Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Bimbimbikes boekt huurfietsen

Met excuses voor het cliché: ondernemers Michel Willems en Harm Wolterink hebben met Bimbimbikes de Booking.com van de fietswereld opgezet. 'Het verbaasde met dat er nog geen site bestond waar het aanbod van fietsverhuurders samenkomt.'  

Wat doet Bimbimbikes?

Als je de vergelijking met Booking.com maakt, snap je meteen wat Bimbimbikes doet: het verzamelt het aanbod van fietsverhuurders wereldwijd. Iedereen kan een fiets zoeken en reserveren via de boekingssite, die de verhuurder een mailtje stuurt om te zorgen dat het rijwiel op tijd klaarstaat. Bestond zoiets niet al lang? Nee, zegt oprichter Michel Willems. ‘Ik was in San Francisco en wilde, zoals iedereen, lekker de brug over gaan fietsen. Juist daar had ik verwacht dat ik online een fiets zou kunnen reserveren, maar ik moest bellen. Daarna ben ik eens gaan onderzoeken, en een Booking.com voor fietsen bestond nog niet.’ Klopt, Spinlister is een bekende naam, maar dat is op zijn beurt weer de Airbnb van fietsen: een peer-to-peersite waar particulieren hun bikes aanbieden. ‘Maar als je reist ben je vaak in een groep, of je hebt specifieke wensen. Dan sluit het aanbod van Spinlister vaak niet aan op de vraag.’

Wie zitten achter Bimbimbikes?

Grijze haren. Nou ja, Willems (rechts op de foto) en zijn compagnon Harm Wolterink zijn allebei pas 41, maar als ondernemer hebben ze flink wat ervaring opgedaan in de e-commerce, onder meer met hun websitebouwer One Stop Webshop. ‘We hebben al eerder websites voor eigen rekening gedreven, maar dit is een echte startup waar ik me nu volledig op focus,’ zegt Willems.

Wat is het verdienmodel?

Zie Booking.com, zouden we zeggen: Bimbimbikes pakt een commissie van 15 procent op de transacties. ‘Je snapt dat we vooral blij worden als een gezin besluit om in Ierland twee weken te gaan fietsen, en daarvoor een stel sportieve hybrides huurt.’ De fietsverhuurder kan zijn  eigen pagina aanmaken en zijn voorraad bijhouden. ‘Sommige zaken deden dat nog in een schriftje. Die kunnen nu ons gebruiken als voorraadbeheersysteem.’

Wie zitten te wachten op de startup?

Verhuurders kunnen hun business uitbreiden naar een internationaal publiek, reizigers zijn verzekerd van een fiets op hun plek van bestemming. Maar Willems spreekt inmiddels ook met de reiswereld. ‘Boekingssites, vervoerders en ook touroperators: als je op reis gaat, boek je natuurlijk niet eerst een fiets, maar een kamer en een ticket. Dan ligt het voor de hand om als extra service fietsverhuur aan te kunnen bieden.’

Hoe ver is Bimbimbikes?

In mei ging de fietsboeker live, en inmiddels zijn al meer dan 629 fietsverhuurders in 36 landen aangesloten. ‘We hebben stagiaires uit Italië, Spanje en Duitsland over de vloer die we als landenmanager verantwoordelijk maken voor het benaderen van de winkels. Maar als ik op reis ben, en dat doe ik graag, loop ik ook winkels binnen. In Hongkong hebben we vijf locaties.’ Nu Bimbimbikes bekender raakt, geven fietsverhuurders zich al spontaan op. Het aantal boekingen komt uit op ‘tientallen per dag’.

Zestig procent van het publiek komt uit Nederland en Vlaanderen, wat de rest van de wereld betreft ligt de nadruk op Europeanen en Amerikanen die in Italië of Spanje een fiets huren. ‘We willen zo snel mogelijk een goede dekking, de nadruk ligt de komende tijd op Europa. Wat wij doen is niet zo heel moeilijk te kopiëren.’ Maar inderdaad: de ambitie is werelddekking. ‘We willen in alle landen zitten waar geen negatief reisadvies voor geldt.’

Op de wensenlijst staat verder een make-over van de site. ‘Die hebben we redelijk rechttoe rechtaan gehouden in de fase waarin het aanbod nog niet overweldigend was. Nu wordt het tijd om hem een nieuwe look and feel te geven. Achter de schermen blijven we druk ontwikkelen: we willen de verhuurders ook een gebruiksvriendelijk voorraadbeheersysteem bieden.’

Nog funding nodig?

Bimbimbikers draait op spaargeld, maar Willems en Wolterink bereiden financiering voor. Een optie is geld ophalen bij informals – daarbij komt het van pas dat ze al een uitgebreid netwerk hebben in de e-commerce, waar hier en daar flink geld is verdiend en ook wordt geherinvesteerd in startups. ‘Maar naar crowdfunding kijken we ook, en dan met name in de vorm van aandelen. Dat levert naast geld ook extra aandacht op, en je laat ermee zien dat je serieus openstaat voor investeringen.’

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.