Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oneplanetcrowd draait in 2015 nog verlies

Crowdfunding verdubbelt in Nederland elk jaar, maar Oneplanetcrowd groeit nog sneller, vertelt directeur Marieke Kamphuis aan Martijn Arets. 'We investeren nog heel veel geld in onze groei, maar volgend jaar gaan we op weg naar zwarte cijfers.'

Kamphuis is directeur van Oneplanetcrowd, het crowdfundingplatform dat is opgericht door Maarten de Jong, Laura Rooseboom en Coenraad de Vries vanuit de ‘groene’ investeerder Start Green. Net als die venture capitalfirma richt Oneplanetcrowd richt zich op duurzame en sociale ondernemers, op zoek naar funding via (converteerbare) leningen of de voorverkoop van nieuwe producten via zogenoemde rewards.

Oneplanetcrowd, sinds vorig jaar ook in Duitsland actief, groeit snel volgens Kamphuis. “De markt zelf groeit heel snel en verdubbelt elk jaar. Wij groeien nog sneller en verdubbelen zelfs elk halfjaar. Dat is een goed teken.”

15.000 funders

Op het platform zijn inmiddels 15.000 actieve funders aangesloten. De campagnes die vooral draaien om de voorverkoop van producten of donaties trekken wat meer vrienden, familie en voorbijgangers, maar bij de campagnes rond leningen komt bijna de helft van de investeerders uit de vaste crowd.

Convertibles

De leningen die via Oneplanetcrowd worden aangegaan zijn vaak converteerbaar in aandelen: na een periode van 3 jaar kan de geldschieter ervoor kiezen de lening om te zetten in aandelen. Dat recht heeft hij ook als een nieuwe investeerder zich meldt. “Dat maakt de convertible heel geschikt voor startups, voor wie het moeilijk is om in de vroegste fase een prijs voor aandelen te bepalen. Zodra een grotere investeerder instapt, is die prijs er wel, en kan de crowd converteren met korting.”

Zo’n conversiemoment is inmiddels opgetreden bij het vliegende generator van Ampyx Power en autodeelsite Snappcar, de twee absolute tophits van de afgelopen jaren. “Tot nu toe koos rond de 90 procent van de investeerders voor aandelen. Of en wanneer ze een exit kunnen maken, daarvoor is de crowdfundingmarkt eigenlijk nog te jong: de ondernemer kan aandelen terugkopen, een nieuwe investeerder kan ze overname of er zou een beursgang kunnen plaatsvinden.”

Risico’s en groei

Bij de grotere leningen wijst Oneplanetcrowd overigen wel degelijk op de risico’s van de investeringen. “We proberen het publiek zo goed mogelijk voor te lichten. Als ze een hoger bedrag investeren, vragen we een kennistest te doen, dan gaat het ook echt om een financieel product. Maar natuurlijk bestaat ook bij een voorverkoop het risico dat er met de partij erachter iets misgaat.”

Om door te kunnen groeien, verlegt Kamphuis de focus meer naar campagnes rond leningen en convertibles: dat zijn grotere projecten en een crowdfundingplatform leeft nu eenmaal van de succes fees. “We bouwen ook aan partnerships met partijen met een dealflow: investeerders die bedrijven analyseren waarin ze nu of in een later stadium willen investeren. Zo willen we onze eigen dealflow omhoog krijgen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verlies

Volgend jaar denkt Kamphuis richting zwarte cijfers te gaan, maar voorlopig moet er nog flink wat geld bij. “Onze topprioriteit wat de investeringen betreft in is administratiesysteem dat de investeerders en bedrijven goed inzicht en overzicht geeft in de verplichtingen over en weer. Dat moet gebruiksvriendelijk worden en wordt eind dit jaar opgeleverd.”

Zie ook de eerdere afleveringen in deze reeks:
1: Citinerary laat je zie hoe bewoners hun stad beleven
2. Modebibiotheek LENA: delen als fast fashion
3. De internationale ambities van Barqo
4: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt
5: Hoe The Awesome foundation de stad ‘awesome’ maakt
6: De leerzame playlists van Gibbon
7: De crowdfundmachine van Live on Demand
8: De experimenteerdrift van Peerby
9: Hoe Konnektid van elke buurt een universiteit maakt
10: Met AMS Connected kunnen expats elkaar vinden