Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Special bedrijfsramp: ik heb ruzie met mijn zakenpartner

Gerrit Gelink en zijn inmiddels ex-vrouw hadden ieder precies 50 procent in handen van hun onderneming, de Gelink Adviesgroep. En fifty-fifty doen, da's vragen om problemen, zeggen de experts. In oktober ging Gelink failliet.

Het bedrijf was enkele jaren geleden niet weg te slaan uit de reclameblokken op tv. Gelink manifesteerde zich als serieuze concurrent van Dirk Scheringa’s DSB. In 2002 draaide het bedrijf nog een omzet van twintig miljoen euro, met 150 werknemers. Verschil van inzicht in de te volgen strategie staat een vervolg in de weg. Ook het huwelijk van de oprichters gaat er aan onder door. In een rechtzaak tussen de twee stelde Gelink onder meer dat hij zijn zaak te gronde zou richten als hij zijn ex-vrouw Douchka Petzoldt zou uitbetalen. Hij had zijn zaak kunnen verkopen aan concurrent DSB maar die bood naar verluidt zestien miljoen euro – veel te weinig, vond de geldbemiddelaar. Gelink vertrekt naar het buitenland.

“Maar vanuit Amerika zuigt Gerrit het bedrijf vervolgens leeg. Hij laat de financieel directeur enorme bedragen naar hem overmaken. Daar koopt hij in New York kastenvol maatpakken van en een auto voor zijn therapeut”, zegt zijn ex-vrouw tegen de Telegraaf. De onderneming staat er op dat moment, in 2004, al zeer slecht voor. “Mij werd voorgehouden dat we het jaar met winst afsloten, maar achteraf bleek het te gaan om een verlies van bijna anderhalf miljoen euro. Dat verschil ontstond onder andere doordat Fortis per abuis negenhonderdduizend euro naar ons bedrijf had overgemaakt. Zij eisten dat geld natuurlijk terug.”

 

Gelink is niet het eerste bedrijf dat een ruzie niet overleeft. Anderen komen er beter vanaf. Esther Raats, Zakenvrouw van het Jaar, van kabelleverancier Bandridge, kwam er beter vanaf, maar ging ook door een dal: “Ik liet mensen te lang zitten, terwijl het eigenlijk niet meer ging. Je wilt het niet zien en juist dan escaleert het.” Raats heeft geleerd sneller in te grijpen. “Je moet tijd vrijmaken voor problemen. Duidelijk zijn is altijd het beste. Als je respectvol met elkaar omgaat, kun je heel goed zakelijk naar een probleem kijken. Het belang van één persoon mag de continuïteit van het bedrijf niet verstoren.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe los je conflicten op?

  1. Ga van standpunten naar belangen. Met ja/nee of welles/nietes is er alleen gezichtsverlies en komt u er niet achter of er alternatieve mogelijkheden zijn om eruit te komen.
  2. Ga van het verleden naar de toekomst. Probeer het meningsverschil los te laten (hoe graag u ook gelijk wilt hebben) en naar een oplossing te gaan.
  3. Onderscheid de persoon van het conflict. Om eruit te komen, hoeft u de ander niet aardig te vinden.
  4. Bepaal de BAZO: het Beste Alternatief Zonder Oplossing. Zo heeft u een benedengrens om tevreden mee te zijn.