Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 21: NetworkUpdater en SocialBrands

Sprouts startup-roundup, met in week 21: NetworkUpdater en SocialBrands.

 

NetworkUpdater

De Nederlandse startup NetworkUpdater wil Facebook en Twittergebruikers helpen om op de hoogte te blijven van de profielupdates van hun vrienden. Serie-entrepreneur Jeroen Bertrams heeft de dienst samen met Web-log-oprichter Joris Leermakers opgericht. Het stuurt gebruikers dagelijks of wekelijks een overzicht van alle doorgevoerde wijzigingen op Facebook en Twitter.

Hoe kwamen jullie op het idee van NetworkUpdater?

“Ik liep al een tijd rond met het idee. De meeste mensen hebben honderden vrienden op sociale netwerken. Ik wilde zelf graag op de hoogte blijven van de veranderingen die vrienden doorvoeren in hun profiel. Ik kwam in contact met Joris, die veel van dit type social sites bouwt. Ik heb daarna het concept uitgewerkt en Joris heeft de development gedaan.

Wat was lastig aan het realiseren van de dienst?

“We hopen dat NetworkUpdater door veel mensen gebruikt gaat worden en daardoor kan de database vrij groot worden.” Dat vereist een slimme ontwikkeling en structuur.”

Wat zijn de verdienmodellen?

“Voor de gebruikers blijft de dienst echter altijd gratis, is de doelstelling. Het zou in de toekomst mogelijk kunnen zijn om in de emails een relevante commerciële boodschap te tonen of eventueel een premium account aan te bieden met extra functionaliteiten. Maar dat gaat echt pas spelen op het moment dat we minimaal enkele tienduizenden gebruikers hebben.”

Wat voor cijfers willen jullie binnen een jaar te kunnen behalen?

“We hopen binnen een jaar een miljoen accounts te volgen.”

Is een investering gewenst?

“Vooralsnog niet. We financieren alles zelf en de kosten zijn nu nog beperkt. Indien we besluiten om (forse) marketing in te zetten, kan het zijn dat we naar een investeerder gaan zoeken.”

 

SocialBrands

Met het pas gelanceerde platform van SocialBrands kun je eenvoudig tabs aan je Facebookpagina toevoegen. Zo kun je een welkomstpagina, kortingscoupon, groepsdeal of competitie met de service aanmaken. Oprichter Patrick Cuhfus vertelt meer.

Waarom ben je dit bedrijf gestart?

“Het idee ontstond vorig jaar, toen wij merkten dat uitsluitend de grote merken campagnes via social media lanceerden. En dat terwijl juist het mkb behoefte heeft aan dit mediakanaal. Voor het mkb moest er in onze beleving een volgende stap komen na de Gouden Gids, kranten, websites en Adwords. Een eenvoudige manier waarop iedereen zonder programmeerwerk leuke en unieke acties op sociale media kan lanceren. Acties in de vorm van herkenbare campagnes zoals een kortingscoupon of een prijsvraag.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat was lastig aan het realiseren van de dienst?

“Omdat SocialBrands iedere ondernemer wil kunnen bedienen, moet het zo eenvoudig mogelijk zijn. En door de ontelbare mogelijkheden is dat vrij lastig, maar het biedt je aan de andere kant ook veel mogelijkheden. Daarnaast veranderen trends en technieken online zo snel, dat je jezelf moet blijven vernieuwen.”

Je bevindt je in een competitieve en booming branche. Hoe zorg je dat je opvalt?

“Het online platform dat wij aanbieden is naar mijn mening uniek op de Nederlandse markt. Er zijn andere partijen die je de mogelijkheid geven om een app op Facebook te lanceren, maar niet in combinatie met de marketingtools die wij bieden.
 
Maar om specifieker op je vraag in te gaan: we zijn pas sinds kort begonnen met het adverteren en het bekend maken van ons product. Dit doen we met behulp van onder andere Facebook (Ads), Twitter en onze eigen website waarop middels een animatievideo wordt uitgelegd wat de mogelijkheden zijn van ons platform. Verder bieden wij een gratis pakket aan van, waarbij een kleine advertentie van ons wordt geplaatst. Tevens bieden wij al onze klanten een resellervergoeding wanneer ze een nieuwe klant aandragen. Daarnaast gaan we uiteraard ons eigen platform gebruiken om acties te lanceren via social media.”