Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ecommerce-startup Social Shop krijgt Fins groeigeld

SanomaVentures, de investeringstak van het Finse Sanoma Media, investeert een onbekend geldbedrag in Social Shop, een social shoppingplatform.

Op de site kunnen shoppers hun favoriete producten aanbevelen aan vrienden. ´Bedrijven en merken kunnen zo inspelen op de trend van social commerce en hun klanten activeren als ambassadeurs´, licht SanomaVentures zijn investering toe in een persbericht. Social commerce komt er in het kort op neer dat een verkoop wordt geactiveerd via digitale mond-op-mond reclame. 

Social Shop (Tagline: ‘Sales wordt social’) biedt merken verder de mogelijkheid klanten een eenvoudige online shop aan te bieden. In deze shop kunnen die klanten. zogenoemde ‘shopkeepers’, de producten of diensten van hun favoriete merken aanbevelen binnen hun sociale netwerken. 

´Zo worden klanten geactiveerd als verkoopkanaal´, zegt SanomaVentures. Bij een geslaagde verkoop verdienen de winkeliers een commissie die zij delen of helemaal weggeven in de vorm van korting op een product of dienst die een vriend van hen koopt.

Dullaart

Social Shop is in 2012 opgericht door Sander Dullaart en won in 2013 een Accenture Innovation Award. Dullaart was eerder mede-oprichter van Favela Fabric dat onlangs werd overgenomen. 

Inmiddels hebben meer dan 30.000 consumenten zelf een social shop aangemaakt – een aantal dat volgens Sanoma sterk blijft doorgroeien. Naast de groei in het aantal geopende shops neemt ook het aantal producten dat via Social Shop kan worden aangeboden toe: steeds meer A-merken, waaronder KPN en ANWB werken met Social Shop samen om de fans onder hun klanten te ‘activeren’. 

Expertise

Dullaart zegt naast extra groeigeld vooral op zoek te zijn naar expertise op het gebied van online commerce en lead generation. ‘Die hebben we gevonden bij Sanoma. Daarnaast past het portfolio van SanomaVentures zo goed bij ons dat we denken door kennisuitwisseling significant te kunnen versnellen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Social Shop heeft volgens Herman Kienhuis een uniek platform ontwikkeld ‘dat enthousiaste klanten beloont en nieuwe klanten aantrekt voor aangesloten partners. Sanoma en Social Shop kunnen elkaar hierbij uitstekend versterken.’

De investering van Sanoma wordt door Social Shop gebruikt voor het verder ontwikkelen van het platform en voor het uitrollen van het concept in Nederland. In een later stadium wordt een internationale lancering voorbereid.