Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 onmisbare tips voor geweldige beelden bij je pitch

90 procent van alle zintuiglijke prikkels die we binnen krijgen is visueel. Drie tips om daar slim gebruik van te maken bij het pitchen van je bedrijf.

Een combinatie van kijken en denken is essentieel om informatie op te nemen, de boodschap te begrijpen en deze vervolgens te onthouden. Met visualisaties trek je de aandacht van je publiek en houd je die ook vast. Je verduidelijkt makkelijk wat je vertelt, waardoor je overtuigender overkomt. Bovendien geef je met mooie beelden aan dat je je publiek serieus neemt en spring je er op een positieve manier uit.

Mandy Schild (Present Savvy) en Nathalie Mangelaars van het NK Pitchen voor Ondernemers geven 3 onmisbare presentatietips:

1. Eerste indruk

Je hebt 8 tot 10 seconden om je publiek te interesseren voordat zij hun eerste mening over je pitch gevormd hebben. Schets daarom binnen een korte tijd het probleem dat je bedrijf oplost of de behoefte die je vervult, zodat het publiek zich hierin kan herkennen. Met het gebruik van de juiste visuals zet je deze boodschap kracht bij.

Stel, je hebt een bedrijf dat het boeken van een reis vergemakkelijkt. De klant doorloopt sneller het aankoopproces wat resulteert in meer boekingen voor de booking site én tijdwinst voor de klant.

Je kunt je pitch beginnen met een visualisatie van de customer journey waar de 10 herkenbare stappen van het aankoopproces terug komen. In de tweede visualisatie zeg je: “En wat als dit binnen 4 stappen zou kunnen?”

2. Visualiseer feiten en cijfers

In pitches spelen feiten en cijfers een cruciale rol in je overtuigingskracht. Bijvoorbeeld bij de presentatie van het marktaandeel of financiële prognoses voor investeerders.

Door de juiste visualisaties weet je zeker dat je boodschap in één oogopslag correct geïnterpreteerd wordt. In onderstaand voorbeeld zie je de vertaalslag van een standaard ‘pie chart’ naar een visueel meer uitdagende weergave. In het midden staat een icoontje dat het onderwerp verduidelijkt. De grootte van de bolletjes komt overeen met het percentage dat erin staat.

Je hersenen maken op basis van de grootte al een interpretatie van de cijfers. Hoe belangrijker het percentage, des te dichter het bij het icoontje in het midden is gepositioneerd. Op deze manier maak je het voor je publiek makkelijk om informatie tot zich te nemen.

Meer inspiratie? Check de TED-talk van David McCandless: Schoonheid in datavisualisatie

3. Bullets nieuwe stijl

Het gebruik van bullets in combinatie met tekst is erg populair. Het geeft je houvast en structuur. Toch leid je de aandacht af van jezelf omdat je publiek de bullets en tekst gaat lezen. Gebruik daarom foto’s of icoontjes die het woord kracht bijzetten. Jij hebt nog steeds houvast, maar tegelijkertijd prikkel je je publiek wel visueel. Bovendien geeft het juiste beeld een gevoel aan de boodschap die je wilt overbrengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is dit niet erg veel werk? 

Wie zich wil onderscheiden, zal inderdaad tijd moeten investeren. Wat veel mensen niet weten is dat het gratis programma Prezi al veel beelden en figuren aanbiedt. En door foto’s te gebruiken in plaats van tekst, kom je ook al heel ver!

Wil jij van andere pitchers afkijken hoe zij met visuals hun pitch versterken? Kom dan op 31 maart 2016 naar het NK Pitchen voor Ondernemers in de Jaarbeurs. Sprout is trotse partner van dit evenement en daarom krijgen Sprout Members 50% korting op hun ticket. Meer weten? Kijk op de eventpagina voor de mogelijkheden.