Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom robot-professor Maarten Steinbuch een elektrische auto ‘moest’ kopen

Robot-professor Maarten Steinbuch houdt van 'alles wat beweegt', van elektrische auto's tot voetbalrobots. 'Mensen onderschatten de snelheid waarmee dingen veranderen.'

In samenwerking met 7 Ditches TV

Steinbuch doet op de Technische Universiteit van Eindhoven onderzoek naar robots voor de zorgsector en de industrie. Ook is hij gefascineerd door elektrische en zelfrijdende auto’s en kernfusie, onderwerpen waar hij ook enthousiast over blogt (en Twittert).

Mede door zijn plek in Formule E-team, een denktank voor elektrisch rijden, schafte Steinbuch drie jaar geleden als een van de eersten in Nederland een Tesla aan. “Ik vond eigenlijk dat ik het niet kon maken om zoveel over elektrisch rijden te praten en onderzoek te doen en zelf niet in een elektrische auto te rijden.”

Vergeleken bij de Renault Kangoo die hij daarvoor bezat moest hij voor de Tesla een “absurd hoog bedrag” op tafel leggen. Maar ik heb er nog nooit spijt van gehad. Ook omdat ik weleens voor de grap tegen mijn studenten zeg: ‘Die auto heb ik niet voor mezelf gekocht, die heb ik voor júllie gekocht, want ik wil jullie laten zien wat er aan het veranderen is.”

iPad op wielen

Behalve de elektrische techniek is Steinbuch gefascineerd door het feit dat zijn auto een soort ‘iPad op wielen’ is. “De software is zo belangrijk. Ik krijg elke maand een update en dan zitten er weer nieuwe functies in. Dat probeer ik mijn studenten ook te leren: autotechniek gaat echt veranderen.”

Steinbuch begrijpt dat sommige mensen nog terughoudend zijn ten aanzien van elektrisch rijden, “maar mensen onderschatten hoe snel dingen veranderen”. Hij gelooft ook dat alle stroom op termijn duurzaam wordt, “want we moeten af van fossiel”. Volgens hem niet omdat er te weinig olie of gas in de grond zit, maar omdat de CO2-doelen anders niet gehaald zullen worden.

Stekkers

Steinbuch is de overheid dankbaar voor het bijdragen aan de opmars van ‘stekkers’ in het straatbeeld. “Er is veel kritiek geweest op plug-in hybrides, maar aan de andere kant heb ik altijd gezegd, doe dat gewoon en investeer erin, want wij moeten wennen aan een stekker. Het feit dat er nu zoveel plug-in hybrides rondrijden zorgt ervoor dat mensen zeuren van ‘doe mij ook een laadpaal’. Daardoor is er in Nederland een momentum op gang gekomen, waardoor wij – na Noorwegen – een van de voorlopers zijn in Europa.”

En dat zorgt weer voor een hoop nieuwe werkgelegenheid. “We hebben een hele nieuwe sector zien ontstaan die laadpalen maakt. We hebben Tesla naar Tilburg gehaald, met 600 arbeidsplaatsen.”

Zelfrijdende auto

Ook de doorbraak van zelfrijdende auto’s laat volgens Steinbuch niet lang meer op zich wachten, vooral dankzij het steeds goedkoper worden van geavanceerde sensors. Die sensoren moeten nog wel leren anticiperen op situaties die wij als mensen snel kunnen interpreteren, zoals een voetganger die – al dan niet – aanstalten maakt om over te steken. Dat anticiperen is een belangrijke reden waarom Eindhoven zijn succesvolle voetbalrobots ontwikkelt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is de volledig zelflrijdende auto eenmaal gemeengoed zijn, dan ligt het volgens Steinbuch voor de hand dat er minder auto’s nodig zullen zijn. “Mijn auto staat nu buiten niks te doen, die zou dan iets anders kunnen gaan doen.”

Kijk voor meer ondernemersvideo’s op Sprout TV