Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alexander Klöpping: ‘Over 10 jaar ben je één klik verwijderd van elk artikel’

Het is onmogelijk om te voorspellen hoe journalistiek er over tien jaar precies uitziet, vertelt oprichter van Blendle Alexander Klöpping. 'Ik weet niet wie de verhalen gaan publiceren, maar ik ben er vrij zeker van dat journalisten verhalen blijven vertellen.'

Klöpping is een van de ondernemers die als Imagineer wordt uitgelicht in de aanloop naar het tech-event The Next Web 26 mei.   

Klöpping: “Met journalistiek is het zo ontzettend belangrijk dat de content nieuw is, dat ik denk dat er binnen de nieuwswereld geen ander businessmodel mogelijk is dan het aanbieden van afzonderlijke artikelen. “

De inspiratie voor Blendle komt echt vanuit een persoonlijk probleem, lacht Imagineer, Klöpping. “Het is ongelofelijk lastig om precies het nieuws te vinden wat jou echt interesseert. Er is zo veel.” Blendle maakt het mogelijk om alle artikelen die worden gepubliceerd door Nederlandse kranten en tijdschriften (zowel online als offline) afzonderlijk te bekijken, zonder vast te zitten aan een abonnement van één uitgever. 

“We vinden het heel normaal dat we één liedje uit een album streamen en niet betalen voor het hele album. Met Netflix doen we hetzelfde, maar daar zijn vaak alleen de oudere films en series beschikbaar.”

Blendle timmert hard aan de weg. Na Duitsland, heeft het team nu ook de uitgevers van Amerikaanse kranten en tijdschriften aan boord weten te krijgen. Klöpping: “Over tien jaar hoop ik dat alle journalistieke stukken in een klik direct voor iedereen beschikbaar zijn. Bij Blendle denken we allemaal dat zoiets als Blendle zou moeten bestaan, en het uitwerken van dat idee met al deze grappige en interessante individuen is het leukste onderdeel.” 

Zie ook:
Jitse Groen: ‘Er komt een dag dat de website uit kan’
Jason Silva: ‘Mensen zijn de technologie’