Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Sprout 100 2008: advocatuur & notariaat

Regels zijn het eerst waar je mee te maken krijgt bij het starten van een bedrijf. Alles is vastgelegd, ondernemers mogen net zelf hun veters strikken.

Het is goed gebruik onder politici om van leer te trekken tegen de regeldruk, tegen de ‘verstikkende regelgeving’ waaronder het land gebukt gaat. Een goed verhaal, vinden kiezers. Ze stemmen op de partij die zegt de meeste regels te willen afschaffen. Omdat nieuwe regels bedenken kennelijk makkelijker is dan regels afschaffen, zijn er vier jaar later alleen maar meer regels bijgekomen. Waarna de politici hun mantra tegen de regels herhalen.

 

Advocaten en notarissen mogen ook graag voor de toenemende regeldruk waarschuwen. De samenleving wordt steeds ingewikkelder, zeggen ze. Je komt er niet meer uit als burger zijnde, en voor wie wat onderneemt is het helemaal niet meer te doen. Daarom doen ondernemers er goed aan om een permanente relatie met een advocaten- en notariskantoor te onderhouden, niet alleen in geval van juridisch onheil, maar als staande praktijk. Zoals ze dat ook hebben met de accountant, maar dan op juridisch vlak.

 

Zo bezien hebben de waarschuwingen tegen de regels wat dubbels, want als er één beroepsgroep is die baat heeft bij meer regels, is het de advocatuur en het notariaat. Dat niet alleen, advocaten en notarissen vinden meer regels en een ingewikkelder samenleving léuk; hoe ingewikkelder een zaak, hoe lekkerder om re de tanden in te zetten.

 

Ondernemers zijn blij dat ze er zijn, advocaten en notarissen. Kijk maar naar de Sprout 100. Tevredenheid overheerst, alleen de laatste twee kantoren uit een lijstje van negen hebben een klanttevredenheidspercentage onder de 80 procent. Voor de bovenste drie is er vooral bewondering, ze scoren boven 90 procent tevreden klanten. De winnaar in de sector, Loyens & Loeff, heeft zelf 100 procent tevreden klanten.

 

Pas als je doorvraagt naar waar ‘m die tevredenheid nou in zat, komen er kanttekeningen. Hoe zat het met de manier waarop klachten werden opgelost, met de flexibiliteit van de dames en heren juristen, vroegen ze niet teveel voor hun inspanningen? Ja, die dingen konden beter, op punten, inderdaad. Af en toe lieten de juristen een steekje vallen, maar daar hadden ze vast goede redenen voor, met de ingewikkelde juridische praktijk van vandaag de dag en zo. 

 

 

1 Loyens & Loeff

Tevreden klanten 100 %

Waarvan ‘uitstekend’ 0 %

Loyens & Loeff is een gerenommeerd advocaten- en notarissenkantoor met een mooie naam en 700 juridisch specialisten die vanuit mooie kantoorgebouwen in binnen- en buitenland middelgrote en grote klanten terzijde staan op bijna elk denkbaar juridisch terrein. Ze winnen er allerlei juridische prijzen mee – met elke prijs worden ze weer een beetje gerenommeerder. In de Sprout 100 wordt Loyens & Loeff eerste in de branche van advocaten en notarissen. 100 procent van de klanten is tevreden, niemand is héél tevreden. Op onderdelen is het kantoor nergens de beste, wel steeds goed, gewoon goed, zoals de klanten dat van Loyens & Loeff verwachten. Loyens & Loeff wordt derde in de overall-lijst van de Sprout 100.

 

2 CMS Derks Star Busmann 

Tevreden klanten 93 %

Uitstekend 7 %

Beste bedrijf in deze sector op het gebied van flexibiliteit, tijdplanning en budgetbewaking.

De toenemende hoeveelheid wetten en regels grijpt diep in de samenleving in. Ook de hockeywereld blijft niet gespaard. Bestuurders van hockeyverenigingen ervaren naleving van wet en regel als een knelpunt en er is het gevaar van letselschade door rondvliegende ballen en opzwaaiende sticks. Daarom is het goed dat CMS Derks Star Busmann sponsor is van de hockeybond. Ook buiten het hockey zit de wereld vol verrassingen, maar de tweede plek van CMS Derks Star Busmann in de sector advocatuur en notariaat in de Sprout 100 is er niet één van. Beste op liefst drie onderdelen.

 

3 AKD Prinsen Van Wijmen

Tevreden klanten 92 %

Uitstekend 8 %

Beste bedrijf in deze sector op het gebied van de prijs-kwaliteitverhouding.

Op de website van AKD Prinsen Van Wijmen staan – onder zeer veel meer – filosofisch getinte oneliners aangaande de juridische praktijk, uitspraken die tot nadenken stemmen. “De mooiste overwinningen zijn die zonder gevecht,” bijvoorbeeld, of “Zeker weten kan soms een verrassend vaag begrip zijn.” Van dezelfde orde is “heb je eindelijk alles zwart op wit, blijken er toch weer grijstinten te zijn”. Derde in de branche, dat staat. De grijstinten: 6de op het onderdeel klachten oplossen (54 procent van de klanten tevreden), 8ste op budgetbewaking (46 procent) en inhoudelijke kennis (62 procent).

 

4 Nysingh Advocaten-Notarissen

Tevreden klanten 85 %

Uitstekend 10 %

Namen van advocaten- en notarissenkantoren lijken niet lang genoeg te kunnen zijn, maar na een reeks fusies werd Ter Horst Muller Blom De Vries Robbé Kuijper Hogerzeil Nysingh Bitter Van Hoorn Van Driel Dijkstra de Graaff toch teveel van het goede. Gekozen werd voor Nysingh. In drie kantoren in Apeldoorn, Arnhem en Zwolle werken juristen die houden van complexiteit, maar die eveneens beseffen: “Hoe ingewikkeld een probleem ook kan zijn, de oplossing kenmerkt zich door eenvoud.” En zo is het. Nysingh wordt vierde in de branche.

 

5 NautaDutilh

Tevreden klanten 85 %

Uitstekend 0 %

Beste bedrijf in deze sector op het gebied van inhoudelijke kennis.

Advocaten en notarissen zijn allemaal nette mensen, maar die van NautaDutilh zitten wat dat betreft nog weer aan de bovenkant van de markt. NautaDutilh, dat is Amsterdam, Brussel, Londen en New York, dat is de top, en alleen de top is goed genoeg: eerste in de branche op ‘inhoudelijke kennis’, met honderd procent tevreden klanten. Op klachten was dan weer minder gerekend: 8ste in de branche op de afhandeling ervan, 46 procent tevreden klanten. Maar wat heb je te klagen, als klant van NautaDutilh. 

 

6 Holla Poelman Van Leeuwen Advocaten

Tevreden klanten 83 %

Uitstekend 8 %

Uit het zuiden van het land, aldaar het grootste onafhankelijke advocatenkantoor, met 80 advocaten en vestigingen in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg. In Zuid-Nederland wonen allerlei mensen, ondernemers, leidinggevenden, aandeelhouders, gehuwd, gedupeerd, gedagvaard, ontslagen, eenieder heeft zijn eigen problematiek, en allemaal kunnen ze een beroep doen op Holla Poelman Van Leeuwen. Flexibiliteit is een voorwaarde dus, en op dit punt behaalt het kantoor een vierde plek in de branche, met 83 procent tevreden klanten.

 

7 SRK Rechtsbijstand

Tevreden klanten 81 %

Uitstekend 14 %

Bij dertien grote Nederlandse verzekeraars kun je een rechtsbijstandsverzekering afsluiten, zodat je in geval van voor geringe kosten toch verzekerd bent van een advocaat, en wel eentje van SRK Rechtsbijstand. 21 respondenten kregen er mee te maken. Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar dat gebeurt hier wel: SRK Rechtsbijstand wordt 9de en laatste in de branche op de onderdelen flexibiliteit, tijdplanning en de onafhankelijkheid van het advies. Toch, 81 procent tevreden klanten – veelal mensen verwikkeld in juridische toestanden – dat is best goed. 

 

8 Damsté Advocaten

Tevreden klanten 75 %

Uitstekend 25 %

Beste bedrijf in deze sector op het gebied van klachten oplossen en de onafhankelijkheid van het advies.

‘Het advocatenkantoor waar Twente recht op heeft’, dat is Damsté, advocaten te Almelo en Enschede. De Tukkers prijzen zich gelukkig met Damsté, een onafhankelijk (eerste in de sector op dit onderdeel, 100 procent tevreden klanten) kantoor dat klachten oplost als de beste (ook eerste, 75 procent tevreden): “Damsté vindt altijd een oplossing.” De advocaten van Damsté spreken duidelijke taal. “Geen vakjargon, geen dure woorden, geen loze zinnen, wij zeggen waar het op staat.” Achtste in de branche. 

 

9 Dirkzwager

Tevreden klanten 71 %

Uitstekend 7 %

Dirkzwager heeft vanuit twee kantoren in Arnhem en Nijmegen het beste met de wereld voor. 110 advocaten en notarissen begrijpen dat een mens nog zo zijn best kan doen, maar dat het leven weerbarstig kan zijn. De negende en laatste plaats in de sector in de Sprout 100 valt ook een beetje tegen. De helft van veertien respondenten is tevreden over de manier waarop Dirkzwager klachten oplost, over de budgetbewaking en over de inhoudelijke kennis van Dirkzwagers specialisten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bekijk hier de volledige Sprout 100 (pdf)