Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Special bedrijfswaarde: Odette Oostindiën verkocht Shakie’s

Om het ‘zo zuiver mogelijk' te houden heeft ze de onderhandelingen voornamelijk door haar zwager laten doen. "Ik wilde niet dat mijn emoties te veel zouden meespelen", zegt Odette Oostindiën (42). Op 29 februari zette de oprichtster van fruitbedrijf Shakie's haar handtekening onder het verkoopcontract, waardoor haar onderneming eigendom werd van NS-dochter Servex, uitbater van onder andere AH to go en Kiosk.

De handtekening is gezet, maar Odette Oostindiën kan nog niet met vakantie. Er moeten nog wat laatste dingen worden afgehandeld. Ze heeft zojuist een week op bed gelegen, geveld door de griep. Het verkoopproces was behoorlijk uitputtend, zo bleek de dag na het tekenen van het contract. “We hebben een glaasje champagne gedronken, ik heb bij de winkels de omzet van de laatste dag opgehaald en de volgende dag werd ik ziek,” vertelt Oostindiën. “Verminderde weerstand, niet zo gek als je zo hard hebt gewerkt.”

 

Tien jaar lang stopte Oostindiën al haar energie in Shakie’s Fresh Fruit Shake. Toch heeft ze nu een goed gevoel over de verkoop. “Ik denk dat dit de juiste beslissing is geweest.”

 

Servex was als franchisenemer van vier filialen al langer betrokken bij Shakie’s. De andere twee filialen, in Utrecht en Amsterdam, waren van Oostindiën. Toen anderhalf jaar geleden bleek dat haar vestigingen het veel beter deden dan die van Servex stelde ze voor over alle Shakie’s-winkels het management te gaan voeren. Servex wilde dit niet en zette meer mensen op de eigen filialen. “Dat had al snel een positief effect op de omzet. Maar het Servex-team had een andere visie, een andere dynamiek. We merkten aan beide kanten dat er frustraties ontstonden. De samenwerking was niet efficiënt meer.”

 

Oostindiën zag dat Servex belangstelling had in een overname van het bedrijf. Haar zwager, die ervaring heeft met de verkoop van ondernemingen, deed de onderhandelingen. Dat was een verstandige aanpak, bleek bij het eerste onderhandelingsgesprek. “Servex noemde een bedrag dat niet eens de helft was van wat wij in gedachten hadden. Daar werd ik enorm chagrijnig van. Ik dacht: laat maar zitten, dan niet. Mijn zwager wist het gesprek weer vlot te trekken.” Na vier gesprekken waren beide partijen het eens over de verkoopprijs. Hoe hoog deze is, houdt Oostindiën, zoals ze met Servex heeft afgesproken, voor zich. Behalve over de prijs waren er geen grote verschillen in opvatting. Toch bleef het, tot het zetten van de handtekening, spannend. “Je gaat in zo’n proces van mijlpaal naar mijlpaal. Totdat je hebt getekend, kan het nog afketsen.”

 

Een ‘behoorlijk frustrerend’ onderdeel van de verkoop was het due-diligenceonderzoek dat PricewaterhouseCoopers in opdracht van Servex uitvoerde. “Het is goed om een boekenonderzoek uit te voeren, maar dit was een soort fiscale recherche die Shakie’s totaal niet op zijn ware merites beoordeelde. We zijn een klein bedrijf en daar liepen ze helemaal op vast. Ze analyseerden de omzetten, zagen in een bepaalde periode een piek en wilden daarvoor een verklaring hebben. Die hadden we niet. Ik vond dat ook totaal niet relevant.” Leerzaam was het wel. “Ons accountantskantoor bleek te licht voor dit proces. Er kwam een aantal fouten naar boven en dat is erg vervelend. Juist op het moment suprême wil je niet dat zoiets gebeurt. Een volgende keer zal ik er zelf meer bovenop zitten en kiezen voor een zwaarder accountantskantoor.”

 

‘Een volgende keer’ komt er volgens Oostindiën zeker. Maar eerst wil ze uitrusten en haar creativiteit weer ruimte geven. Ze is benieuwd wat Servex met haar Shakie’s-concept gaat doen. “Ik hoop dat ze zo veel mogelijk vegetarische en biologische ingrediënten blijven gebruiken en dat ze oog houden voor de immateriële waarde van Shakie’s. Dat het niet gaat lijken op hun andere formules.”

 

Shakie’s

Gestart: in 1997

Filialen: 6

Op Amsterdam en Utrecht Centraal (in het bezit van Oostindiën).

Omzet: 2,5 miljoen euro.

Aantal medewerkers: 50

Servex is sinds 2003 franchisenemer van de filialen op de stations Amsterdam Amstel, Eindhoven, Leiden en Nijmegen. Omzet: 1,5 miljoen euro.

Aantal medewerkers: 25

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verkoopprijs: onbekend

Toekomst: Servex wil naar 15 vestigingen