieve korting

Nederlanders staan niet voor niets bekend om hun zuinigheid: weggeef- en kortingsacties scoren altijd. Zet deze marketingtool slim in op Facebook, zodat je direct nieuwe content hebt om te posten én om de bedrijfsvisie weer onder de aandacht te brengen. Zo heeft matrassenspecialist Auping een hotelovernachting weggegeven aan de fan met de meest briljante tip om een matras te recyclen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verkopen via Facebook

Naast bovenstaande tips kun je ook all-the-way gaan door daadwerkelijk te verkopen via Facebook. Zorg dan voor een optimale gebruikerservaring, een duidelijke productbeschrijving en koester je kopers en fans. Zie F-commerce als een webshop waarbij je wel in direct contact met de klant staat. Daarnaast is het voor de gebruiksvriendelijkheid fijn als de hele verkoop binnen Facebook plaatsvindt. Daar zijn handige apps voor beschikbaar. 

Laat fans verkopen

Wie kan er nu beter jouw product of dienst aan de man brengen dan je trouwste klanten? Zij kunnen het enthousiasme makkelijk overbrengen op hun vrienden en kennissen. Maar hoe krijg je een klant zover om niet alleen positieve reclame te maken, maar ook daadwerkelijk te verkopen? F-commerce luidt hier het antwoord. Want via Facebook kun je fans tot reseller bombarderen. Je installeert een app waarmee fans zichzelf als reseller kunnen opgeven en daarmee een percentage of bedrag per verkocht item krijgen. Met een beetje mazzel zie je de klantenkring zo vanzelf groeien. 

Meer tips om te scoren met Social Media en andere gouden ondernemerstips lezen? Bestel dan gratis het boekje ‘Dé gouden tip: 55x ondernemersvragen’.