Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wij zijn de Reuters voor social media’

Ondernemer Lucien Burm heeft een tool ontwikkeld, waarmee je snel actueel en relevant nieuws kunt vinden en verspreiden. Hij heeft net een paar pilots met The Guardian, The Economist en De Persgroep achter de rug.

Nine Connections is een webapplicatie die je helpt met het vinden van online content, die je graag wil delen met je publiek. Oprichter Lucien Burm: “Het is met name handig voor mediaprofessionals. Journalisten en bloggers kunnen bijvoorbeeld makkelijker, maar vooral sneller relevante content op het spoor komen. Je kunt zo dus een voorsprong behalen op je collega’s en concurrenten.” De Sproutredactie ondervond dit toen het dankzij de dienst als eerste Nederlandse medium schreef over de Nederlandse patenttrol die Spotify heeft gedaagd.


Wat voor marktgrootte gaat er schuil achter je startup?


“Alle bedrijven zijn uitgevers geworden. Je publiek is gemakkelijk en direct bereikbaar op social media. Dat maakt elke ondernemer en werknemer een mediaprofessional. Echter, content ontdekken en produceren was tot voor kort het domein van journalisten en bloggers. Het tempo op netwerken als Twitter ligt hoog. Als je met bepaald nieuws er niet snel bij bent, mis je de aansluiting en daarmee weer een waardevol contact met je doelgroep. Die betrokkenheid met je doelgroep is van belang om succesvol deze sociale media te gebruiken.”


In het begin werden wij nogal eens vergeleken met online nieuwsapplicaties zoals Flipboard, Pulse of Google Reader, maar daar concurreren wij niet mee. We zorgen juist dat de kans groter is dat je binnen die applicaties onder de ogen van je doelgroep komt. Wij concurreren veel meer met persbureaus als Reuters en AP. Door snel nieuws te ontdekken, nemen wij binnen het social media-landschap de plek in, die Reuters en AP binnen het klassieke medialandschap innemen. We weten dat het media partijen veel waard is daar een alternatief voor te hebben.”


Hoe breng je je dienst in rekening?


“Nine Connections zal een maandelijkse fee rekenen van rond de dertig euro per gebruiker in een bedrijf. Op dit moment kun je dankzij een speciale campagne instappen voor minder. In de toekomst zal de prijs verder modulair worden opgebouwd afhankelijk van de behoefte van elke gebruiker. Daarnaast willen we op termijn een onze dienstverlening uitbreiden met een gratis versie voor algemene nieuws- en contentconsumptie.”


Wat is de marketing- en salesstrategie?


“In het begin ben je vooral bezig met het direct benaderen van potentiële gebruikers, daarna bouw je op basis van feedback jouw product uit. Zo hebben wij inmiddels pilots met een aantal grote partijen in Engeland zoals The Guardian en The Economist en in Nederland De Persgroep, RTL en Hyves/TMG. Dankzij zulke trials hebben we nu een nieuwe versie klaar. We zijn sindskort gestart met een campagne in Nederland en de VS die tot eind deze maand loopt en maximaal 1000 betalende gebruikers toegang biedt. Het lijkt sterk op crowdfunding, maar je kunt het ook zien als een launching customer programma. Het aantal plekken is beperkt en het aanbod speciaal.


Voor 89 euro krijg je als 1 van die 1000 toegang tot 1 april. Tot die tijd ontvang je niet alleen upgrades en uitbreidingen, het belangrijkste is dat je als een van de weinigen toegang krijgt tot de volgende versie die een nieuw, belangrijk element introduceert. Dit element wordt door onze trialpartijen ook wel aangeduid als de heilige graal in het uitgeven: effectieve social media distributie. Weten voor elk nieuwsitem wie op welk moment het best jouw content kan helpen spreiden, waardoor je veel meer publiek bereikt dan die je tot nu toe aan het volgen is.”


Wat voor resultaten heb je tot nog toe bereikt?


“In de vorige versie hadden wij enkele duizenden gratis gebruikers. Inmiddels zijn we erachter voor wie we de meeste toegevoegde waarde hebben. Dat was niet de social media-enthousiasteling, zoals we eerst dachten, maar eerder de media professional. Dit veranderde de gehele aanpak. We waren vervolgens blij met de betrokkenheid van grote (inter)nationale uitgevers tijdens het pilotprogramma. Bij de start van de campagne hebben we nu al een aantal betalende gebruikers van allerlei pluimage. Ze zijn niet alleen afkomstig van de mediasector, maar ook andere bedrijven. Dat geeft ons veel vertrouwen.”


Heb je nog behoefte aan groeikapitaal?


Wij hebben een trouwe groep privéinvesteerders die zeer loyaal is en ons al een aantal rondes hebben gesteund. Daar zijn we erg blij mee. Als de campagne goed gaat, dan zullen een aantal ook in de groeifase mee willen en kunnen financieren. Daarnaast hebben we een aantal warme relaties met internationale vc’s die bij zo’n groei kunnen helpen met middelen en netwerken.”


Alexander Ribbink van Prime Ventures‘Het is erg ambitieus om Reuters en AP te evenaren’


Alexander Ribbink van Prime Ventures ziet de toegevoegde waarde van Nineconnections. “Het doet iets aan de overvloed van nieuws die een mens over zich heen krijgt. En effectieve sociale media distributie is inderdaad de heilige graal. Dit wil en claimt iedereen.”


Maar hij heeft het product niet kunnen testen. Het was hem zodoende alleen duidelijk dat gebruikers rond elk onderwerp dat hen interesseert, negen Twittergebruikers kunnen selecteren. Resultaat: diverse feeds met nieuwsupdates die afkomstig zijn van deze ‘nine connections’ en van hun Twitternetwerk. “Het bedrijf claimt dat onderwerpen die je interesseren eerder worden opgepikt – mede met behulp van die negen connecties die als een soort open kanaal fungeren. Het zijn satellieten van je eigen radar geworden: het netwerk is viraal. Kortom, ook zonder een groot Twitternetwerk kan je het nieuws dat jou interesseert er makkelijk uithalen.”


Dat klinkt in de oren van potentiële klanten misschien nog wat abstract, redeneert Ribbink. “Het is moeilijk nu al iets zinnigs te zeggen over de relevantie en superioriteit van deze manier van zoeken en vinden – en met name van het filteren. Want de gebruiker heeft binnen dit segment nog geen harde definitie van productkwaliteit. Dat terwijl de visie en ambitie er niet om liegen. Het bedrijf zegt AP en Reuters te willen evenaren in het ontdekken en distribueren van relevante inhoud, maar dan voor sociale media.”


Het verdienmodel is in zijn ogen ook ambitieus. “Dertig euro per maand is veel geld, zeker in een wereld waar vergelijkbare oplossingen al ruim voor handen zijn. Althans, in de ogen van gebruikers. Het kort en krachtig duidelijk maken en bewijzen dat deze manier van filteren en zenden beter is, voor liefst 360 euro per jaar, lijkt me vooralsnog een hele opgave. Om de gedefinieerde klant echt te overtuigen zal het zijn superioriteit dus moeten bewijzen. Wat ik in die context ook mis, zijn concrete commerciële doelen. Voor wat voor resultaten gaat het bedrijf?”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Volgens Ribbink is ‘het zelden verstandig om met een product wat nog niet helemaal af is – en nog niet een uitgekristalliseerde en bewezen marketing- en sales strategie heeft – al in meerdere landen tegelijkertijd te gaan leren’. “In dit geval de USA en Nederland. Wellicht is dat nu anders omdat het zich richt op een duidelijke klant. Van die klant – de media professional – zijn er in ieder geval in Nederland te weinig om tot een gezond businessmodel te komen. Nu al actief zijn in de VS kan dan helpen.”