Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Juist techgiganten profiteren van de fintech-revolutie’

Deze week organiseerde Spaces samen met Sprout de zevende editie van Amsterdam Talks Tech die dit keer in het teken stond van de fintech-revolutie. Is er een rol voor grote banken? Nemen startups het over? Of blazen techreuzen als Apple, Facebook en Google de concurentie omver?

De honderdvijftig bezoekers kregen van sprekers als Don Ginsel (Holland Fintech), Marcel Roelants (Bitpay), Nick Bortot (BUX) en Renz Millenaar (Daalder) een kijkje in de toekomst van ons financiële systeem.

Oud-bankier Don Ginsel durft in elk geval nog uit te komen voor zijn arbeidsverleden: “Het is zoals journalist Joris Luyendijk het beschrijft in zijn boek ‘Dit kan niet waar zijn’. Mensen beseffen dat de bankencrisis niet is veroorzaakt door individuën.”

Zijn innovatienetwerk Holland Fintech wil het thema in Nederland op de kaart zetten en de revolutie aanzwengelen: “Ik kwam veel in steden als New York en Londen waar fintech hoog op de agenda staat. Nederland liep serieus achter, dat moest veranderen.”

De interesse van technologiekolossen als Google en Apple in het aanbieden van betaaloplossingen is volgens Ginsel een onomkeerbare ontwikkeling. “Deze bedrijven willen het hele mobiele ecosysteem beheersen en zullen op het gebied van betaling daar de komende jaren bovengemiddeld veel van profiteren. Het is echter niet hun doel om de rol van banken over te nemen. Het is ze om het verkeer te doen, niet om diensten als sparen en lenen.”

Banen

Mr. Fintech kan zich herkennen in de schatting van Citigroup dat technologische innovatie 1.7 miljoen banen bij Europese en Amerikaanse banken zal kosten. “De wetgeving werkt momenteel niet met ze mee. Traditionele banken moeten aan dusdanig veel regels voldoen dat het lastig is om disruptief te innoveren.”

“Startups spelen daar slim op in door in het grijze gebied rondom die wetgeving nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Ik zeg niet dat er meer of minder wetgeving moet komen rondom het financiële spectrum, maar wetgeving moet meegaan met de moderne tijdgeest en dat is nu niet het geval.”

Bitcoin

Marcel Roelants is directeur bij de snelgroeiende startup Bitpay, dat inmiddels 53 procent van het (legale) bitcoinverkeer fasciliteert. Een technologie die wordt omarmt door Richard Branson en Ashton Kutcher die beiden in de Bitcoin paymentprovider investeerde.

Volgens Roelants zijn we nog in de beginfase van de decentrale betaalmethode, die de snelheid en kosten van internationaal betalingsverkeer dratisch kan verlagen. Na akkoord staat het ‘geld’ in tien minuten op de rekening van iemand aan de andere kant van de wereld. 

Zie ook: Nederlandse Fintech is miljardenbusiness (Sprout magazine)

“Inmiddels betalen mensen al auto’s met Bitcoins en willen mensen hun salaris uitbetaald krijgen in de digital valuta. Bij mijzelf is dat ook het geval.” Ginsel vult hierop aan dat mensen die hun salaris in Bitcoin gestort krijgen, dat vaak direct inwisselen voor euro’s of dollars.

Bitpay werkt een tussenhandelaar voor webwinkels en consumenten die aankopen doen met bitcoin. Zodra deze gestort worden, verhandelt Bitpay het op de markt en zet de koers vast zodat je als bedrijf niet te maken krijgt met tussentijdse koersschommelingen.

“We merken dat webwinkels door het aanbieden van de Bitcoin betaalmogelijkheid  nieuwe klanten oplevert. Waar we in eerste instantie enkel inzette op de functionele voordelen, blijk je doelgroepen aan te spreken die anders niet bij je hadden gekocht.”

Personeel

Oud-BinckBank-directeur Nick Bortot verliet de beursgenoteerde corporate om zijn eigen tradingstartup te beginnen. Met BUX wil hij beleggen weer leuk maken. Het bedrijf heeft ruim negen miljoen euro groeigeld en maakte recent de stap naar Duitsland.

“Met BUX koop je geen aandelen, maar speculeer je op een koers daling of stijging van een aandeel. Zo kan je de beurs op, zonder hoge transactiekosten.” Met de start van zijn nieuwe bedrijf koos Bortot ervoor om géén doorgewinterde beursbengels in dienst te nemen: “We wilde loskomen van bestaande conventies en denkbeelden. Daarom hebben we onder andere gameontwikkelaars en communitymanagers van Hyves aangetrokken om tot een vernieuwend product te komen.”

Zie ook: Hoe Bux 6 miljoen ophaalde voor een beurs-app

Een van de uitdagingen voor elke startup is om gebruikers aan te trekken en ze betrokken te houden bij je product. BUX doet dit op een slimme manier door mensen eerst met nepgeld te laten spelen, voordat ze echte knaken (seriousBUX genaamd) inzetten. Inmiddels maken 400.000 mensen gebruik van het platform, waarvan ongeveer vijf procent overgaat op seriousBUX.

Daar vraagt de startup een minimum van 25 cent per transactie voor, een stuk lager dan de euro’s bij traditionele handelplatformen. “Het was voor ons stoeien om de gebruikers engaged te houden. Hiervoor is onze community een belangrijk onderdeel. Het kan voor mensen die nog nooit gehandeld hebben overweldigend zijn waarin je moet investeren. Ervaren beleggers geven daarom tips en trucs welke strategieën je kunt gebruiken.”

Pivot

Daalder ziet zich “in alle bescheidenheid” het meest als een mobiele versie van PayPal. De elektronische portomonnee op je telefoon stelt gebruikers in staat om af te rekenen zonder dat je betaalpassen bij je moet hebben.

Ondanks de betaalfaciliteit wil de startup zich niet profileren als bank: “Wij leveren wel een betaalmethode, maar je kunt bij ons niet sparen of geld lenen.” Het was voor oprichter Renz Millenaar zoeken naar een werkend businessmodel. “Uiteindelijk kwamen wij erachter dat er een gat was in de markt voor scholieren en studenten. Ze hebben vaak oudere Android of iPhone toestellen waar nog geen NFC-chip inzit. Daardoor vallen systemen als Google Wallet of Apple Pay buiten de boot. Daarnaast is het voor ouders een heel gedoe om zakgeld of lunchgeld te geven. Je moet contant geld opnemen, wat je in de dagelijkse hectiek weleens vergeet.”

“Overmaken kan ook, maar je wilt wel weten dat ze het aan lunch uitgeven. Het systeem is nu verkrijgbaar in veel schoolkantines en we krijgen goede reacties van ouders en hun kinderen.’

Zie ook: Betaal-app Daalder zet banken (nog niet) buitenspel

Het publiek wilt weten of Millenaar ook kan bepalen waar een Daalder gebruiker zijn geld wel of niet aan uitgeeft: ‘Is het mogelijk om als ouder te zeggen dat je alleen gezonde maaltijden kunt kopen in een kantine en niet de Snickers of Bounty?’ Lachend geeft Millenaar toe dat het technisch mogelijk is, maar dat ze dit niet zullen invoeren: ‘Onze gebruikers zijn uiteindelijk de leerlingen en die wil je natuurlijk te vriend houden.’

Locatie en organisatie: Spaces Herengracht. Fotografie: Saar Koopman