Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Paydutch sluit deal met TNT

In juni van dit jaar vroeg de oprichter van Paydutch zich nog hardop af of er wel een markt was voor zijn betaalmethode. Inmiddels lanceert het bedrijf innovatie na innovatie. "We lossen een typisch internetprobleem op ... wantrouwen."

Naast veilige transacties tussen consumenten, biedt de jonge escrowdienst Paydutch nu ook een haal- en bezorgdienst. De Heerlense start-up werkt daarvoor samen met TNT Pakketservice.

 

De nieuwe Pay & Deliver-dienst van het Heerlense bedrijf Paydutch start deze maand in België bij Tweedehands.be. “In België heeft TNT Pakketservice geen postkantoren, daarom is dit aantrekkelijk voor ze. Als dit een succes wordt, willen we over een maand of drie hetzelfde in Nederland aanbieden,” zegt Paydutch-directeur Marc Hermans tegen Sprout.

 

Met de toevoeging van de bezorgdienst wordt Paydutch extra aantrekkelijk voor consumentenhandel via internet, denkt hij. Paydutch houdt het geld van kopers vast totdat het pakje met het bestelde product is aangekomen. De bezorger scant het pakje bij het afleveren, waarna er een berichtje per mail of sms naar de koper en verkoper gaat. Pas dan gaat het geld naar de verkoper. “Door toevoeging van de bezorgdienst wordt het proces alleen maar veiliger en sneller”, zegt Hermans.

 

Opties

Klanten kunnen kiezen voor ‘Pay & Deliver’ (à 9,50 euro), maar ook zelf een deel van de bezorging op zich nemen – wat bestaat uit het afleveren op een centraal punt (Drop & Deliver) (à 7,50 euro). Hermans: “Voor die prijs weet je zeker dat je het geld krijgt en dat je pakje aankomt. Ook de koper geeft dit meer zekerheid. We voorkomen het klassieke internetprobleem: wantrouwen.”

 

Het gemiddelde transactiebedrag van Paydutch-gebruikers ligt tussen de 75 en 100 euro. Hermans denkt dat dat gaat dalen. “Paydutch kost wat, maar benzine om een product ergens af te halen is ook niet goedkoop. Met de haal- en brengdienst kan je gewoon thuis blijven.”

 

Fraude

Volgens Hermans is zo’n acht procent van de online verkopen tussen consumenten het slachtoffer van fraude. “Internetoplichting is een enorm probleem. Er zijn weinig wettelijke beschermingen bij verkoop tussen consumenten. Als je niet levert, zonder te misleiden, dan is dat niet eens strafbaar en kan de politie weinig doen. Dan wordt er vaak gezegd: had je maar niet vooruit moeten betalen.”

 

Paydutch hoopt door de samenwerking met TNT en Tweedehands.be snel meer naamsbekendheid te krijgen. “Ons marketingbudget is te laag voor een gevecht met de grote betaalpartijen. Maar de betaalwereld is conservatief. Zo’n totaaloplossing met de logistiek erbij zoals wij, dat hebben ze nog niet.” TNT Pakketservice overwoog volgens Hermans ook een escrowdienst. “Het was: make or buy.”

 

Onstorneerbare internetmachtiging

Paydutch komt volgend jaar ook met een onstorneerbare internetmachtiging. “De machtiging is op internet nog steeds erg populair. Maar webwinkels krijgen steeds vaker te maken met klanten die nadat het product is geleverd het bedrag storneren.”

 

Hermans bedacht een internetmachtiging die werkt via een code die per sms wordt opgestuurd. Deze machtiging is niet meer te storneren, omdat het invullen van de code wettelijk gezien als handtekening kan gelden. “We hebben Currence, dat het betalingsverkeer in Nederland regelt, gevraagd of dat zo is en dat konden ze niet ontkennen.” Kledingshop Bonpris.nl gaat de online machtiging als eerste gebruiken.

 

Paydutch kreeg in 2005 een investering van Fortis Venturing BV. In oktober won het Heerlense bedrijf de Broos van Erp-prijs, georganiseerd door het Ministerie van Economische Zaken.

 

Auteur: Tonie van Ringelestijn