Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout 50: Hotelspecials

Hotelspecials wil de grootste worden. De verkoper van korte hotelvakanties zit marktleider Weekendjeweg op de hielen, en met nieuwe plannen willen ze daar voorbij. “Over twee jaar willen we nummer één zijn.”

Vrijdag presenteren we de Sprout 50 – de ranglijst van de grootste uitdagers van Nederland. Komende week krijgt u iedere dag een voerproefje van de Sprout Challenger 50.

“Dit jaar breiden we uit met twaalf nieuwe medewerkers”, zegt oprichter Nick Stals (29). De uitbreiding is nodig, wil HotelSpecials.nl het doel halen dat directeuren Stals en Remco Hofstede (28) voor ogen hebben: de huidige marktleider op het gebied van online hotelboekingen verslaan.

Concept
De start was moeizaam. Stals begon een website waarop hotels konden adverteren. Dat ging mis: hotels willen pas betalen als je bezoekers hebt en bezoekers komen pas als er voldoende hotels op staan. Na een jaar of twee, werd Stals brutaler. Hij veranderde het concept van advertentiesite naar reserveringssite. “Om de negatieve cirkel te doorbreken heb ik eerst een groot aantal hotels op mijn site gezet en ze vervolgens aangeschreven om te vragen of ik reserveringsaanvragen voor ze kon doen, waarvoor zij dan zouden betalen. Een aantal was helemaal niet gecharmeerd van mijn aanpak, die haalde ik van de site af, maar anderen gingen er graag op in.”

Goudmijn
Maar een goudmijn zat er niet in. Zijn website werd te weinig gevonden en hotels bleven terughoudend. Stals wilde stoppen met zijn internetactiviteiten. Kennis Remco Hofstede hoorde dat Stals overwoog om te stoppen en kwam met ideeën om de website te verbeteren. “Het leek me wel een leuk product. Weekendjeweg.nl was toen veel in het nieuws en de reisbranche begon een grote markt op het internet te worden.” Stals en Hofstede sloten een overeenkomst: Hofstede zou bekijken wat er nog meer uit de site te halen was en kocht zich door middel van tijd en inzet in in de onderneming die Stals had opgezet.

Startpagina
Het eerste dat de twee deden, was de naam veranderen. Van Hotel-arrangementen.nl naar HotelSpecials.nl. De ondernemers richtten zich op het duurdere segment, alleen hotels met drie sterren of meer kregen een vermelding. De website werd beter, mooier en makkelijker te vinden. De verbeteringen aan de website trok de aandacht van startpagina.nl. Voor zo’n 3.500 euro per maand mocht HotelSpecials een vermelding kopen. “Dat is de enige keer dat we geld moesten lenen”, zegt Stals. “Die kosten waren het dubbele van wat we maandelijks aan omzet hadden.” Maar het bleek de moeite waard. Het aantal bezoekers steeg. Hofstede: “Hoe meer bezoekers, hoe meer hotels belangstelling hadden en daardoor trokken we weer meer bezoekers.”

Krantenadvertenties
HotelSpecials begon op een studentenkamer, maar inmiddels heeft het bedrijf 35 fulltime functies.

Vorig jaar had de onderneming een transactieomzet van 22 miljoen euro. Dit jaar verwachten Stals en Hofstede 35 miljoen om te zetten. Bij alleen HotelSpecials is het overigens niet gebleven. Inmiddels zijn er nog vier andere formules: hotelaanbiedingen.nl, bungalowspecials.nl, hotelcadeau.nl en uitin.nl.

 

Lees het volledige artikel in de Sprout 50 Challengers – de ranglijst van de grootste uitdagers van Nederland – die vrijdag verschijnt.