Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup SupportMyPC mikt op digibeet

Ondernemer Peter van Praag (51) zegt met startup SupportMyPC een verwaarloosde markt in de ict-dienstverlening aan te boren.

 

Geen verkeerde start. De online 24-uurs ict-supportsite is net drie weken live. Er hebben zich volgens de ondernemer al 3500 klanten aangemeld. Van Praag: “We hebben alleen wat geadverteerd op Google”. Eind dit jaar wil hij er 30.000 hebben, een jaar later 100.000.

 

De ondernemer, die in het verleden meerdere ict-ondernemingen heeft gehad en inmiddels managing partner is bij adviesbureau Mind Hunter, richt zich op consumenten met huis-tuin-en-keukenvragen. Mensen die iets willen weten over Excel of ‘een knop’ niet kunnen vinden. Van Praag: “Acute vragen waarvoor met enig zoekwerk ook op een forum een antwoord te vinden is.”


Nieuwe markt

Er zou volgens de ondernemer een markt voor zijn. Door een lage drempel – binnen een kwartier een antwoord op ieder moment van de dag – zou het aantrekkelijk zijn voor klanten. Supportdiensten zijn vaak gebonden aan een bepaald computermerk. Van Praag: “Voor service diensten loont het bovendien niet om voor dit type consumentenvragen een factuur te sturen.”

 

Er is een pool van driehonderd ‘bijklussende’ freelancers die vragen beantwoorden. “Er zitten ict-professionals tussen, maar ook ongeschoolde mensen die gewoon alles weten van bijvoorbeeld Photoshop.” Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ook is er een achtervang van vijf vaste medewerkers. 

 

Er wordt gewerkt met een puntenbetaalsysteem, dat fungeert als een soort microbetalingssysteem. Zo wordt het beantwoorden van ‘korte’ vragen rendabel. De goedkoopste service, een antwoord per e-mail, kost drie euro. Als een klant iemand langs laat komen, gelden hogere tarieven. De experts worden uitbetaald in een percentage van de omzet, 25 tot zeventig procent.
 

Reseller

Hij zegt ervan uit te gaan dat een gemiddelde klant minimaal drie tot vijf keer per jaar van de dienst gebruik maakt. Aan de site is eveneens een webwinkel gekoppeld. De ondernemer zegt ook als reseller voor een backupprovider op te treden. Van Praag: “Hoeveel omzet ik ga draaien weet ik nog niet. Ik ga zeker al zwarte cijfers schrijven dit jaar.”

 

De ondernemer heeft samen met “een bevriende informele investeerder” een paar ton geïnvesteerd. Dat is deels gebruikt voor de bouw van de site en voor de Google-campagne. Het meeste geld is echter gaan zitten in de aanschaf van de software: een intelligent ticketsysteem dat ervoor zorgt dat vragen bij de juiste freelancers komen. “Ik heb de licenties voor Nederland, Duitsland, Zwitserland en die van de VS is bijna binnen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Buitenlandse partner

Van Praag zegt op zoek te zijn naar strategische partners in Nederland en het buitenland om SupportMyPC uit te rollen. Ook heeft hij 350 domeinnamen opgekocht. De ondernemer, die in 2007 het ict-bedrijf Collexis in Amerika naar de beurs bracht, zegt binnen vier maanden alweer met een nieuwe dienst te gaan komen. “We willen het uitbreiden naar juridische hulp, boekhoudkundige vragen, gamevragen, educatieve vragen.” De bedoeling is om die sites op termijn onder één dak te brengen. Van Praag: “Dan gaat de kassa dus rinkelen.”