Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes meetwaarden voor social media

Wie voor zijn bedrijf kortingsacties en marketingcampagnes uitzet op internet, kan vaak niet meer om social media heen. Je moet dus wel Twitter en Facebook in je analyse meenemen, als je bijvoorbeeld conversie of de mate van buzz rondom jouw merk wilt meten. Hierbij zes meetwaarden.

Meten van brandawareness

Om te beginnen, breng je eerst snel in kaart hoeveel Twitter-volgers, Facebook-fans en LinkedIn-leden aan jou en je bedrijf verbonden zijn. Vervolgens houd je bij hoe deze aantallen in de loop der tijd groeien. Het exacte aantal followers, fans en zakelijke contacten is op zich onbelangrijk, want kwaliteit gaat voor kwantiteit, maar je doel is gewoon om patronen te ontdekken in je netwerk dat mogelijk groeit of krimpt. Hopelijk zie je dat de aantallen stijgen. Als je netwerk echter krimpt, is dit een goede indicator dat je je social media niet effectief gebruikt en van strategie moet veranderen.

Houd op Twitter ook het aantal mentions, ofwel het aantal keren dat je met een apestaartje op Twitter aangehaald wordt, periodiek bij. Probeer tijd te vinden om een bepaalde week of maand te analyseren. Ook nu kun je je conclusies trekken als dit aantal groeit of krimpt. Verder kun je op Facebook Insights uitzoeken hoe groot het percentage vrouwelijke en mannelijke fans is, en wat voor mate van interactie er op je pagina te vinden is.

Meten van je imago

Aantallen en demografische kenmerken zeggen niet alles. Het gaat er ook om wat de (potentiiële) klanten die jou volgen, over je zeggen. Houd dit bij en leer ervan. Zijn de commentaren positief of negatief? Zeggen mensen bijvoorbeeld dat ze je bedrijf telefonisch moeilijk kunnen bereiken, of steken ze de loftrompet af over je product? Het is leuk als je met social media meer bewustwording voor je merk creëert, maar het moet niet ten koste gaan van het imago van je dienst of product. Het heeft geen zin om je naamsbekendheid te vergroten als er op sociale media een conversatie ontstaat die niet degene is die je wilt.

Meten van gebruikersgedrag

Een social media-gebruiker die is blootgesteld aan je merk, gedraagt zich anders dan een gebruiker die via de zoekmachine met je bedrijf in aanraking komt. De twee groepen hebben andere verwachtingen. Analyseer de bezoekers die vanuit social media op jouw site terecht komen, om er zodoende voor te zorgen dat je je op de juiste manier tot deze gebruikers richt.

Blijven ze langer of korter hangen dan zoekmachinebezoekers? Welke social media-bezoekers (Twitter, Facebook, Hyves, StumbleUpon, enz.) verdiepen zich het meeste in jouw pagina-aanbod? Zijn het terugkerende bezoekers? Bedenk welke soort gebruikers van social media je het meest wil aantrekken en trek op basis van het sitebezoek conclusies of je je website en je social media-strategie anders moet inrichten. Inzichten in de verschillende gedragspatronen en het kopen van producten zullen helpen bij het optimaliseren van je merk en bedrijfssite.

Meten van (micro)conversies

Wie promotie-acties verspreidt via social media, bijvoorbeeld een ebook-aanbieding op Facebook of het verloten van een kamer binnen je Bed & Breakfast op Twitter, neemt dit natuurlijk mee in het analyseren van zijn conversie. Je wilt niet alleen weten waar de leads precies vandaan komen, maar ook of er hier mogelijk een actie op Twitter bij betrokken was en hoe deze effect gesorteerd heeft. Welke call-to-action slogans heb je gebruikt? Wat waren de landingspagina’s? Dit zijn allemaal dingen die je kunt uitzoeken en dus de volgende keer kan aanpassen of opnieuw benutten.

Je wilt ook ‘kleinere conversies’ analyseren. Mogelijk heeft iemand er niet voor gekozen een kamer bij je hotel te reserveren, maar zich wel aangemeld voor je nieuwsbrief, zich geabonneerd op je blog of zich fan gemaakt van je Facebook-pagina. Deze kleine successen kunnen tot grotere successen leiden.

Meten van linkconversie

Bij het monitoren van een online campagne kun je niet om linkjes heen. Als je een prijsvraag start, content publiceert of iets anders doet dat bedoeld is om belangstelling voor je merk te kweken, dan is de analyse van linkjes een goede manier om te zien of het werkt of niet. Met behulp van een eenvoudige tool zoals Google Webmaster Central of Yahoo Site Explorer kun je binnenkomende links traceren die naar een specifieke URL of je gehele site verwijzen. Waar dit manieren zijn om te meten hoe goed een bepaalde link wordt verspreid, zal zo’n analyse je ook helpen bij het vinden van nieuwe blogs en sites met autoriteit binnen jouw vakgebied. En dat soort sites kunnen je helpen om je merk des te meer te laten groeien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meten van je SEO-ranking

Met een betere linkbuilding en een verhoogde buzz heb je de mogelijkheid om betere SEO-rankings te realiseren voor bepaalde zoektermen, ervan uitgaande dat je de tijd hebt genomen om zoekoptimalisatie toe te passen op je social media-campagnes. Bekijk Google Analytics om te zien welke zoekwoorden extra verkeer naar je site brengen, hoe goed deze termen voor conversie zorgen, enzovoort. Zo’n analyse helpt bij het identificeren van een effectieve strategie voor een specifieke campagne, terwijl het je ook op het spoor brengt van zoektrefwoorden waar je mogelijk nooit eerder aan gedacht hebt.