Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout TV: Makelaarsland Challenger van het jaar

Op de Sprout ChallengerDay streden Makelaarsland, Cosmic Navigation en Service2Media voor de titel Challenger van het jaar 2008. Bekijk de video!

Makelaarsland is de Challenger van 2008! 

 

 

“Echte challengers breken grote markten open”, aldus Van Gaal. “Ik hoor vaak ‘jullie waren met jullie uitgeverij in Rusland natuurlijk eenoog in het land der blinden. Maar dat klopt niet, we waren niet alleen. Wel waren we de speler met de slechtste kaarten. Toch zijn we uitgegroeid tot de succesvolste uitgever van Rusland.”

 

Naast talent, toewijding, ‘kunnen tijgeren door de modder’ en het juiste gevoel voor timing voegt Van Gaal wat haar betreft het belangrijkste aspect van challengers toe: “Je niks aantrekken van je omgeving. De challengers van vandaag hebben zich niets van hun omgeving aangetrokken, dat weet ik zeker.”

 

Jury

Van Gaal stelt de jury voor die zich de afgelopen tijd over de vijftig genomineerden uit de Challenger50 heeft gebogen: Boris Veldhuijzen van Zanten, Herbert van Hoogdalem, Ewald Smits (hoofdredacteur Sprout), Michiel Muller (Routemobiel, Bieden&Wonen) en Bart Stomphorst (ex-Sandd).

 

In een filmpje zien we de drie finalisten hun onderneming presenteren en de jury in verhitte discussies over wie van hen het meest uitdagend is. Na afloop maakt Van Gaal een praatje met de drie ondernemers.

 

Makelaarsland

“Ga eens nadenken over andere modellen”, zegt Jeroen Stoop van Makelaarsland tegen de Nederlandse makelaars. “Het kan niet dat je zo je geld verdient.” Van Gaal denkt dat er tegen hem gezegd is dat hij niet aan zijn Makelaarsland moest beginnen. Dat blijkt te kloppen. “Mijn vrouw zei ‘ik ben zwanger en jij gaat al je schepen verbranden om 300 huizen per jaar te verkopen’. Dat was voor mij een teken om het meteen te doen. En ik heb beloofd te stoppen als het inderdaad op 300 bleef steken.”

 

Stoop merkt dat ook hij last heeft van de stagnerende huizenmarkt. “Er staan gewoonweg minder huizen in de verkoop. Nu moeten we echt laten zien dat we goed kunnen ondernemen. Ook als het moeilijker gaat moet je van de traditionele partijen kunnen winnen.”

 

Cosmic Navigation

Cosmic Navigation valt op door niet een slapende reus uit te dagen, maar Neerlands persknuffeltje TomTom, vindt jurylid Veldhuijzen van Zanten. “Wij onderscheiden ons op prijs”, zegt mede-oprichter Jochem Kentgens. “De concurrentie wil vooral scoren op aftersales, dat draaien wij om.” Inderdaad, hun navigatiesystemen kosten slechts negentig euro. Hoe houden de heren de kosten laag genoeg om rendabel te blijven? “We zijn met veertien mensen in plaats van 800 en hebben de Chinese fabrikanten ontdekt.”

 

Kentgens was advocaat voordat hij met Olivier Chevalier aan Cosmic Navigation begon. “Wat zul jij door je collega-advocaten gewaarschuwd zijn”, raadt Van Gaal. “Inderdaad, de markt zit dicht, vast, de concurrentie haal je nooit meer in. Maar wij hoeven niemand meer te vertellen wat navigatie is. Godzijdank heeft TomTom zoveel geld aan die campagnes uitgegeven. Wij liften daar mooi op mee.”

 

Service2Media

Geert Kolthof van Service2Media gooit nog maar eens een steen op de steeds vaker om advertenties verlegen media: “Adverteren via advertenties is een beetje met hagel schieten. Wij geloven in persoonlijke advertenties via de mobiele telefoon.” Ook Kolthof is met stijl in het diepe gesprongen: “Ik had een eigen secretaresse en een supersalaris. En toch hebben wij hiervoor gekozen. Wij hadden geen zin om tot ons 65e op kantoor te zitten. Bovendien zagen wij de kansen.” Jurylid Stomphorst is lovend over de heren van Service2Media: “Opvallend dat ze niet een partij, maar een hele sector uitdagen. Je hebt zelf de markt opengebroken op een weg die best wel stevig is.” “Het businessmodel verdient alle respect”, vult Smits aan.

 

Doe wat!

Na lang juryberaad is er een winnaar gekozen: Makelaarsland mag zich Challenger van het jaar 2008 noemen. Stoop reageert verheugd op zijn verkiezing: “Fantastisch dat wij ook na drie en een half jaar nog steeds als challenger worden gezien met goede plannen. Vanaf het begin heb ik een goed team achter me gehad. We hebben nog steeds die gedrevenheid van het begin. De P van personeel, om in oude bedrijfstermen te spreken, is wel een verdomd belangrijke. Ik ben ontzettend blij en trots.”

 

De jury is ook trots. “Jeroen daagt eigenlijk 4.000 makelaars uit.” Muller: “In dat reclamespotje staat Jeroen zelf op de kade om de makelaars uit te zwaaien. Die brutaliteit, dat is het echte uitdagen.” Veldhuijzen van Zanten verzucht slechts ‘ik ben blij dat ik zijn concurrent niet ben’.

 

Stoop sluit de dag af met een wijze raad: “Als je met alle omstandigheden die je beïnvloeden rekening houdt kom je tot niets. Als je er heilig in gelooft hoeft het misschien niet eens zo’n goed idee te zijn, dan komt het succes wel. Doe wat!”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De publieksprijs ging naar DAS Import. Helaas waren eigenaars Jod Das en Michiel Gouka niet aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Stoop gaat naar huis met een vierdaagse trip naar New York, aangeboden door American Express, een blackberry aangeboden door Vodafone en krijgt een pak aangemeten door Suit Yourself. Ook de runners up krijgen een nieuw kostuum.